شناسهٔ خبر: 66784610 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

نایب رئیس شورای عالی استان‌های کشور:

وزارت کشور باید زمینه برگزاری انتخابات شوراها را فراهم کند

نایب‌رئیس شورای عالی استان‌های کشور گفت: طبق قانون، انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم‌زمان باید برگزار کند و وزارت کشور موظف است تمهیدات لازم برای انتخابات شوراها را نیز فراهم کند.

صاحب‌خبر -

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خراسان رضوی در خصوص اینکه مجلس باید نسبت به توقف یا تمدید شوراها اعلام نظر کند، اظهار کرد: در ماده ۲۲ اصلاحی ۱۳۹۱/۱۰/۲۶ آمده است که انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا هم‌زمان برگزار شود و وزارت کشور موظف است تمهیدات لازم برای انتخابات شوراها را نیز فراهم کند و چنانچه هم‌زمان انتخابات دیگری نیز برگزار شود، در هر شعبه ثبت‌نام و اخذ رأی با اعضای واحد، صندوق‌های مجزا برای هر انتخابات در نظر بگیرد.

وی در ادامه با اشاره به تبصره‌ای که در ذیل این ماده آمده است، گفت: در صورتی که در اثر موجبات مذکور در اصل یکصدوسی‌ویکم (۱۳۱) قانون اساسی دوره ریاست‌جمهوری قبل از چهار سال به پایان برسد، مجلس جهت هم‌زمان‌شدن انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا با انتخابات ریاست‌جمهوری از طریق توقف یا تمدید دوره شوراهای اسلامی در چهارچوب قانون اساسی تصمیم‌گیری خواهد کرد.

نایب‌رئیس شورای عالی استان‌ها ادامه داد: اما متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که نمایندگان طرحی را آماده کرده‌اند مبنی بر اینکه توقف و تمدید شوراها وجود نداشته باشد و دوره بعدی شوراها یعنی دور هفتم را که خرداد ١۴٠۴ بوده و آغازبه‌کارش مرداد است، به‌جای چهار سال، حدود دوونیم سال کنند.

وی با تاکید بر این امر که این طرح ایراد دارد و نمایندگان نباید به آن رأی دهند، گفت: البته آنچه تصویب شود قانون است و برای ما قابل‌احترام است. ولی این طرح ایراد دارد و نمی‌توان گفت، چون این اتفاق افتاده استثنایی برای آن در نظر بگیرند زیرا اصلاحیه انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ٩١ اتفاق افتاده است و اکنون نمی‌توان مجدد اصلاحیه آورد و این امر مشکل حقوقی دارد.

حاجی‌بگلو گفت: اکنون جامع شوراهای کشور موافق هم‌زمان برگزاری انتخابات با انتخابات ریاست‌جمهوری هستند و ما نمی‌توانیم مسئله دیگری را قبول داشته باشیم و مدت شوراها را کاهش دهیم.

وی تأکید کرد: امیدواریم نمایندگان، در مجلس شورای اسلامی که امروز بعدازظهر برگزار می‌شود، به این طرح رأی ندهند.

نظر شما