شناسهٔ خبر: 66784117 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

۱۰۰ هزار هکتار از مراتع گلستان مستعد تولید ریزگرد هستند

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با اشاره سیر صعودی مساحت مناطق بیابانی در این استان گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مراتع گلستان مستعد تولید ریزگرد و بحرانی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، حمید سلامتی در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: ما جزء سه کشوری در جهان هستیم که در قانون اساسی خود یک اصل مترقی محیط زیستی داریم که حفاظت از محیط زیست را وظیفه آحاد جامعه تلقی می‌کند.

وی افزود: کارگروه پدافند این اداره کل اقداماتی در حوزه جنگل‌ها و مراتع سطح استان از قبیل رصد و پایش، آشکارسازی، هشداردهی، تخصیص، تصمیم و عملیات، کنترل، مدیریت بحران، حفاظت و پیگیری، امداد و نجات، درمان، بازیابی و بازتوانی منابع، محدودسازی و رفع آلودگی در برابر تهدیدات زیستی که موجب حفاظت از سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات زیستی و کاهش آثار و عواقب ناشی از آن‌ها می‌شود را مداوم انجام می‌دهند.

سلامتی با اشاره به موضوع تغییرات اقلیمی که یکی از بزرگترین چالش‌های حوزه منابع طبیعی است؛ گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش دفعات وقوع ریزگرد‌ها در سال‌های اخیر لزوم توسعه پوشش گیاهی در اراضی شمالی استان وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: ۲۴۷۰۰۰ هکتار از مساحت استان گلستان در معرض خطر بیابانی شدن قرار دارد که از این مقدار ۱۰۱۰۰۰ هکتار مناطق بحرانی و تولید کننده ریزگرد هستند.

سلامتی در خصوص موضوعات تهدیدات زیستی حوزه منابع طبیعی گفت: عمدتاً شامل استفاده از عوامـل بیولوژیـک مختلف از جمله قارچ، باکتری، ویروس و انـواع حشـرات، توسط گـروه‏ هـای تروریسـتی به منظور از بین بردن درختان جنگلی و منابع طبیعی مـی‏ باشـد.

سلامتی در ادامه افزود: تهدید امنیت زیستی در حوزه منابع طبیعی به هر نوع آسیب و اثر منفی بر محیط زندگی که اثرات زیانبار بر حیات انسان به دنبال خواهد داشت گفته می‌شود. محیط زیست اطرافمان با توسعه و امنیت سیاسی نسبت مستقیم دارد.

وی افزود: هرگونه اختلال در کارکرد زیست بوم‌ها و زیست کره، زیست بشر را تهدید می‌کند؛ لذا آشنایی، ایجاد حساسیت و اقدام بهنگام و موثر پدافندی در این حوزه باید مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

سلامتی گفت: به نظر می‌رسد لازم است اداره کل پدافند غیر عامل استان در حوزه منابع طبیعی حضور بیشتری داشته باشد. زیرا در حوادث غیر طبیعی وآسیب احتمالی جنگل‌ها و مراتع استان، کل جامعه و مردم استان دچار مشکل وآسیب می‌کند و به همین دلیل نیاز است قبل از آسیب، ایمن سازی‌ها در حوزه‌های مختلف انجام شوند تا از تبعات اجتماعی جلوگیری گردد.

نظر شما