شناسهٔ خبر: 66780666 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: انتخاب | لینک خبر

برای آبرسانی و جوانسازی پوست عسل استفاده کنیم یا آلوئه ورا؟

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عسل ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک کند و از پوست در برابر آسیب خورشید و پیری محافظت کند.گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص آرام بخش و مرطوب کنندگی خود در سراسر جهان شناخته شده است. مواد ژل مانند موجود در برگ های آلوئه ورا حاوی مواد فعال زیستی گیاه است که شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است.

صاحب‌خبر -
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عسل ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک کند و از پوست در برابر آسیب خورشید و پیری محافظت کند.گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص آرام بخش و مرطوب کنندگی خود در سراسر جهان شناخته شده است. مواد ژل مانند موجود در برگ های آلوئه ورا حاوی مواد فعال زیستی گیاه است که شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است.
به نقل از هلث شاتز، عسل می تواند بهترین دوست افراد دارای پوست خشک باشد و یکی از راه های طبیعی برای آبرسانی سالم پوست است.

یکی دیگر از مواد طبیعی که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند آلوئه ورا است که به آبرسانی پوست و درمان آفتاب سوختگی کمک می کند. اما آیا عسل بهتر از آلوئه ورا است؟


فواید عسل برای پوست چیست؟

1. تغذیه و آبرسانی به پوست
عسل که دارای مقدار مناسبی آب است به دلیل توانایی جذب و نگه داشتن رطوبت در پوست استفاده می شود. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، 100 گرم عسل می تواند 17 گرم آب داشته باشد. دکتر جاتین میتال، متخصص زیبایی و متخصص پوست می گوید: با تغذیه و هیدراته نگه داشتن پوست، از پوسته پوسته شدن و خشکی جلوگیری می کنید. عسل همچنین دارای ویتامین هایی مانند C و B-6 و اسیدهای آمینه است که به تغذیه پوست و افزایش لطافت و بافت آن کمک می کند.


2. ممکن است با آکنه مبارزه کند
به گفته این متخصص، عسل به دلیل خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی خود می تواند به درمان و پیشگیری از آکنه کمک کند. عسل این توانایی را دارد که باکتری های مولد آکنه را از بین ببرد و قرمزی و التهاب ناشی از آن را کاهش دهد. همچنین عسل می تواند صورت را از چربی اضافی و مواد زائد پاک و منافذ را باز کند.

3. ممکن است جراحات و سوختگی ها را التیام بخشد
عسل به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ترمیم کننده زخم ممکن است بهبود را تسریع کرده و عفونت را از بین ببرد. سوختگی‌ها و زخم‌ها نیز می‌توانند ناراحتی و سوزش ایجاد کنند که عسل ممکن است آن را تسکین دهد. عسل به دلیل توانایی خود در ایجاد یک سد دفاعی برای پوست، ترویج رشد سلول های جدید پوست و التیام زخم ها بدون جای زخم شناخته شده است.


4. ممکن است از آسیب آفتاب به پوست جلوگیری کند
خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی عسل ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و خنثی کردن رادیکال های آزاد کمک کند و از پوست در برابر آسیب خورشید و پیری محافظت کند. استرس اکسیداتیو که از عدم تعادل بین رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها ناشی می شود، می تواند التهاب و پیری را افزایش دهد. رادیکال های آزاد مواد شیمیایی ناپایداری هستند که می توانند به سلول های پوست آسیب برسانند و منجر به چین و چروک، افتادگی و لکه های تیره پوستی شوند.


خواص آلوئه ورا برای پوست چیست؟
گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص آرام بخش و مرطوب کنندگی خود در سراسر جهان شناخته شده است. مواد ژل مانند موجود در برگ های آلوئه ورا حاوی مواد فعال زیستی گیاه است که شامل ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه است.


1. پوست را آبرسانی می کند
ژل آلوئه ورا به طور گسترده ای برای آبرسانی به پوست استفاده می شود. دارای 98 درصد آب است که به آبرسانی، آرامش و رطوبت رسانی به پوست کمک می کند.


2. ممکن است آفتاب سوختگی را تسکین دهد
طبق مطالعه‌ای که در سال 2007 در مجله Burns منتشر شد، آلوئه ورا ممکن است در بهبود سوختگی‌های درجه یک تا دو که شامل آفتاب سوختگی‌های خفیف است، مفید باشد. ممکن است آفتاب سوختگی و بثورات را تسکین دهد، زیرا ژل آلوئه ورا اثر خنک کنندگی دارد.

3. ممکن است روند پیری را کند کند
این ماده دارای اثر آنتی اکسیدانی است که می تواند به درمان آسیب های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) کمک کند که به نوبه خود ممکن است به کند کردن روند پیری پوست کمک کند.


4. ممکن است درد زخم را کاهش دهد
خواص ضد التهابی آن ممکن است درد زخم یا تورم را کاهش دهد. ممکن است جای زخم را کاهش دهد و روند بهبود زخم ها را تسریع کند.

عسل در مقابل آلوئه ورا برای پوست
آلوئه ورا و عسل هر دو فوایدی برای پوست دارند، اما اینکه چقدر برای نوع پوست و مشکلات یک فرد مفید هستند، متفاوت می شود. در اینجا مزایای آنها بر اساس انواع پوست ذکر شده است:


1. پوست خشک
عسل: عسل یک مرطوب کننده طبیعی است، به این معنی که به پوست کمک می کند رطوبت را جذب کند و در خود نگه دارد. این خاصیت عسل را برای پوست های خشک مفید می کند. علاوه بر این، دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان هایی است که پوست را مرطوب و تغذیه می کند، خشکی را کاهش می دهد و پوستی درخشان تر را تشویق می کند.
آلوئه ورا: آلوئه ورا به دلیل آرامبخشی و آبرسانی شناخته شده است. ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه موجود در آن به آبرسانی و ترمیم پوست خشک کمک می کند. آلوئه ورا همچنین حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش قرمزی و سوزش که اغلب با اختلالات پوستی خشک مرتبط است، کمک می کند.
2. پوست چرب
عسل: عسل دارای خواص ضد باکتریایی است که به مبارزه با باکتری ها کمک می کند. حاوی خواص ضد التهابی است که به کاهش قرمزی و التهاب ناشی از آکنه کمک می کند. برای جلوگیری از تشدید چربی، افرادی که پوست چرب دارند ممکن است بخواهند کمتر از عسل استفاده کنند.
آلوئه ورا: مناسب برای پوست های چرب یا مستعد آکنه است و دارای قوام ژل مانند سبک و غیر چرب است. اسید سالیسیلیک که در آن وجود دارد به پاکسازی منافذ مسدود شده و کاهش شیوع آکنه کمک می کند. همچنین، خواص تسکین دهنده آلوئه ورا می تواند پوست ملتهب را کاهش دهد.
3. پوست حساس
عسل: خواص ملایم و آرام بخش آن باعث می شود که به طور کلی توسط پوست های حساس به خوبی تحمل شود. علاوه بر آبرسانی و تغذیه پوست، می تواند به کاهش سوزش و قرمزی پوست کمک کند.
آلوئه ورا: آلوئه ورا که به دلیل خاصیت خنک کنندگی شناخته شده است، برای پوست های حساس مفید است و هرگونه قرمزی، تحریک و التهاب را تسکین می دهد.
4. پوست مختلط
آلوئه ورا و عسل هر دو برای درمان پوست مختلط مفید هستند. عسل در حالی که چربی اضافی را در مناطق چرب کاهش می دهد، به آبرسانی مناطق خشک کمک می کند. آلوئه ورا هم برای قسمت‌های خشک و هم برای قسمت‌های چرب صورت مفید است، زیرا رطوبت ملایمی را بدون مسدود کردن منافذ می‌افزاید.

چگونه عسل و آلوئه ورا را در برنامه های مراقبت از پوست بگنجانیم؟
بسته به نوع پوست خود، می توانید از عسل و آلوئه ورا به روش های زیر در برنامه مراقبت از پوست خود استفاده کنید:

1. پوست خشک
عسل: مقدار کمی از آن را روی پوست مرطوب بمالید، با حرکات دایره ای ماساژ دهید و سپس با آب ولرم بشویید تا از عسل به عنوان یک پاک کننده ملایم برای پوست های خشک استفاده کنید. همچنین می‌توانید با ترکیب عسل با ماست یا آووکادو و قرار دادن این ترکیب روی پوست خود به مدت 10 تا 15 دقیقه قبل از اینکه آن را بشویید، یک ماسک مرطوب‌کننده برای خود درست کنید.
آلوئه ورا: به عنوان یک مرطوب کننده، پس از شستن کامل صورت از ژل استفاده کنید. برای رطوبت بیشتر، ژل آلوئه ورا را می‌توان با مرطوب‌کننده مورد علاقه‌تان ترکیب کرد یا با چند قطره روغن صورت مخلوط کرد.
2. پوست چرب
عسل: مقدار کمی عسل را مستقیماً روی لکه ها بمالید و بگذارید یک شب بماند تا التهاب را به حداقل برسانید و اگر پوست چرب یا مستعد آکنه دارید، بهبودی را تشویق کند. برای تهیه یک ماسک شفاف کننده، عسل را با ماده ای که به آرامی لایه برداری می کند، مانند بلغور جو دوسر یا خاک رس ترکیب کنید.
آلوئه ورا: برای آبرسانی ملایم به پوست شسته شده، یک پوشش نازک از ژل آلوئه ورا بمالید. آلوئه ورا همچنین می تواند به عنوان یک تونر آرام بخش استفاده شود و پس از پاکسازی آن را با یک پد پنبه ای روی پوست بمالید.
3. پوست حساس
عسل: مانند پوست خشک، عسل را به عنوان یک پاک کننده ملایم یا ماسک برای پوست های حساس بمالید. پوست حساس می تواند از خواص تغذیه ای و اثرات آرام بخش خود بدون تحریک شدن بهره مند شود.
آلوئه ورا: به عنوان یک ماده با خاصیت مرطوب کنندگی یا آرام بخشی، ژل خالص آلوئه ورا را روی پوست شسته شده بمالید. آلوئه ورا همچنین می تواند به عنوان یک مسکن برای درمان آفتاب سوختگی یا سوزش استفاده شود. فقط یک پوشش ضخیم بمالید و اجازه دهید روی نواحی آسیب دیده نفوذ کند.
4. پوست مختلط
مخلوط عسل و ژل آلوئه ورا: برای داشتن یک ماسک مرطوب کننده و متعادل کننده برای پوست های مختلط، مقدار مساوی عسل و ژل آلوئه ورا را با هم مخلوط کنید. پس از تمیز کردن پوست، مخلوط را بمالید و اجازه دهید ده تا پانزده دقیقه بماند و سپس آن را با آب گرم بشویید. این ترکیب در حالی که باعث آرامش و کاهش چربی اضافی در مناطق چرب می شود، می تواند به آبرسانی مناطق خشک کمک کند.

عوارض جانبی عسل و آلوئه ورا برای پوست چیست؟
هنگامی که به صورت موضعی استفاده می شود، عسل و آلوئه ورا معمولاً برای اکثر افراد بی ضرر هستند، اما ممکن است عوارض جانبی داشته باشند.

برخی از افراد ممکن است به آلوئه ورا یا عسل حساسیت داشته باشند. قرمزی پوست، تورم، خارش یا کهیر برخی از علائم پاسخ های آلرژیک هستند.

استفاده موضعی از عسل یا آلوئه ورا می تواند باعث تحریک یا حساسیت پوستی در افراد خاصی شود، قبل از استفاده از این دو پچ تست انجام دهید.

اگرچه عسل یک مرطوب کننده است و به هیدراته نگه داشتن پوست کمک می کند، برخی از افراد ممکن است پس از استفاده موضعی از عسل احساس سفتی یا خشکی در پوست خود کنند اگر عسل به صورت موضعی و برای مدت طولانی بدون شستشوی کامل استفاده شده باشد.


در نهایت، عسل و آلوئه ورا هر کدام دارای خواص ویژه ای هستند که برای پوست مفید هستند، اما همه اینها به نوع پوست شما بستگی دارد. هر کدام که برای شما بهتر اثر می کند را می توانید با آزمایش هر دو و مشاهده واکنش پوست خود پیدا کنید.

 

سلامت نیوز

لینک کوتاه کپی لینک

نظر شما