شناسهٔ خبر: 66783298 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

چشم به راهت ماندیم و انتظار آمدنت به سیستان حسرت شد

روی کار آمدن دولت سیزدهم در حالی نگاه‌ها به سیستان و بلوچستان را تغییر و این استان را بر روی ریل توسعه قرار داد که شیعه و سنی، فارس و بلوچ این روزها در حال مهیا کردن خود برای میزبانی از شهید آیت الله ابراهیم رئیسی بودند؛ اما خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش این چشم انتظاری را برای ساکنان این خطه از کشور به یک حسرت تبدیل کرد. روی کار آمدن دولت سیزدهم در حالی نگاه‌ها به سیستان و بلوچستان را تغییر و این استان را بر روی ریل توسعه قرار داد که شیعه و سنی، فارس و بلوچ این روزها در حال مهیا کردن خود برای میزبانی از شهید آیت الله ابراهیم رئیسی بودند؛ اما خبر شهادت رئیس جمهور و همراهانش این چشم انتظاری را برای ساکنان این خطه از کشور به یک حسرت تبدیل کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا؛ بی‌ریا و جهادی با روحیه خستگی ناپذیر به میدان آمد و پای کار بود، خود را سرباز ولایت و خادم و نوکر ملت می‌دانست؛ می‌گفت «باید جهادی کار کرد و امورات را به فردا واگذار نکرد»، مردم قدر خادمان خود را به خوبی می‌شناسند از سیدالشهدای مقاومت شهید سلیمانی گرفته تا سیدالشهدای خدمت شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی که تا همیشه یادشان زنده و جاودان خواهد بود.

اولین دیدار شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی با مردم سیستان و بلوچستان اردیبهشت ماه سال ۹۸ به عنوان رئیس قوه قضاییه در دیدار با سران طوایف، علمای اهل سنت و مسوولان دستگاه‌های اجرایی در زاهدان رقم خورد تا قضات بومی را برای کاهش مشکلات انتخاب کنند.

پس از آن به جمع جامعه دانشگاهی نخبگان سیستان و بلوچستان رفت و بر کارهای علم و فناوری در راستای رونق تولید تاکید کرد.

شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در خرداد ۱۴۰۰ با کسب ۱۷ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۳۴۵ رای به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب شد که بر اساس آمار مردم سیستان و بلوچستان با ۶۱.۷۹ درصد بیشترین آرا را به وی اختصاص دادند.

منتخب مردم ۲ ماه پس از تنفیذ حکم رئیس جمهوری به سیستان و بلوچستان سفر کرد و در جمع مردم مرزنشین روستای ملاعلی منطقه سیستان بر ظرفیت مرز و مرز نشینان و بر ساماندهی وضعیت بازارچه‌ها و تبادلات مرزی تاکید کرد.

وی در گردهمایی سالروز قیام مردم سیستان به خونخواهی امام حسین علیه السلام نیز شرکت کرد و در این مراسم هم به رفع تنش آبی در شمال سیستان و بلوچستان تاکید کرد، سید شهیدان خدمت در شورای اداری مسوولان را به خدمت به مردم و کار برای رضای خدا نیز دعوت کرد.

در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ نیز برای بازبینی از طرح‌های انجام شده در توسعه سواحل مَکُران به چابهار سفر کرد، دیدار با مقامات کشور پاکستان و افتتاح بازارچه مرزی ریمدان برای تبادل تجاری و اقتصادی از برنامه‌های این سفر بود.

آخرین سفر سید شهیدان خدمت که در ذهن مردم سیستان و بلوچستان نقش بست ۱۶ اسفند ماه ۱۴۰۲ و حضور در روستاهای دوردست دشتیاری در جنوب این استان بود، سید محرومان آرزویش پیشرفت منطقه‌ای بود که مردمانش سال‌ها از درد بی‌توجهی رنج برده بودند.

براستی اگر در دفتر کارش می‌ماند و به سادگی از کنار طرح‌های بزرگ و مهم گذشت می‌کرد تا مانند سایر نیمه تمام‌ها خاک بخورد شاید این اتفاق‌ها نمی‌افتاد؛ اما معتقد بود ۴۰ بار هم به یک استان سفر می‌کند تا مشکل مردم حل شود، پای حرفش هم ماند، برای همین است که دیدارش آنقدر مردم را به ذوق می‌آورد.

انتظار آمدنت حسرت شد؛شیعه و سنی آماده میزبانی از رئیس جمهور شهید در سیستان وبلوچستان بودند

دیداری که حسرت شد!

قرار بود در یکی از همین روزهای خرداد ماه مردم سیستان و بلوچستان برای چهارمین بار میزبان رئیس جمهور مردمی باشند که با آمدنش محرومیت‌ها را رفع و روزنه‌های امید را یکی پس از دیگری روشن می‌کند، شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی قرار بود به زودی میهمان مردمان این استان باشد؛ اما حالا با خبر شهادت سید محرومان، مردم این منطقه تا همیشه چشم به راه میهمان خود ماندند.

مردم مناطق مختلف سیستان و بلوچستان بی‌صبرانه منتظر بودند تا ضمن استقبال از رئیس جمهور، مسائل و مشکلات خود را به گوشش برسانند، بعضی از مردم حتی نامه هم نوشته بودند چرا که رئیس جمهور از جنس آنان خاکی و خونگرم بود.

ناگفته نماند علاوه بر آمادگی دستگاه‌های اجرایی و مسوولان سیستان و بلوچستان، خبرنگاران نیز خود را آماده پوشش اخبار رئیس جمهور کرده بودند، اصحاب رسانه‌ای که از روزها قبل اقدام به تهیه خبرها و گزارش‌هایی مبنی بر تبیین عملکرد دولت سیزدهم در سیستان و بلوچستان کرده بودند تا مردم را از خدمات و طرح‌های بزرگی که انجام شده مطلع کنند.

در این دور از سفر قرار بود رئیس جمهور شهید، طرح‌هایی را افتتاح کند که بواسطه آنان روزنه‌های امید مبنی بر موضوعات آب، گاز، صنعت، معدن، اشتغال، مسکن، بزرگراه و مدرسه در دل مردمان استان پهناور سیستان و بلوچستان روشن شود.

قرار بود بهره برداری از بزرگترین آب شیرین کن خاورمیانه در سه راهی دشتک سیستان، پروژه گازرسانی به سیستان، احیای واحد تولیدی ریسندگی و بافندگی زابل پس از سال‌ها، بهره برداری از بزرگترین کارخانه شمش طلا در تفتان، بهره برداری از معدن مس سیاستراگی در نیمروز تنها بخشی از برنامه‌های شهید آیت الله سید ابراهیم رئیسی در این دور از سفرهای استانی به سیستان و بلوچستان باشد.

انتظار آمدنت حسرت شد؛شیعه و سنی آماده میزبانی از رئیس جمهور شهید در سیستان وبلوچستان بودند

مردم در فراق رئیس جمهور شهید

یکی از شهروندان زاهدانی با اشاره به اینکه خبر شهادت رئیس جمهور شهید تلخ و جانسوز بود، گفت: فارغ از دیدگاه سیاسی به عنوان یک ایرانی از اینکه تعدادی از مسوولان تراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست دادند برایمان سخت است، چرا که دیدیم چگونه شهید آیت الله رئیسی برای حل مشکلات مردم و شنیدن مشکلاتشان خود را به دورترین نقاط استان‌های کشور و روستاها می‌رساند و پشت میزنشین نبود.

مبینا میر با بیان اینکه از دقایق اولیه انتشار این خبر دردناک مدام پیگیر و امیدوار بودم که این سانحه هولناک با خبری خوش به انتها برسد، افزود: تقدیر الهی چیز دیگری بود؛ اما خدماتی که سید محرومان برای رفع مشکلات مردم بویژه در بحث احیای واحدهای راکد انجام داد همیشه یاد او را در خاطره‌ها زنده و جاوید نگه می‌دارد.

یکی از خبرنگاران سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه در آخرین روز اردیبهشت‌ماه با انتشار خبر شهادت آیت‌الله رئیسی و هیأت همراه دلمان لرزید و یکی از تلخ‌ترین حوادث برایمان بود، گفت: از همان لحظات اولیه شبکه خبر را گرفته و مدام شبکه‌های اجتماعی را برای جویای آخرین وضعیت ماجرا بررسی کرده و مدام در دل دعا می‌کردم که این خادم امام رضا(ع) و همراهانش در شب میلاد ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع) در سلامتی بسر برند؛ اما گویا شهادت مزد خدمت صادقانه، خالصانه و مردمی بودنشان بود.

نجمه خسروپرست ادامه داد: حدود یک هفته است که خبر سفر آیت الله رئیسی باعث شده بود تا تمام تمرکز و حواس خود را بر روی آماده سازی اخبار و گزارشات مبنی بر اطلاع رسانی مردم از خدمات و طرح‌های انجام شده در دولت سیزدهم بگذارم و درست در ظهر روزی که تمامی موارد مدنظر آماده و چشم انتظار تائید قطعی سفر ایشان بودیم خبر وقوع حادثه بالگرد حامل آیت الله رئیسی و همراهانش بسیار ناگوار بود؛ چرا که سید محرومان در پیگیری و تلاش برای حل مشکلات مردم مثال زدنی و همیشه در میدان خدمت اول بود.

وی اظهار کرد: همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند آیت الله رئیسی مرد خستگی ناپذیر بود؛ بیاد دارم در سیل جنوب سیستان و بلوچستان چگونه در آب‌ سیلاب‌های جاری شده در معابر و منازل مردم برای بازدید، دلجویی و البته رسیدگی به آنها رفته بود تا در غم مردم شریک باشد یا چگونه در جمع صیادان به مشکلات آنان گوش می‌کرد و دستور برای رفع آنها داد.

انتظار آمدنت حسرت شد؛شیعه و سنی آماده میزبانی از رئیس جمهور شهید در سیستان وبلوچستان بودند

آیت الله رئیسی؛ شخصیتی خستگی ناپذیر، انقلابی و جهادی

یکی از سران طوایف سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مِهر شهید آیت الله رئیسی در قلب مردم ماندگار است، گفت: این شهید مجاهد به معنای واقعی خود را خادم مردم می‌دانست و به خدمت به مردم افتخار می‌کرد، همانطور که در مدتی که در مشهد و تولیت آستان قدس حضور داشت با همه مردم ارتباط عاطفی و دلسوزانه داشت و در دوران ریاست جمهوری نیز خود را نوکر و خدمتگزار مردم می‌دانست.

سردار محمد شاهوزهی گفت: شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی این مرد جهادی، رجایی گونه بود و همیشه در جمع مردم به درد دل‌های آنها گوش می‌کرد، میز نشین نبود و مردم‌دار بود.

وی ادامه داد: شهید آیت الله رئیسی مردی خستگی ناپذیر، مردمی و انقلابی بود که با جان و دل برای مردم کار می‌کرد؛ این بود که باعث شد همه مردم پس از وقوع حادثه سقوط بالگرد حامل ایشان برای سلامتی رئیس جمهور اشک ریخته و دعا می‌کردند؛ اما شهادت مزد و پاداشش بود.

این سرطایفه اظهار کرد: در این سه سال با وجود مشغله‌های کاری که آیت الله رئیسی در سمت رئیس جمهوری داشت؛ اما با توجه به اهمیتی که رهبر معظم انقلاب به سیستان و بلوچستان دارند ایشان نیز نگاه ویژه‌ای به این استان داشت و طرح‌هایی در زمینه صنعت، معدن، تجارت، آبرسانی، گازرسانی، راه آهن، مسکن، اشتغال و احیای واحدهای تولیدی انجام داد که تمام این‌ها در دل مردم ماندگار است.

وی افزود: مردم سیستان و بلوچستان چشم انتظار سفر ایشان به این استان بودند؛ اما گویا قسمت نشد، همانطور که رهبر معظم انقلاب گفتند جای نگرانی نیست اختلالی در کشور به وجود نمی‌آید، راه این شهیدان با قوت ادامه دارد.

انتظار آمدنت حسرت شد؛شیعه و سنی آماده میزبانی از رئیس جمهور شهید در سیستان وبلوچستان بودند

آیت الله رئیسی؛ سیدالشهدای خدمت

امام جمعه اهل سنت میرجاوه با اشاره به شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه، گفت: این حادثه تلخ و ناگوار قلب ملت ایران اعم از شیعه و سنی را رنجاند.

مولوی عبدالرحیم ریگیان‌پور گفت: آیت الله رئیسی دومین رئیس جمهور مردمی و جهادی کشور بود که همیشه پای درد دل مردم می‌نشست حتی لحظه‌ای استراحت نداشت و همانند سیدالشهدای مقاومت حاج قاسم سلیمانی یک لحظه از پای ننشست و لقب سیدالشهدای خدمت را به خود اختصاص داد.

وی اظهار کرد: سید محرومان، خدمات زیادی در عرصه‌های عمرانی، اقتصادی، بزرگراه، مسکن و اشتغال انجام داد که همگان قدردان آن هستیم، امروز فقدان ایشان قلب‌های مردم را غمبار کرده است.

امام جمعه اهل سنت میرجاوه ادامه داد: آیت الله رئیسی یک شخصیت خستگی ناپذیر، انقلابی و جهادی بود، مردم ایران باید صبوری، مقاومت و دلدادگی خود را به این یار باوفای نظام و انقلاب نشان دهند.

نظر شما