شناسهٔ خبر: 66781544 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گرامیداشت ایران‌شناسی و نکوداشت جایگاه پژوهشی مرحوم ذوالفقاری؛

رئیس بنیاد ایران‌شناسی، رئیس جمهور ایران را فردی آگاه و دلسوز نسبت به ایران و ایرانیان توصیف کرد

محمدحسین رجبی دوانی، شهید آیت‌الله رئیسی را فردی آگاه و دلسوز نسبت به ایران و ایرانیان توصیف کرد که توجه ویژه‌ای نسبت به امر ایران‌شناسی داشت و با تمام وجود خود در جایگاه ریاست عالی بنیاد ایران‌شناسی، در صدد کمک به رفع موانع و حل مسائل مربوط به حوزه ایران‌شناسی بر می‌آمد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا آئین گرامی‌داشت روز ایران‌شناسی، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد. این مراسم به تجلیل از تلاش‌های پژوهشی مرحوم دکتر حسن ذوالفقاری در حوزه «ادبیات فارسی و فرهنگ عامه» اختصاص داشت. «معرفی جایزه ایران‌شناسی»؛ «اعلام طراحی جشنواره پژوهشی ایران‌شناسی (فردوسی)» و «اعلام آغاز دور جدید انتشار فصلنامه مطالعات ایران‌شناسی با رونمایی از اولین شماره فصلنامه» از دیگر برنامه‌های جنبی آئین گرامی‌داشت روز ایران‌شناسی بود.

در ابتدای این مراسم، محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ضمن تسلیت رخداد شهادت رئیس جمهور دلسوز و خدوم ایران و هیئت همراه ایشان، این مصیبت را به ملت ایران و ایران‌دوستان تسلیت گفت و وقوع چنین اتفاقاتی را مانعی در مسیر پیشرفت ایران مقتدر ندانست. رجبی دوانی، شهید آیت‌الله رئیسی را فردی آگاه و دلسوز نسبت به ایران و ایرانیان توصیف کرد که توجه ویژه‌ای نسبت به امر ایران‌شناسی داشت و با تمام وجود خود در جایگاه ریاست عالی بنیاد ایران‌شناسی، در صدد کمک به رفع موانع و حل مسائل مربوط به حوزه ایران‌شناسی بر می‌آمد.

وی همچنین شخصیت مردم‌مدار و مردم‌دوست امام‌جمعه تبریز و خصایص جهادی وزیر امورخارجه شهید را متذکر شد و از خداوند برای ایشان و دیگر شهدایی که در این رویداد به لقاءالله پیوستند، علو درجات را مسئلت کرد.

رجبی دوانی در ادامه مراسم، نکوداشت شخصیت مرحوم دکتر ذوالفقاری را معطوف به هدف ارج نهادن به ایران و ایران‌پژوهان دانست که در زمره برنامه‌های بنیاد ایران‌شناسی است. وی افزود: مرحوم دکتر ذوالفقاری، پژوهشگری توانا و استادی دلسوز در زمینه آموزش ادبیات فارسی و پژوهش در حوزه فرهنگ عامه ایران بود که آثار ارزشمندی را از خود به‌جای گذاشت. ایشان در ادامه به معرفی «نشان و جایزه ایران‌شناسی» پرداخت که مورد توجه ویژه رئیس جمهور شهید، در جایگاه ریاست عالیه بنیاد ایران‌شناسی نیز بوده و مقرر است تا زین پس نشان ایران‌شناسی به ایران‌پژوهان برجسته و جایزه ایران‌شناسی به پژوهش‌های برتر در حوزه مطالعات ایران‌شناسی اختصاص یابد.

در ادامه این مراسم، دکتر عبدالله بیچرانلو، عضو شورای پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی و استاد دانشگاه تهران، ضمن عرض تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه ایشان، «طراحی جشنواره پژوهشی ایران‌شناسی (فردوسی)» را اعلام کرد و ایجاد گفتمان ایران‌شناسی بومی از سوی بنیاد ایران‌شناسی را یکی از دلایل برگزاری این جشنواره برشمرد و افزود: جشنواره‌ها گفتمان‌سازند و اعطای جایزه ایران‌شناسی، عامل مهمی در شکل‌گیری و تقویت گفتمان بومی ایران‌شناسی خواهد بود.

در ادامه، سیده راضیه یاسینی، دانشیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی، واقعه شهادت رئیس جمهور و همراهان شریف ایشان را تسلیت گفت و افزود: بجا است اگر از رئیس جمهور شهید، به‌عنوان بزرگ‌مرد و پهلوانی ایرانی یاد کنیم که سراپا در خدمت به ایران و ایرانیان بود. وی در ادامه آغاز دوره جدید از فعالیت فصلنامه مطالعات ایران‌شناسی را اعلام کرد و به معرفی اولین شماره منتشره از فصلنامه که دارای استانداردهای علمی منطبق بر قواعد وزارت علوم در انتشار نشریات علمی است، پرداخت.

وی بیان کرد که بنیاد ایران‌شناسی در انتشار این فصلنامه، مترصد آن است تا از طریق دریافت مقالات اندیشمندان علاقه‌مند به موضوعات تمدنی، فرهنگی، تاریخی، و … ایران و ایرانیان، نشریه‌ای با طراز علمی و ناظر بر مطالعات ایران‌شناختی را به انتشار برساند.

در ادامه این آئین، سخنرانان ضمن ابراز تسلیت و اندوه از شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه، به شرح ابعادی از شخصیت پژوهشی دکتر حسن ذوالفقاری پرداختند. دکتر نجمه درّی، استاد دانشگاه تربیت مدرس، دکتر ذوالفقاری را مرد عمل معرفی کرد که تلاشگری از اصلی‌ترین ویژگی‌های ایشان بود. وی میراث مرحوم دکتر ذوالفقاری را، کتاب‌های با ارزش ایشان معرفی کرد که در زمینه تاریخ، ادب، تمدن و فرهنگ غنی ایران و به‌خصوص فرهنگ عامه آن، بسیار درخشان است. سپس دکتر عباس قنبری عدیوی، استاد دانشگاه فرهنگیان و رئیس شعبه بنیاد ایران‌شناسی در استان چهارمحال و بختیاری، تلاش‌های مرحوم ذوالفقاری را در زمینه فرهنگ عامه ستود. دکتر نسرین ملک مرزبان استاد دانشگاه الزهرا نیز ضمن نکوداشت یاد و خاطر دکتر ذوالفقاری، با بیان سخنانی در خصوص اهمیت ساخت در زبان فارسی که متأثر از نوع تفکر است، مسائل مهمی در خصوص توجه به افعال درحال استفاده به زبان فارسی را یادآور شد.

در پایان مراسم، ضمن معرفی ۹ اثر برگزیده از میان بیش از ۷۰ پایان‌نامه و رساله متعلق به دانشگاه‌های تهران و دیگر استان‌ها در زمینه مطالعات ایران‌شناسی که از طریق فراخوان دریافت‌شده بودند، با اعطای هدایایی، قدردانی شد.

نظر شما