شناسهٔ خبر: 66779653 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ویدئوی ترسناکی از خودروی «تسلا» در آستانه برخورد با یک قطار در حال حرکت

روجا تحریری نوری

ویدئویی که توسط مالک یک خودروی «تسلا» منتشر شده، نشان می‌دهد که این خودرو در حالت کاملا خودران در آستانه برخورد با یک قطار در حال حرکت بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از مالکان خودروی «تسلا»(Tesla) با نشر یک ویدئو، از ویژگی «کاملا خودران» وسیله نقلیه خود انتقاد کرد. دلیل انتقاد او، حرکت خودرو به سمت قطار روبرو پیش از مداخله او بود.

به نقل از دیلی میل، «کریگ دوتی»(Craig Doty) که اهل اوهایو است، در اوایل ماه جاری شبانه در حال رانندگی در یک جاده‌ بود که تسلای او بدون هیچ نشانه‌ای از کاهش سرعت، به یک قطار در حال عبور نزدیک شد. دوربین «دش‌کم»(Dashcam) داخل خودرو از همه این مراحل فیلمبرداری کرده است.

دوتی گفت که خودروی او در آن زمان در حالت کاملا خودران قرار داشت و به رغم عبور قطار از جاده، سرعتش را کاهش نداد. دوتی مدل خودروی خود را مشخص نکرد.

در این ویدئو به نظر می‌رسد که راننده مجبور شده است با انحراف به سمت راست مداخله کند و با گذشتن از تابلوی تقاطع راه‌آهن، در چند قدمی قطار در حال حرکت متوقف شود.

تسلا با شکایت‌های متعدد از سوی مالکانی روبرو شده که ادعا می‌کنند ویژگی کاملا خودران یا اتوپایلت باعث تصادف آنها شده است. به گفته مالکان، دلیل تصادف این بوده که خودرو توقف نکرده یا از مسیر منحرف نشده است. این مشکل در برخی موارد جان رانندگان را گرفته است.

براساس گزارش «اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه آمریکا»(NHTSA) که تا آوریل ۲۰۲۴ منتشر شده است، سیستم‌های اتوپایلوت مدل‌های Y، X، S و ۳ تسلا از سال ۲۰۱۹ در مجموع در ۱۷ مرگ و ۷۳۶ تصادف دخیل بوده‌اند.

دوتی این رخداد را در وبسایت «تسلا موتورز کلاب»(Tesla Motors Club) گزارش داد و گفت که او کمتر از یک سال مالک این خودرو بوده اما خودرو در شش ماه گذشته دو بار در حالت کاملا خودران تلاش کرده است تا مستقیما به سوی یک قطار در حال عبور برود.

دوتی اضافه کرد که تلاش کرده تا این حادثه را گزارش کند و موارد مشابه خود را بیابد اما وکیلی پیدا نکرده که پرونده او را بپذیرد زیرا جراحات قابل توجهی را متحمل نشده و تنها با کمردرد و کبودی بدن روبه‌رو شده است.

دیلی میل برای اظهار نظر با تسلا و دوتی تماس گرفت.

تسلا به رانندگان هشدار می‌دهد که از سیستم کاملا خودران در نور کم یا شرایط آب‌وهوایی نامناسب مانند باران، برف، نور مستقیم خورشید و مه استفاده نکنند زیرا این شرایط می‌توانند عملکرد خودرو را به میزان قابل توجهی کاهش دهند. دلیل می‌تواند این باشد که شرایط آب‌وهوایی در عملکرد حسگر تسلا تداخل ایجاد می‌کنند. این حسگرها شامل حسگرهای اولتراسونیک هستند که از امواج صوتی با فرکانس بالا برای هشدار دور شدن از اجسام مجاور استفاده می‌کنند.

همچنین، تسلا از سیستم‌های راداری و دوربین‌های ۳۶۰ درجه استفاده می‌کند که به تولید فرکانس‌های نور کم‌ می‌پردازند تا تعیین ‌کنند آیا خودرویی در نزدیکی آن وجود دارد یا خیر. این سیستم‌ها داده‌هایی را درباره مناطق اطراف از جمله شرایط جاده، ترافیک و اجسام مجاور جمع‌آوری می‌کنند اما در دید کم، قادر به تشخیص دادن دقیق شرایط اطراف خود نیستند.

هنگامی که از دوتی پرسیده شد چرا پس از اولین حادثه باز هم به استفاده کردن از سیستم کاملا خودران ادامه داده است، گفت که به درستی عملکرد آن اطمینان داشته زیرا برای مدتی مشکل دیگری نداشته است.

وی افزود: پس از مدتی استفاده کردن از سیستم کاملا خودران، به عملکرد درست آن اعتماد پیدا می‌کنید. شما فرض می‌کنید وقتی به خودروی جلویی نزدیک می‌شوید، سرعت خودرو کاهش می‌یابد؛ تا این که خودرو دیگر این کار را انجام نمی‌دهد و ناگهان مجبور می‌شوید کنترل را در دست بگیرید. این رضایت می‌تواند به مرور زمان به دلیل عملکرد سیستم ایجاد شود که معمولا مطابق انتظار است اما حوادثی از این دست می‌توانند شرایط نگران‌کننده‌ای را پدید آورند.

دفترچه راهنمای تسلا به رانندگان هشدار می‌دهد که صرفا به ویژگی کاملا خودران اتکا نکنند و همیشه دست خود را روی فرمان نگه دارند، مراقب شرایط جاده و ترافیک اطراف باشند، به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران توجه کنند و همیشه آماده عملکرد فوری باشند.

دادخواست ارائه‌شده در سوم مه، سیستم اتوپایلوت تسلا را به ایجاد یک تصادف آتشین متهم کرده که باعث کشته شدن یک مرد اهل کلرادو شده است. این مرد در حال رفتن از زمین گلف به خانه بود. خانواده «هانس وون اوهاین»(Hans Von Ohain) ادعا کردند که او در ۱۶ مه ۲۰۲۲ از سیستم اتوپایلوت تسلا مدل ۳ ۲۰۲۱ استفاده کرده و به شدت از جاده به سمت راست منحرف شده اما «اریک راسیتر»(Erik Rossiter) که مسافر خودرو بود، گفت که راننده در زمان تصادف به شدت مست بوده است.

اوهاین تلاش کرد تا کنترل خودرو را دوباره به دست بگیرد اما نتوانست و در اثر برخورد خودرو با درخت و شعله‌ور شدن آن جان خود را از دست داد. گزارش کالبدشکافی بعدا نشان داد که اوهاین هنگام مرگ، سه برابر حد مجاز الکل در بدن خود داشته است.

یک مرد اهل فلوریدا نیز در سال ۲۰۱۹ به دلیل ترمز نکردن سیستم اتوپایلت تسلا مدل ۳ و رفتن خودرو زیر یک تریلر کشته شد.

در اکتبر سال گذشته، تسلا اولین شکایت خود را مبنی بر این که ویژگی کاملا خودران به مرگ یک مرد اهل لس‌آنجلس منجر شده است، برنده شد. در آن حادثه، تسلا مدل ۳ از بزرگراه منحرف شد و پیش از شعله‌ور شدن به یک درخت برخورد کرد.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا، تصادفات مرتبط با حالت اتوپایلت را بررسی کرد و گفت که ضعیف بودن سامانه کمک‌راننده در خراب شدن خودرو نقش داشته است. در گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا آمده است: حالت اتوپایلت به سوءاستفاده قابل پیش‌بینی و تصادفات قابل اجتناب منجر شد. عدم توجه راننده و استفاده نامناسب، این سیستم را به اندازه کافی تضمین نکرد.

تسلا در ماه دسامبر یک به‌روزرسانی نرم‌افزار را برای دو میلیون خودرو در آمریکا منتشر کرد که قرار بود سیستم‌های کاملا خودران خودرو را بهبود ببخشد اما اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اکنون خاطرنشان کرده که با توجه به بروز تصادف‌های بیشتر، این به‌روزرسانی احتمالا کافی نبوده است.

«ایلان ماسک»(Elon Musk) مدیرعامل تسلا درباره گزارش اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه آمریکا اظهار نظر نکرده است اما پیشتر از اثربخشی سیستم‌های خودران تسلا حمایت کرده و در پست سال ۲۰۲۱ خود در ایکس نوشته بود: افرادی که از ویژگی اتوپایلت استفاده می‌کنند، ۱۰ برابر کمتر از رانندگان یک وسیله نقلیه معمولی در معرض تصادف هستند.

«فیلیپ کوپمن»(Philip Koopman) پژوهشگر ایمنی خودرو و استاد مهندسی رایانه در «دانشگاه کارنگی ملون»(CMU) گفت: مردم به دلیل اعتماد نابه‌جا به قابلیت‌های خودران تسلا می‌میرند. حتی اقدامات ساده می‌توانند ایمنی را بهبود ببخشد. تسلا براساس داده‌های نقشه موجود در خودرو می‌تواند استفاده از حالت اتوپایلت را به جاده‌های مورد نظر محدود کند. این شرکت می‌تواند نظارت را بهبود ببخشد تا رانندگان هنگام استفاده از حالت اتوپایلت نتوانند در تلفن‌های همراه خود غرق شوند.

در ادامه می‌توانید ویدئوی دوتی را ببینید.

انتهای پیام

نظر شما