شناسهٔ خبر: 66784226 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

دولت بعدی مهم است

چشم‌انداز اقتصاد بعد از ابراهیم رئیسی

: دلیلی برای افزایش قیمت و تنش اقتصادی وجود ندارد. هیئت دولت هنوز سر جای خود قرار دارد. هیچ اتفاق بحرانی رخ نداده و دخالت خارجی هم نداریم که بتواند اثرگذار باشد.

صاحب‌خبر -

چشم‌انداز اقتصاد بعد از ابراهیم رئیسی

درگذشت رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، وزیرامور خارجه، شرایط بی‌سابقه‌ای در کشور ایجاد کرده است که پیامدهای اقتصادی آن هنوز مشخص نیست. از سوی دیگر، نزدیک به ۵۰ روز دیگر انتخابات جدیدی برگزار می‌شود و دولت جدیدی در عرض چند ماه آینده بر سر کار خواهد آمد. بنابراین چشم‌انداز اقتصادی آینده هم مشخص نیست. آیا باید منتظر نوسانات جدید در شاخص‌های اقتصادی باشیم؟

به گزارش رویداد۲۴، آلبرت بغزیان، اقتصاددان، درباره نوسانات اقتصادی شب سانحه فوت رئیسی می‌گوید:
تغییرات اقتصادی از شب حادثه ناپایدار بود. چون علت وقوع تا صبح مشخص نبود، عده‌ای در بازار ارز، اعمال افزایش کردند. تقاضایی برای ارز زیاد نشده و عرضه‌کننده‌ها قیمت را بالا بردند. کاهش روز بعد هم این مسأله را ثابت کرد که عده‌ای دنبال سوءاستفاده بودند. با مدیریت بحرانی که انجام شد، افزایش قیمت‌ها فروکش کرد و ارز در حال رسیدن به نرخ روزهای گذشته است.

فضای بین‌المللی تا زمان روی کار آمدن دولت جدید عامل مهمی خواهد بود؟


دلیلی برای افزایش قیمت و تنش اقتصادی وجود ندارد. هیئت دولت هنوز سر جای خود قرار دارد. هیچ اتفاق بحرانی رخ نداده و دخالت خارجی هم نداریم که بتواند اثرگذار باشد.موضع‌گیری رسانه‌های خارجی و کشور‌های غربی هنوز مشخص نیست و الفاظ آن‌ها شاید اثرگذار باشد. تاکنون فضای بین‌المللی آنچنان بد نبوده که اثرمنفی بر بازار داشته باشد. البته نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری و کاندیدا‌ها می‌توانند انتظارات اقتصادی و تورمی ایجاد کند.

تاثیر دولت جدید چه خواهد بود؟


به نظر من تغییر دولت اتفاق پایدار و اثرگذاری بر اقتصاد نخواهد گذاشت. اگرچه انتظارات اقتصادی شکل می‌گیرد. البته کاندیدا‌ها و وعده‌هایشان اثر خواهد گذاشت. اگر کاندیدا‌ها با این دولت همسو باشند، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد؛ اگر جناح مقابل کاندیدایی داشته باشد و تأیید شود، در مناظره‌ها اثر می‌گذارد. الان هیچ دلیل و نشانه‌ای برای تغییرات اقتصادی نداریم.در مسأله وزارت خارجه، باید منتظر باشیم تا وزیر بعدی مشخص شود و بررسی نظرات او نسبت به مذاکرات، می‌تواند نشانه‌های روشن‌تری از آینده اقتصادی ارائه کند. دولت بعدی احتمالاً نظرات نرم‌تری اتخاذ کند. از جمله در مسأله برجام، احتمالاً افراد ملایم‌تری روی کار بیایند.

اصلاً چه سناریوهای اقتصادی متصور است؟


اگر تغییری در بانک مرکزی رخ دهد، می‌توان سناریو‌های اقتصادی تعریف کرد. مسیر اقتصادی و نرخ ارز در حال حاضر مشخص و ثابت است و مجالی به بازارساز‌ها داده نشد. اگر تیم بانک مرکزی تغییر کند، وضعیت ارز هم به شکل فعلی ادامه پیدا نخواهد کرد. به نظر من تیم امام صادقی‌ها هم خارج نمی‌شوند. آن‌ها مشکل پافشاری روی ایده‌هایی دارند که می‌توان به راحتی آن‌ها را رد کرد. مثلاً عبدالملکی حرف‌هایی می‌زند که آدم تعجب می‌کند. آن‌ها خیلی خوشبین و بدون برنامه هستند. اگر تعصب را کم کنند شاید در دولت بعدی هم حضور داشته باشند.

نظر شما