شناسهٔ خبر: 66781208 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

اهالی فرهنگ و هنر در گفت‌وگو با «جام‌جم»از شخصیت و منش رئیس‌جمهور شهید می‌گویند

نقش خدمت بر بوم دل

سرانجام خبر تلخی که هیچ‌کس دوست نداشت بشنود، ازمحل سانحه بالگرد حامل رئیس‌جمهور مخابره و مشخص شد رئیس دولت مردمی سیزدهم در مسیر خدمت به مردم، به شهادت رسیده است. شهید سیدابراهیم رئیسی که خود برآمده از حوزه‌های علمیه و فردی فرهنگ‌دوست و دوستدار هنر و ادبیات بود، درهر پستی که به کار مشغول بود، توجه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ و هنر داشت.

صاحب‌خبر -
 
اودر دوران کوتاه اما پرثمر ریاست‌جمهوری خود، ارتباطی محترمانه و صمیمانه با اهالی فرهنگ برقرار کرد و در نشست‌های مختلف، آنان را به ریاست‌جمهوری دعوت می‌کرد و با گوش فرادادن به انتقادات و گلایه‌ها، سعی در بن‌بست‌شکنی از فرهنگ و هنر ومساعدت درجهت تسهیل امورفرهنگی کشورداشت.ضمن این‌که شهیدرئیسی که دردوران مسئولیت خود به‌عنوان رئیس‌جمهور، سفرهای استانی زیادی داشت و به اقصی‌نقاط ایران سفر کرده بود، در استان‌های مختلف و شهرستان‌های بزرگ و کوچک با نخبگان، برگزیدگان و فرهنگیان استان‌های کشور نشست‌های متعددی برگزار کرد و به گلایه‌ها و مشکلات آنها گوش داد و سعی در حل‌وفصل آنها داشت. صاحب‌نظران، شخصیت‌های فرهنگی و هنرمندان رشته‌های مختلف نیز همچون دیگر اقشار جامعه، در سوگواری ملی برای رئیس‌جمهور مردمی شرکت کرده و سعی کردند هرکدام به شکلی همدردی خود را در این حادثه بیان کنند. در این گزارش دیدگاه برخی از این شخصیت‌های فرهنگی و هنری را در گفت‌وگو با خبرنگاران جام‌جم می‌خوانیم. 
   
شهید رئیسی نسبت به هنرمندان دغدغه‌مند بود
جلیل رسولی، چهره‌ ماندگار خوشنویسی ایران درواکنش به شهادت سید‌ابراهیم رئیسی وهیات همراه می‌گوید: زمانی که رئیس‌جمهور دولت سیزدهم به موزه هنرهای معاصر آمدند، از نزدیک با هنرمندان وارد گفت‌و‌گو شدند و دغدغه‌های افراد را شنیدند. در آن دیدار به رئیس‌جمهور دوست سیزدهم اعلام کردم که سال‌هاست پایم را به موزه هنرهای معاصر نگذاشته‌ام چرا که عملکردشان را قبول نداشتم، ولی حالا که حس می‌کنم رئیس‌جمهور جدید دغدغه فرهنگ و هنر این کشور را دارد، من هم مایل هستم که در این جمع حضور پیدا کنم. در همان محفل بود که به شهید رئیسی گفتم حس می‌کنم قرار است با حضور شما تحولات خوبی در عرصه هنر رخ دهد و ایشان نیز به ما از عزم و اراده خود برای بهبود اوضاع گفتند و حتی یادآوری کردند که در زمان تولیت آستان قدس رضوی، فعالیت‌های زیادی در زمینه توسعه هنر خوشنویسی انجام داده‌اند و تاکید داشتند که این هنر در نگاه ایشان بسیار والا و گرانقدر است و هر کمکی که برای اعتلای این هنر از دست‌شان برآید، انجام می‌دهند. به‌نظرم شهید رئیسی نسبت به هنرمندان دغدغه‌مند بود.رسولی در ادامه تاکید می‌کند: در این مدت که شهید رئیسی در دولت حضور داشتند، ما هم فعالیت‌های خودمان را داشتیم و اقداماتی که از سمت دولت برای عرصه فرهنگ و هنر صورت می‌گرفت، محسوس بود. شاید اگر شهید رئیسی به شهادت نمی‌رسیدند، در سال‌های پیش‌رو اوضاع بهتر هم می‌شد چرا که برنامه‌های مشخصی برای توسعه فرهنگی کشور داشتند. این چهره ماندگار هنری با بیان این‌که نگاهی که شهید رئیسی به هنر داشتند، ریشه‌ای بود، ادامه می‌دهد: ایشان می‌خواستند مسائل و شرایط را از بنیاد بهبود ببخشند و شاید همین دیدگاه در رئیس‌جمهور شهید دولت سیزدهم موجب می‌شد که کارها با سرعت کمتری پیش برود، ولی هدف‌های عمقی داشتند.رسولی در پاسخ به این سؤال که چطور می‌توان راهی که شهید رئیسی با هدف ارتقا و اعتلای فرهنگ و هنر کشور در پیش گرفته بود را ادامه داد؟ بیان می‌کند: واقعا بعید می‌دانم کسی بتواند جای شهید رئیسی را پر کند، ولی امیدواریم افرادی که درک کاملی از دغدغه‌های این رئیس‌جمهور شهید دارند، روی کار بیایند تا زحمات وی به باد نرود. در این ۶۰ سالی که فعالیت داشته‌ام، افراد بسیاری در راس امور آمده‌اند و کنار رفته‌اند و عملکردهای متفاوتی از مدیران را مشاهده کرده‌ایم و واقعا افراد دلسوزی مانند شهید رئیسی بسیار کمیاب هستند.

طعم واقعی انقلاب اسلامی را با دولت شهید رئیسی چشیدیم
محمدعلی رجبی‌‌دوانی، نقاش پیشکسوت و استاد دانشگاه در رابطه با خبر شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم ضمن بیان این‌که این اتفاق ضایعه بزرگی برای کشور و دوستداران نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، به جام‌جم می‌گوید: شهید رئیسی نماد طرفداری از مستضعفان در مقابل مستکبران شده بودند و با آرامش در عین حال با قاطعیت در همه زمینه‌ها ورود پیدا می‌کردند و با صداقت تمام کار می‌کردند. اصلا چنین رویکردی به ویژگی‌های خاص دولت سیزدهم تبدیل شده بود.وی با بیان این‌که ما در دولت کوتاه‌مدت شهید رجایی نیز شاهد این رویکردها بودیم و شکل کامل‌تر آن را در دولت سیزدهم تجربه کردیم، می‌افزاید: در واقع حس می‌کنم طعم واقعی انقلاب اسلامی را با دولت شهید رئیسی چشیدیم.وی اضافه می‌کند: در باب هنر این دولت حرکات اساسی و مهمی داشت و همان‌طور که در مباحث اقتصادی کارویژه‌هایی داشتند، در فرهنگ و هنر نیز دنبال تحول زیربناهای کشور بودند. من در شورای هنر حضور دارم و شاهد بودم که چقدر دغدغه‌مندی وجود داشت و هر ایده‌ای که از سمت دولت سیزدهم برای اعتلای هنر مطرح می‌شد، زیربنایی و کاربردی بود. از‌جمله این اقدامات باید از تهیه اسناد مرتبط با شاخه‌های هنری و فرهنگی مختلف یاد کرد؛ سند ملی موسیقی یکی از این اسناد مهم است و در طول سال‌هایی که هنر موسیقی در ایران فعالیت داشته، شاهد نگاه عمیقی که دولت سیزدهم به موسیقی داشت، نبودیم. سند تئاتر و هنرهای تجسمی نیز به همت دولت شهید رئیسی تهیه شده است که برای ما ماندگار شد و نشان از عزم دولت برای بهبود شرایط داشت.رجبی‌دوانی با بیان این‌که شهر هنرهای صناعی نیز یک اتفاق مهم در دولت سیزدهم بود که ثمرات آن را در آینده خواهیم دید، می‌افزاید: به نظرم یکی دیگر از خواسته‌های ما که هرچه در دولت‌های پیشین تقاضا می‌کردیم برآورده نمی‌شد، ترویج شیوه استاد ـ شاگردی بود. این شیوه می‌تواند به‌عنوان یک شیوه بومی در مقابل تمامی شیوه‌های غربی حرف جدید برای جهان امروز داشته باشد. دولت سیزدهم از شیوه استاد ــ شاگردی حمایت جدی کرد و با امضای شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور، این شیوه رسمیت پیدا کرد و حالا ما شیوه خودمان را داریم که تاثیرات بسیار عمیقی در نظام جدید آموزش هنر به‌جا می‌گذارد. این تحولات فقط گوشه‌ای از خدمات رئیس‌جمهور خدوم و شهید دولت سیزدهم است؛  امیدواریم از سوی وزیر ارشاد دنبال شود و روح پرفتوح سیدابراهیم رئیسی و همراهانش با شهدای عاشورا محشور شود.
   
حرمت انسان را نگه می‌داشت
علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما با بیان این‌که من رئیس‌جمهوری به مردمداری آقای رئیسی ندیده بودم، درباره خصوصیات برجسته رئیس‌جمهور شهید به جام‌جم می‌گوید: او رئیس‌جمهوری بود که با مردم، حتی مردم فقیر و کپرنشین می‌نشست و حرمت انسان را به جا می‌آورد. مردمی‌بودن و ساده‌زیستی، بی‌پیرایگی و خودمانی‌بودن در رفتار ایشان مشهود بود و در کنار او که بودی، احساس می‌کردی یک شهید رجایی دیگر است و سرانجام هم سرنوشتش با شهادت ختم به خیر شد.قزوه در ادامه با مقایسه شهید رئیسی با برخی رؤسای جمهور پیشین می‌افزاید: در این مصیبت خیلی‌ها دل‌شان سوخت، ایشان هم می‌توانست پشت میزش در تهران بنشیند و مثل بعضی‌ها راحت باشد و تا ساعت ۱۰ صبح بخوابد و مانند برخی رئیس‌جمهورها نبود که تا جنوب شهر تهران هم سر نمی‌زدند و خودخواه بودند، حرف رهبر انقلاب را کنار می‌گذاشتند و حرف خود را می‌زدند، بلکه کاملا مطیع خداوند و امر رهبری و خادم واقعی مردم بود. از این جهت آقای رئیسی واقعا حیف شد و رفتن‌شان یک مصیبت بزرگ برای ایران است.رئیس مرکز شعر، سرود و موسیقی صداوسیما با بیان این‌که مسلما شهادت برکت دارد، می‌گوید: شهادت ایشان هم برکت دارد و باعث خواهد شد بسیاری از کسانی که چشم‌شان را بر حقیقت بسته بودند، چشم‌شان باز شود. کسانی که فکر می‌کردند 
آقای رئیسی فردی دنیاپرست و مقام‌خواه است، به این نتیجه رسیدند که قضاوت‌شان اشتباه است و او فردی بود که همیشه در جاده خدمت می‌دوید و هرجا که سیل و مشکل و کپرنشینی و کارخانه تعطیل شده بود، ایشان حاضر بود و کار می‌کرد. تفاوت میان این رئیس‌جمهور و رئیس‌جمهور قبل از زمین تا آسمان بود و قدر ایشان را مردم بعد از شهادت بیشتر شناختند و فهمیدند چه انسان بزرگی را از دست داده‌اند.قزوه در خصوص شیوه تعامل رئیس‌جمهور شهید با اهالی فرهنگ و به‌خصوص شاعران می‌گوید: با اهالی فرهنگ خیلی متواضع و با احترام بسیار رفتار می‌کرد. تقریبا شش ماه پیش یک گروه شش‌نفره از شاعران به دعوت دفتر رئیس‌جمهور و به همراهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ خدمت ایشان رسیدیم و آقای رئیس‌جمهور تأکید داشتند شورای عالی شعر کشور را تشکیل دهیم. در این نشست مفصلا درباره وضعیت فرهنگ کشور صحبت کردیم و در این جلسه که بیش از یک ساعت به طول انجامید، ایشان برای ما صحبت کردند و مشخص بود که آگاهی بسیار خوبی از وضعیت فرهنگی کشور به‌خصوص شعر دارند. ایشان با احترام بسیار با ما رفتار کردند و پس از پایان جلسه هم به هرکدام از ما انگشتری هدیه دادند و گفتند که این جلسات را زودتر برگزار کنیم و شاید کم‌کاری از ناحیه شاعران بود که جلسه بعدی برگزار نشد. در حیاط ریاست‌جمهوری یک بار یک برنامه ادبی گذاشتند و شاعران را دعوت کردند و با دیگر گروه‌های هنری هم به همین‌گونه با احترام و متواضعانه رفتار می‌کردند و آدم احساس نمی‌کرد ایشان رئیس‌جمهور کشور است.
   
بالاتر از انتظارها ظاهر شد
دکتر محسن پرویز، نویسنده و معاون اسبق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با اشاره به سابقه آشنایی طولانی خود با شهید رئیسی می‌گوید: آقای رئیسی را تقریبا بیش از ۲۰سال است می‌شناسم و از ایامی ‌که ایشان در قوه قضاییه مشغول کار بودند و امام جماعت مسجد جعفری بودند و من نیز از قدیم در این مسجد برای نماز حضور پیدا می‌کردم. ایشان فردی صادق، پاک، با نیت خدمتگزاری و انسانی وارسته بود.پرویز با بیان این‌که وی در ابتدا نظر خوبی نسبت به حضور شهید رئیسی در پست ریاست جمهوری نداشته، می‌گوید: زمانی که ایشان قرار بود برای ریاست جمهوری نامزد شود به برخی دوستان می‌گفتم ایشان درجه خلوص و پاکی‌اش به گونه‌ای است که سخت بتواند در جایگاه مسئولیت اجرایی و سر و کله زدن با افرادی که انسان گاهی ملاحظه می‌کند برای رسیدن به منافع شخصی خود همه چیز را زیر پا می‌گذارند، کار کند واقعیتش تصورم این بود ایشان در همان آستان قدس موفق‌تر باشد بعد از انتخابات و انتخاب ایشان با وجود این‌که انتقاداتی به سرعت و روش کار و مسائل دیگر ممکن است در زمان‌های دیگری وجود داشته باشد افراد به حق اعتراضاتی نسبت به مسائل فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کرده باشند در مجموع برداشت من در عرصه فرهنگ و دیگر حوزه‌ها این بود که خیلی از بالاتر از انتظار قبلی ایشان ظاهر شد.این مدیر فرهنگی و داستان‌نویس باسابقه درخصوص ارزیابی خود از عملکرد دولت سیزدهم می‌گوید: دولت واقعا موفق بود. در عرصه اقتصاد، یک دولت بدهکار تحویل گرفته شد اما بخش زیادی از بدهی‌های دولت پرداخت شد و ثبات اقتصادی ایجاد شد بدون این‌که دست‌مان را به سمت بیگانه دراز کنیم و پیوند بزنیم بهبود مسائل اقتصادی را با آرمان‌های انقلاب و شرط کنیم که مسائل اقتصادی در صورتی حل می‌شود که از آرمان‌های اقتصاد دست بکشیم. دولت ایشان توانست ضمن پایبندی به آرمان‌های انقلاب اسلامی، رشد منفی اقتصاد و تأثیرات منفی گرانی‌ها بر زندگی مردم را تا حد زیادی مهار کند، البته هنوز به نقطه مطلوب نرسیده‌ایم و ممکن است به همین راحتی‌ها هم به آن نقطه نرسیم.از وی درخصوص ارزیابی‌اش درخصوص کارنامه دولت شهید رئیسی در حوزه فرهنگی می‌پرسیم و او می‌گوید: در عرصه فرهنگ هم واقعیت این است که من از ابتدای تشکیل دولت موافق انتخاب آقای اسماعیلی نبودم، چرا که با وجود این‌که ایشان را صاحب شایستگی‌هایی می‌دانستم، معتقد بودم وزارت فرهنگ نیاز به فردی آشناتر با امور اجرایی فرهنگی دارد و تصورم این بود که انتخاب‌های بهتری ممکن است در دسترس باشند.بعد از استقرار دولت و در پرتو نیت پاک و مخلصانه آقای رئیسی، با وجود این‌که احساس می‌کردیم دوستان‌مان در دولت تجربه کافی را ندارند، در مدت کوتاهی دیدیم اوضاع بسامان‌تر شد و تا حد زیادی اتفاقات مثبتی افتاد. البته بخش زیادی از این دوران به فتنه‌ای گذشت که دشمن برای ما تدارک دید و الان کاملا آشکار است رژیم‌صهیونیستی دست پشت‌پرده آشوب‌هایی بود که در ایران اتفاق افتاد و طبیعی است در زمانی که کشور دچار آشوب می‌شود، امکان برنامه‌ریزی‌های کلان فرهنگی کمتر می‌گردد. 
   
خلوص و محبت، ویژگی رئیس‌جمهور بود
راضیه تجار، نویسنده و رئیس انجمن قلم ایران با ابراز تأسف از این واقعه و تسلیت به ملت ایران می‌گوید: واقعا غم سنگینی است و به نظرم این قضیه به اندازه شهادت حاج‌قاسم سلیمانی دردناک است.او با بیان این‌که توفیق داشته دوبارابراهیم رئیسی،رئیس‌جمهور رااز نزدیک زیارت کند، می‌گوید: خلوص، مردمی‌بودن، خاکی‌بودن، صداقت و محبتی که در نگاهش می‌جوشید، مثال‌زدنی بود و در این رابطه غلو نمی‌کنم، چون موضوعی حس‌شدنی بود.خاکی‌بودن ومردمی‌بودن رادرمقابل آقای رئیسی به‌شدت احساس می‌کردیم و اصلا دیدگاه تبخترآمیز یا نگاه از بالا به پایین نسبت به کسانی که مخاطب‌شان بود،نداشت.این نویسنده ادامه می‌دهد: وقتی در جمکران بودم، قرار بود هدیه‌ای را برای تقریظی که رهبری روی کتاب«اسم تو مصطفی است» نوشته بود، از ایشان دریافت کنم و شامل قرآن‌مجید، انگشتر و چفیه آقا بود. درحین دریافت هدیه آقای رئیسی از من درباره خانواده و فرزندانم پرسید و نگاه‌شان پر از خلوص و محبت بود. در ماه مبارک رمضان امسال هم با تعدادی از هنرمندان با ایشان ملاقات داشتیم و خیلی برایم جالب بود که با همه سلام و احوالپرسی کرد و چون صحبت‌ها به‌دلیل اذان مغرب ناتمام می‌ماند، صحبت‌هایش رابعد ازافطار با هنرمندان ادامه داد و گفت هیچ اشکالی ندارد. تا آخرین لحظه ایشان مشغول صحبت با تک‌تک هنرمندانی بود که با او حرفی داشتند.نویسنده کتاب «ماه بالانشین» در پایان می‌گوید: ان‌شاءا...چنین اتفاقاتی روحیه افراد رابسازد وبه ‌آنهابصیرت بیشتری بدهدوقدم‌های‌شان را راسخ‌تر کند. همه آدم‌ها اعم از هنرمند و غیرهنرمند باید فکر کنند چه کاری می‌توانند دراین شرایط انجام دهند تا برای مردم مفید باشند و بخشی از مسئولیت باری که آقای رئیسی یک‌تنه به دوش می‌کشیدرابه عهده بگیرند. این خیلی مهم و برای ما یک درس است، وگرنه ایشان هم می‌توانست عزلت‌گزین باشد و از دور کارها را انجام دهد،اما مردمی بود،درست زندگی کرد ودرست هم ازاین دنیا رفت.

رئیس‌جمهوری که عاقبت به خیر شد
انسیه شاه‌حسینی، کارگردان سینما در واکنش به شهادت سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دولت سیزدهم به جام‌جم می‌گوید: درخصوص خدمتی که رئیس‌جمهور شهید کشور، آیت‌ا...رئیسی به عرصه هنرداشتند ونگاه ایشان به هنرمندان، بسیار گفته شده است و فکر می‌کنم بیش از هر چیز، امروز به همه ما ثابت شد که خداوند متعال به وعده خود عمل می‌کند؛ توفیق شهادت که بهترین پاداش برای یک انسان صالح است به شهید رئیسی اعطا شد وچه نصیب و قسمتی بالاتر از این؟!شاه‌حسینی گفت: رئیس‌جمهور شهید ما مشخصات بنده مومن و خوب خدا را داشت که اهل توکل و باور بودوخداوند نیز درحق چنین بنده‌ای به وعده خود عمل کرد. باور من هم به این‌که خدا صادق‌الوعد است، کامل شد. قرآن وعده داده است به همان میزانی که ستمکاران به نتیجه اعمال‌شان می‌رسند، مؤمنان نیز پاداش خود را دریافت خواهند کرد و این وعده‌ها حقیقت است.کارگردان فیلم سینمای «دست ناپیدا» با بیان این‌که با شهادت آیت‌ا... رئیسی، دنیا یک رئیس‌جمهور محبوب و کاربلد را از دست داد، می‌افزاید: اما بهشت میزبان یکی از بهترین بندگان خدا شده است. اهل دنیا باید امروز عزادار باشند ولی بهشتیان خوشحال هستند چرا که از بنده‌ای صالح پذیرایی می‌کنند. شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم از این منظر جای تبریک دارد که عاقبت این مرد بزرگ ختم به خیر شد و برای انسان هیچ چیز برتر از عاقبت به خیری نیست.کارگردان فیلم سینمایی «شب بخیر فرمانده» با تاکید می‌گوید: شاکر هستیم که در این کشور هنوز امثال شهید رئیسی و شهید سلیمانی وجود دارند و با بصیرت کافی می‌توان کاری کرد که جلوی انحراف کشور از مسیر رشد گرفته شود و این وظیفه ما به‌عنوان ملت ایران است که باید مقابل ورود افراد بی‌کفایت را بگیریم تا افراد اصلح روی کار بیایند. لازم است به آنچه در این سه سال از سوی شهید رئیسی کاشته شده عنایت شود و حالا که زمان برداشت تلاش‌های این مرد بزرگ است، حاصل کارش در دولت بعدی آسیب نبیند.

مردمی بودن بزرگ‌ترین خصلت شهید رئیسی بود 
کوروش زارعی، کارگردان، بازیگر و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری می‌گوید: به‌عنوان هنرمندی که در عرصه هنرهای نمایشی فعالیت می‌کنم، باید بگویم که بزرگ‌ترین خصلت ایشان مردمی و خاکی بودن‌شان بود. وی با بیان این‌که من جزو کسانی هستم که هر دو باری که آقای رئیسی کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شدند، به ایشان رای دادم و جزو ستاد هنرمندان ایشان بودم، ادامه می‌دهد: این اتفاق، ضایعه دردناکی برای همه آحاد مردم بود. حتی آنهایی که به ایشان رای نداده بودند هم ناراحت هستند؛ چرا که تلاش خالصانه و جهادگرایانه ایشان را دیدند و درک کردند.وی اضافه می‌کند: رهبر معظم انقلاب همواره به مسئولان توصیه داشتند و دارند که در کنار مردم باشید و از پشت میز بلند شوید و به استان‌ها و شهرستان‌ها بروید تا مشکلات مردم را ببینید. آقای رئیسی از معدود افرادی بودند که به این توصیه عمل کردند و از روزی که منتخب شدند، خودشان را وقف مردم کرده بودند. همه دولت‌ها ضعف و قوت خود را دارند اما این که ایشان در میدان جهاد بود و جهادگرایانه تلاش می‌کرد، بر هیچ‌کس پوشیده نیست.این هنرمند می‌گوید: مطمئنا همان‌طور که دیروز هم رهبر معظم انقلاب فرمودند اختلالی در کار کشور ایجاد نمی‌شود و دولتمردان به کار خود ادامه می‌دهند اما تنها تاسف ما این است که آقای رئیسی دیگر میان ما نیست.
   
پیگیر کار هنرمندان بود
مصطفی محدثی‌خراسانی، نویسنده و شاعر درباره ویژگی‌های شهید سید‌ابراهیم رئیسی می‌گوید: آخرین بار ایشان را در مراسم افطاری با هنرمندان دیدم. جدای از مسائل سیاسی جاذبه آقای رئیسی برای خودم به‌طور شخصی، سادگی، صمیمیت، بی‌ریایی و یکرنگی‌شان بود که دقیقا نقطه مقابل کار سیاسی است، چون معمول است که سیاستمداران اهل دروغ و تظاهرند و کسی که بخواهد صداقت داشته باشد قطعا باید هزینه سنگینی بپردازد و این هزینه را آقای رئیسی قبول کرد تا بتواند راستگو، یکرنگ و روراست باشد.درهمین وجه شخصیتی برای همه جاذبه داشت.او ادامه می‌دهد: در یکی از دیدارها کاری در دولت داشتم که با مشکلی رو‌به‌رو شده بود و نامه‌ای به ایشان دادم و دیدم حتی با گذشت پنج روز از گردهمایی به‌شدت پیگیر هستند و به مرجعی که لازم بود پیگیری کند، نامه زدند. این شاعر درباره عملکرد دولت رئیسی در زمینه‌های فرهنگی وسیاسی معتقد است: به لحاظ سیاسی نیز آقای رئیسی توانست ثابت کند که می‌توانیم کار سیاسی انجام دهیم و حکمرانی کنیم و کنایه‌ها و طعنه‌ها را به جان خرید و از مسیری که به آن اعتقاد داشت، عقب‌نشینی نکرد.او با ابراز تأسف از نبودن سیدابراهیم رئیسی می‌گوید: دریغم ازاین است که زحمات آقای رئیسی در حال به بارنشستن بودوتقدیر حکم کردکه خودش شاهد این ثمردهی نباشد.محدثی‌خراسانی با بیان این‌که در دولت رئیسی گام‌های ارزشمندی برای فرهنگ کشور برداشته شد، تأکید می‌کند: درزمینه شعر گام‌های ارزشمندی برداشته ودستیار شعری انتخاب شد‌. همچنین برنامه «در سرزمین شعر» اجرا شد که نظیر چنین اتفاقی در۴۰سال اخیر رخ نداده بود و قطعا به‌دلیل توجه این دولت بود که این مسیر رونق گرفته و به پیش می‌رود.
   
رئیس‌جمهور براساس منویات رهبری کار می‌کرد
علیرضا قزوه، شاعر و رئیس مرکز شعر، موسیقی و سرود صداوسیما با بیان این‌که من رئیس‌جمهوری به مردمداری آقای رئیسی ندیده بودم، درباره خصوصیات برجسته رئیس‌جمهور شهید به جام‌جم می‌گوید: او رئیس‌جمهوری بود که با مردم، حتی مردم فقیر و کپرنشین می‌نشست و حرمت انسان رابه جا می‌آورد. مردمی‌بودن و ساده‌زیستی، بی‌پیرایگی و خودمانی‌بودن در رفتار ایشان مشهود بود و درکنار او که بودی،احساس می‌کردی یک شهید رجایی دیگر است و سرانجام هم سرنوشتش با شهادت ختم به خیر شد. 
عبدالحمید قدیریان، ازهنرمندان نقاش که او نیز بارها توانسته بود رئیس‌جمهور را ازنزدیک ببیند، به جام‌جم می‌گوید: این اتفاق برایم مانند بقیه مردم خیلی شوکه‌کننده بود و اذیت شدم، چون رئیس‌جمهور پشتوانه خوبی برای مردم بود. تازه در حال تجربه بودیم که اگر دولتی بخواهد کار کند، چه شکلی خواهد بود. خیال‌مان از این بابت راحت بود که دولت با تمام توان برای مردم و انقلاب زحمت می‌کشد.او با بیان این‌که به طور شخصی ایشان صفات بارز زیادی داشت که شاید فرصت بروز و ظهور پیدا نکرد، می‌افزاید: تلاش ایشان معطوف به درست کردن چاله‌های گذشته بود و این تلاش برای انقلاب به معنای کل داستان بود، نه حمایت از یک فرد یا جناح خاص و سعی کرد در مسیری قدم بردارد که بتواند کرامت و ثبات اقتصادی را به مردم برگرداند.این چهره برجسته هنرهای تجسمی، مهم‌ترین ویژگی‌ ابراهیم رئیسی را تبعیت وی از رهبری می‌داند و می‌گوید: معتقدم یکی از خصوصیات خوب ایشان این بود که چشم به دهان رهبری داشت و تلاش می‌کرد منویات حضرت آقا را به بهترین وجه انجام دهد که این روزها چنین ویژگی‌ای، گمشده سیاستمداران است. اگر امروز از سیاستمداران ضربه می‌خوریم، به دلیل همین ویژگی است که ایشان داشت و خیلی‌ها فاقد آن هستند. دلیل دیدگاه محبت‌آمیز مردم نسبت به آقای رئیسی به دلیل همین ویژگی است که براساس خواست رهبری حرکت کرد و خداوند هم لیاقت شهادت را به ایشان عطا کرد.قدیریان درباره تأثیر حضور سید ابراهیم رئیسی بر فرهنگ کشور می‌گوید: ما چالش‌های پیرامونی و حیاتی‌تر از فرهنگ داشتیم و ندانم‌کاری‌های گذشته جامعه را به چالش اقتصادی کشاند که ایشان فرصت بروز ابعاد فرهنگی خود را به دست نیاورد؛ چراکه ایشان در جایی آموزش دید که سرشار از فرهنگ بود و حرکتش به طور طبیعی باید براساس فرهنگ شکل می‌گرفت اما مشکلاتی که دشمنان داخلی و خارجی ایجاد کردند، به ایشان فرصت نداد که صفات فرهنگی خود را بروز دهد. به هرحال، در همین اندازه هم به نظرم حرکت‌های زیبایی انجام شد که امیدوارم ادامه پیدا کند.
   
شهید رئیسی موجب هم‌افزایی هنرمندان شد
سید مسعود شجاعی‌طباطبایی، هنرمند عکاس وکاریکاتوریست درخصوص آشنایی خود با شهید رئیسی به «جام‌جم» می‌گوید: سابقه آشنایی من با شهید آیت‌ا...رئیسی به سال‌های قبل برمی‌گردد؛زمانی که به عنوان عکاس به سوریه اعزام شدم تا درکنار مدافعان حرم به ثبت وقایع بپردازم، برای انتخابات ریاست جمهوری و این‌که فردی دغدغه‌مند مانند شهیدرئیسی روی کار بیاید، فعالیت می‌کردیم؛ چراکه می‌دانستیم که این مرد بسیار خدوم، متواضع، خستگی‌ناپذیر و کاربلد است.شجاعی‌طباطبایی تصریح می‌کند: خبر شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم برای ما سهمگین است، گرچه کشور امثال شهید رئیسی کم ندارد، اما فراق ایشان به هر حال برای دوستدارانش ضایعه بزرگی است. شهید رئیسی فقط یک رجل سیاسی نبود، بلکه ما عالم دینی ممتازی را از دست دادیم. تفاوت‌های رئیسی با دیگران در این بود که همیشه با خضوع برخورد می‌کرد و هرگاه نتیجه‌ای از کاری حاصل می‌شد، معتقد بود که این حاصل خواست خداوند است و ما فقط وسیله هستیم.این هنرمند درادامه می‌گوید: ازساعاتی که احتمال شهادت آیت‌ا...رئیسی پس ازحادثه سقوط بالگرد قوت گرفت،هنرمندان نیز احساس وظیفه کردند و برخی دست به کار شدند تا خروجی درخوری برای واکنش این واقعه از منظر هنری داشته باشیم و نتیجه این تلاش‌ها بعد از تشییع پیکر شهدا در بسترهای تبلیغات شهری و عکس‌ها نمود پیدا خواهد کرد. لازم است در مراسمی که پیش رو داریم به عنوان هنرمندان دغدغه‌مند، شکوه شهادت‌طلبی را چه در عکاسی از این مراسم چه در تولیدات هنری که در فضای شهری منتشر خواهد شد، به تصویر بکشیم تا به نوعی ادای دین خودمان را کرده باشیم.
شجاعی‌طباطبایی با بیان این‌که یکی از نکات جالبی که پس از ریاست جمهوری شهید رئیسی پررنگ شد، هم‌افزایی و همگرایی هنرمندان در عرصه‌های داخلی و خارجی بود، می‌گوید: همین حالا در این ساعات نیز شاهد واکنش‌هایی ناشی از این همدلی و نزدیکی هستیم. مسئولان و نهادهای هنری مرتبط در این سه سال خیلی به هم نزدیک‌تر شدند و شاید بتوان گفت برای اولین بار بود که شاهد این قرابت بین هنرمندان عرصه‌های مختلف بودیم. سال گذشته که ما ارتباطی بین‌المللی با آمریکای لاتین را رقم زدیم، متوجه همگرایی دستگاه‌ها و نهادهای گوناگون بودیم که به ما کمک زیادی کرد.وی یادآوری می‌کند: گرچه شهادت هر انسانی جای تبریک دارد، اما از نظر دیپلماسی فقدان افرادی که موجب چنین همگرایی و دوستی‌های ارزشمندی می‌شوند، به هر حال موجب تاسف است. امیدواریم دیپلماسی فعال فرهنگی که به دست شهید رئیسی و وزرایش رقم خورده بود ادامه پیدا کند زیرا زمینه فعالیت گسترده‌تر هنرمندان دغدغه‌مند فراهم شده بود.‌وی با بیان خاطره‌ای از شهید رئیسی می‌گوید: رئیس‌جمهور شهید دولت سیزدهم با حضور در موزه هنرهای معاصر، از نمایشگاه آینه در آینه بازدید کرد و با تک‌تک هنرمندان حاضردراین فضا گفت‌و‌گویی نزدیک داشت و ثمره این تعامل درست با هنرمندان، امروز با حضور هنرمندان تراز انقلاب اسلامی درشصتمین دوسالانه ونیز قابل مشاهده است که آثار هنری ایرانی با مضامین مربوط به غزه به این رویداد راه پیدا کرد.شجاعی طباطبایی اضافه می‌کند: اگر دیپلماسی هم‌افزایی که شهید رئیسی دنبال می‌کرد، وجود نداشت، امروز ما در چنین تعاملات بین‌المللی با سایر هنرمندان و کشورهای دیگر نبودیم. تصورم این است که مسئولیت هنرمندان بعد از شهادت این سید بزرگوار و همراهان ایشان بیشتر شده است چرا که حالا باید متعهدتر عمل کنیم و تاکیداتی که این شهید در عرصه هنر داشتند را باید مدنظر قرار دهیم. رهبر معظم انقلاب هم فرموده‌اند که زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست.

نظر شما