شناسهٔ خبر: 66784530 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

لاوروف: هدف آمریکا و متحدانش کشاندن شبه‌جزیره کره به درگیری نظامی است

شادی سلطان‌زاده

وزیر امور خارجه روسیه در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای از سیاست‌های تنش‌زای آمریکا و منتقدانش در شبه‌جزیره کره انتقاد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت که بر اساس اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا و متحدانش معتقد است که آن‌ها در حال برنامه‌ریزی برای بدتر شدن وضعیت در شبه‌جزیره کره و تبدیل آن به یک درگیری نظامی هستند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که لاوروف در یک نشست خبری پس از اجلاس وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای گفت: کره شمالی درباره تحریکات آمریکا و متحدان آن در منطقه ابراز نگرانی جدی کرده است که هدف بدتر کردن وضعیت تا حد تبدیل آن به یک منطقه درگیری را دنبال می‌کند. ما این موضوع را انکار نمی‌کنیم که این برنامه‌ها از سوی واشنگتن و وابسته‌های آن تنظیم می‌شود که در تلاشند در شبه‌جزیره کره ناآرامی ایجاد کنند.

لاوروف همچنین گفت که از جمله «اقدامات تحریک‌آمیز» رزمایش‌های متعدد زمینی، هوایی و دریایی از انواع مختلف آن است، از جمله رزمایش‌های دوجانبه کره جنوبی و آمریکا یا اشکال گسترده‌تر آن با مشارکت ژاپن یا استرالیا که معمولا با هدف بازدارندگی در قبال تهدید هسته‌ای و موشکی کره شمالی و در نزدیکی آن برگزار می‌شوند که باعث می‌شود شرایط متشنج بماند.

آخرین مورد از این رزمایش‌های نظامی، هفته گذشته و با مشارکت کره جنوبی و آمریکا برگزار شد که در آن جنگنده‌های اف-۳۵ کره و دو جنگنده اف-۲۲ مشارکت داشتند.

لاوروف همچنین در این نشست خبری گفت: ما هم این دیدگاه مشترک را داریم که سازمان همکاری شانگهای یکی از ارکان جهان چندقطبی است. این سازمان از جایگاه خوبی برای تبدیل شدن به نیرویی محرکه برای تغییر شکل اوراسیا به فضای صلح، ثبات، اعتماد دوجانبه و توسعه برخوردار است.

او افزود: ما گفت‌وگوهایی نیز در حمایت از سرگیری فعالیت‌های گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان انجام داشتیم.

وزیر امور خارجه روسیه گروه تماس سازمان همکاری شانگهای-افغانستان را سازوکار مفیدی تلقی کرد که به تبادل نظر درباره روش‌های عادی‌سازی وضعیت درباره افغانستان، روش‌های کمک به مقامات افغان در ایجاد روندی جامع برای کشورسازی با مشارکت نمایندگان تمامی گروه‌های قومیتی و سیاسی کمک می‌کند.

انتهای پیام

نظر شما