شناسهٔ خبر: 66782893 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ترمیم اندام از دست‌رفته با الهام از طبیعت

مریم رضایی

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان این‌که سل‌تراپی و پزشکی بازساختی نوید تازه‌ای در درمان بیماری‌ها و آسیب‌ها است، گفت: امروزه محققان در تلاش هستند تا با الهام از طبیعت، اندام از دست رفته را ترمیم کنند، همانند فرایندی که در ترمیم سمندر و ستاره دریایی رخ می‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، مسعود وثوقی در کافه علم ششم با موضوع «زیست فناوری و درمان‌های آینده» که در حاشیه نمایشگاه ایران هلث برگزار شد، با اشاره به روش‌های سلول‌درمانی، گفت: زمانی که یک سلول سوماتیک وارد بدن میزبان می‌شود، اگر شرایطی برای رشد آن فراهم شود تا عملکردی را که از دست رفته، ترمیم کنیم، فرایند سل تراپی رخ داده است.

وی درمان بازساختی و بازسازی، جایگزین و جوان‌سازی را از اهداف سل‌تراپی نام برد و اظهار کرد: در سل‌تراپی با استفاده از سلول‌های سوماتیک یا پیش‌ساز سه فرایند جوان‌سازی، جایگزینی و جوان‌سازی اجرا می‌شود.

وثوقی نمونه این روش را در ایمونوتراپی دانست و ادامه داد: در بیماری همچون ویتیلیگو که رنگدانه‌های پوستی از دست می‌رود، مشکلات اجتماعی برای بیماران ایجاد می‌کند؛ لذا با استفاده از سل‌تراپی، سلول‌های پایه که سلول‌های ملانوسیت دارای رنگدانه هستند، از بخش‌های سالم پوستی دریافت می‌شوند و بعد از خالص‌سازی به مناطقی از پوست که رنگدانه را از دست داده است، تزریق می‌شوند.

وی پزشکی بازساختی را از روش‌های درمانی دیگر نام برد و گفت: بافت‌هایی مانند گوش و بینی دارای بافت غضروفی هستند که اگر در حادثه‌ای، آسیب ببینند به دلیل آنکه خون‌رسانی در آنها دچار اختلال می‌شود، ترمیم‌شان با مشکل مواجه می‌شود و پزشکی بازساختی این امکان را فراهم کرده است که افراد دچار آسیب از پروتزهای بیولوژیک بهره‌مند شوند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان، سل‌تراپی و ژن درمانی را نویدبخش برای درمان انواع اختلالات صعب‌العلاج توصیف کرد و یادآور شد: محققان در حال حاضر در تلاش هستند که با الهام از طبیعت اقدام به ترمیم اندام‌های از دست رفته شود.

این محقق ادامه داد: در سمندر و ستاره دریایی در صورتی که یکی از اندام آنها قطع شود، فرایند ترمیم رخ می‌دهد و این محققان به دنبال ایجاد این فرایند در انسان هستند.

وی بدخیمی‌ها، بیماری‌های خودایمنی و آلرژیک، سالمندی، بیماری‌های دارای ماهیت تحلیل برنده و دیابت و چاقی را ۵ چالش اصلی حوزه پزشکی نام برد و گفت: جوامع بشری در حال سالمند شدن هستند؛ از این رو سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه شده است.

انتهای پیام

نظر شما