شناسهٔ خبر: 66779861 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حال قدسیون خوب است؟

مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می گوید: مردمی سازی امور یکی از ویژگی های بسیار مهم و قابل توجه آیت ا... رئیسی بوده است.

صاحب‌خبر -

مردمی سازی  و استفاده از توان مردم در انجام امور

ایمان شمسایی، در گفت و گو با قدس، ضمن تسلیت شهادت آیت ا... رئیسی؛ رئیس جمهور کشورمان و همراهان ایشان در سانحه اخیر، می گوید: مردمی سازی  و استفاده از توان مردم در انجام امور را باید از جمله رویکرد های آیت ا... رئیسی چه در زمانی که تولیت آستان قدس رضوی را بر عهده داشتند و چه در زمان ریاست ایشان بر قوه قضائیه و چه در طول دوره ریاست جمهوری شان دانست. برای مثال این شهید بزرگوار در دوره تولیت خود در آستان قدس رضوی طرح خادم یار را پیاده کرد به گونه ای که شمار افرادی که به عنوان خادم یار در آستان خدمت می کردند از حدود ۵ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافت. یا اینکه پخت و توزیع غذا بین مردم از سوی آستان قدس رضوی از حدود ۲ میلیون پرس غذا در زمان تولیت مرحوم آیت ا... واعظ طبسی،  به ۸ میلیون پرس غذا در زمان شهید آیت ا... رئیسی رسید. البته این کار هم  فقط از طریق نذورات مردمی انجام می گرفت؛ به طوری که خود آیت ا... رئیسی می گوید برای افزایش ۴ برابری توزیع غذای حرم بین مردم هیچ ملکی از املاک آستان قدس رضوی را به فروش نرسانده است.

وی ایجاد  معاونت محرومان را در آستان قدس رضوی  در راستای رویکرد یاد شده عنوان می کند و می افزاید: بر همین اساس نیز با ایجاد سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی بخش های مختلف فرهنگی آستان همچون موسسه به نشر، مرکز آفرینش های هنری، موسسه جوانان و... که در گذشته به صورت مجزا و پراکنده فعالیت می کردند، ساماندهی شده  و  حالا در ذیل این سازمان و مدیریت عالی آستان فعالیت می کنند.  

قدر کلمه "قدس" را بدانید

مدیر عامل پیشین موسسه فرهنگی قدس، در ادامه به ارتباط آیت ا... رئیسی با روزنامه قدس اشاره می کند و می گوید: هر وقت با ایشان صحبت می کردم  از  من می خواستند تا قدر کلمه "قدس" را بدانیم. می گفتند قدس یک کلمه متعالی است؛ البته منظورشان از قدس بیشتر به معنای قداست بود و این که باید در روزنامه قدس قلم های مقدس کار کنند.  به همین خاطر هر وقت مرا می دیدند، از حال همکارانم می پرسیدند و می گفتند:" حال قدسیون خوب است؟ یا همواره تاکید می کردند ادبیات این روزنامه باید با دیگر رسانه ها متفاوت باشد و این هم به خاطر اسم این روزنامه و انتصابش به آستان قدس است. 

ستون های مردمی را می خواند

مدیرمسئول پیشین روزنامه قدس با اشاره به این که روزنامه قدس برای آیت ا... رئیسی مهم بود، ادامه می دهد: خودشان می گفتند: اولین کاری که پس از حضور در دفتر کارم انجام می دهم مطالعه روزنامه قدس بویژه ستون مردمی آن است.

به خاطر دارم یک شب معاون اعتباری آستان با تعجب از معاون اجرایی روزنامه قدس پرسیده بود که مگر ما با شما همکاری نمی کنیم- منظورش این بود که چرا اینقدر ما را نقد می کنید- پاسخ معاون ما هم مثبت بود. بعد متوجه شدیم که آیت ا... رئیسی به وی زنگ زده و گفته اند در ستون خوانندگان روزنامه قدس آمده که موسسه اعتباری وامی که به مردم می دهد بیش از عرف معمول کارمزد می گیرد و چرایی این موضوع را پیگیری کرده بودند.

یا وقتی آیت ا... رئیسی به عنوان ریاست قوه قضائیه فعالیت می کردند یکبار در دیدار با مدیران مسئول روزنامه ها  در ماه مبارک رمضان،  در آنجا باز بطور مشخص از روزنامه قدس یاد کرده و گفته بودند: این روزنامه را به عنوان پل ارتباطی با مردم نگاه می کنم؛ بعضی از اشکالات سیستم- قوه قضائیه- را از طریق ستون ارتباطات مردمی این روزنامه می بینم و پیگیری می کنم.

اعتراف منتقدان

آیت ا... رئیسی این رویکرد را در دولت سیزدهم هم ادامه دادند؛ به طوری که یادم می آید کمی پس از حضورم در وزارت ارشاد یک روز رسانه های اصلاح طلب مهمان آقای رئیسی بودند که در آنجا مدیر مسئول یکی از روزنامه   به من گفت بعد از طرح سوالات و انتقادی که از وزارت اقتصاد داشتم گویا این موارد توجه آیت ا... رئیسی را جلب کرده و ایشان در تماس با وزیر اقتصاد خواهان پاسخ به پرسش های مورد نظر شده است.

شمسایی با تاکید بر این که هر کسی در کار مدیریتی اشکالاتی دارد ادامه می دهد: آیت ا... رئیسی واقعاً چند ویژگی مثبت داشت که مهمترین آن ها تواضع،  مردم داری، گشاده رویی و اخلاص در کار بود. به طوری که سرسخت ترین منتقدان سیاسی ایشان در مطبوعات هم به من گفته بود آقای رئیسی آدم با اخلاق، مخلص و پُر کاری است ولی ما برخی از سیاست هایش را مثلاً در ارتباط با سیاست ارزی یا سیاست خارجی قبول نداریم.

نظر شما