شناسهٔ خبر: 66784387 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیر انتشارات جمال در گفت‌وگو با ایبنا مطرح کرد؛

تلاش می‌کنیم کودکان با کتاب‌هایمان عاشق امام رضا (ع) شوند

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب گفت: وقتی بچه کتاب «من امام رضا (ع) را دوست دارم» را می‌خواند با مختصری از زندگی امام رضا (ع) آشنا می‌شود و سعی مؤلف این بوده است که بیشتر از آنکه به کودک اطلاعات بدهد، سعی کند کودک علاقه‌مند و عاشق امام رضا (ع) شود.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام علیرضا سبحانی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره صفاتی از امام رضا (ع) که معمولاً مورد توجه مخاطب کودک و نوجوان قرار می‌گیرد، گفت: یکی از صفات بارز امام رضا (ع) رئوف‌بودن است. البته همه اهل بیت (ع) ما رئوف بوده‌اند؛ ولی معمولاً هر کدام از امامان ما نزد مردم با یک صفتی بیشتر شناخته می‌شوند. مردم ایران هم امام رضا (ع) را، بیشتر با صفت مهربانی و شفقت و مخصوصاً با آن داستان ضامن آهو شدن ایشان می‌شناسند و عموم بچه‌ها هم از بچگی با این صفت و این داستان آشنا می‌شوند.

او افزود: بنابراین بچه‌ها هم با صفات رئوف و مهربان و دلسوزبودن امام رضا (ع) است که خیلی ارتباط برقرار می‌کنند. البته ما وقتی زندگانی امام رضا (ع) را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که برای ما درس‌های زیادی دارند. مثلاً فکر می‌کنم در کتاب «امام رضای مهربان» است که آورده شده است: امام رضا (ع) آمدند و دیدند که بچه‌ها سیب‌هایی را فقط یک گاز زده‌اند و همینطور یکجا انداخته‌اند. امام رضا (ع) به بچه‌ها فرمودند که این کار را نکنید. بچه‌ها استدلال می‌آورند که ببینید این درخت چقدر سیب‌های زیادی دارد و.... اما امام رضا (ع) به آن‌ها می‌فرمایند: درست است که روی این درخت سیب زیاد است ولی اینطوری سیب خوردن کار درستی نیست و اسراف است. یاد روایتی از پیامبر (ص) می‌افتیم که حتی الان در کانادا روی بطری آب‌های معدنی به عنوان سخنی از پیامبر مسلمانان آمده است که: «اگر شما کنار رودخانه هم باشید و آب را هدر بدهید، این اسراف است.»؛ یعنی اسراف صرفاً برای جایی نیست که نعمت کم باشد، حتی آنجایی که نعمت زیاد است هم باید از اسراف پرهیز کرد. خب همه این داستان‌ها برای بچه‌ها جذاب است و باید از سبک زندگی امام رضا (ع) یاد بگیرند و در زندگی خودشان اجرا کنند.

مدیر انتشارات جمال درباره کتاب‌هایی که درباره امام رضا (ع) برای قشر کودک و نوجوان در این انتشارات به چاپ رسیده است، توضیح داد: در موضوع امام رضا (ع) کتاب‌های متعددی داریم. مثلاً یک کتاب داریم به نام «من امام رضا (ع) را دوست دارم» به قلم غلامرضا حیدری ابهری که ویژگی آن این است که هم به زندگانی امام رضا (ع) پرداخته است و هم معجزه‌ای از آن حضرت را در خود دارد و هم سه حدیث از امام رضا برای کودک گفته است؛ یعنی وقتی بچه این کتاب را می‌خواند با مختصری از زندگی امام رضا (ع) آشنا می‌شود و سعی مؤلف این بوده است که بیشتر از آنکه به کودک اطلاعات بدهد، سعی کند کودک علاقه‌مند و عاشق امام رضا (ع) شود.

سبحانی‌نسب در ادامه گفت: یک مجموعه ۱۴ جلدی داریم با عنوان «حدیث و شعر و قصه» که یکی از جلدهای آن به امام رضا (ع) مربوط است و پنج حدیث امام رضا (ع) را به صورت شعر و قصه بیان و برای بچه‌ها تببین می‌کند و با تصویرگری زیبایی هم که دارد برای آن‌ها جذاب شده است. یک مجموعه «چهل حدیث رضوی» (به قلم خود او) داریم که برای مخاطب نوجوان است و ۴۰ مورد از احادیث امام رضا (ع) که برای نوجوانان جذاب بوده‌اند در این مجموعه جمع‌آوری شده است همراه با مقدمه‌ای درباره سبک زندگی رضوی. بنابراین نوجوانان ابتدا با سبک زندگی امام رضا (ع) آشنا می‌شوند و سپس ۴۰ حدیث از سخنان امام رضا (ع) را می‌خوانند. یک کتاب خردسال دیگر هم به نام «امام رضای مهربان» وجود دارد که در آن پنج داستان از امام رضا (ع) به صورت شعر توسط سید محمد مهاجرانی سروده شده است و با تصویرگری سمانه یاری به صورت یک کار زیبا و تأثیرگذار درآمده است. این اثر به زبان عربی در بحرین ترجمه شده است.

نظر شما