شناسهٔ خبر: 66779341 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

استارت انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری / دوره بعدی شوراهای اسلامی سه ساله شد

بنا بر ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید همزمان برگزار شود؛ اما در اوضاع کنونی با توجه به شهادت رئیس جمهور و طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، باید ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

صاحب‌خبر -

مراسم بزرگداشت شهادت رئیس جمهور و همراهانش در مجلس برگزار شد

به گزارش تابناک، امروز سه‌شنبه (یکم خرداد ۱۴۰۳) آخرین نشست علنی مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگان برگزار شد. قرار بود جلسه مربوط به اختتامیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فردا (چهارشنبه) تشکیل شود که با توجه به تعطیلی دوم خرداد و برگزاری مراسم تشییع رئیس جمهور کشورمان به امروز موکول شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، در آغاز جلسه‌ی امروز مجلس ضمن عرض تسلیت در پی شهادت رئیس جمهور و هیات همراه رئیس جمهور را فردی دلسوز برای طبقات آسیب‌پذیر و خادم صادقانه و بی‌منت مردم دانست و گفت: ایشان در شنیدن خواسته‌ها، نقدها، پیشنهادها و رفع مشکلات، خادمی صبور، مجاهدی خستگی‌ناپذیر، صمیمی، مخلص و باگذشت بود.

وی خاطرنشان کرد: گفتار و کردار او یاد مظلومیت شهید بهشتی، خدمت صادقانه شهید رجایی و مجاهدات و ولایت پذیری شهید سلیمانی را در ذهن همه زنده نگاه می‌دارد.

رئیس جمهور جدید انتخاب شود

در نشست علنی امروز سه شنبه، یکم خرداد ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری به صورت عادی اعلام وصول شد. بنا بر ماده ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا باید همزمان برگزار شود؛ اما در اوضاع کنونی با توجه به شهادت رئیس جمهور و طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی، باید ظرف مدت ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

لازم به ذکر است، از آنجایی که در قانون به صراحت آمده دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراها باید همزمان انجام شود، مجلس طرح اصلاح قانون انتخابات را آماده کرد که براساس آن استثنائا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها برگزار نشود.

همچنین در جلسه امروز مجلس شورای اسلامی، بررسی موارد زیر در دستور کار قرار گرفت:

  • جلسه گزارش کمیسیون تلفیق درباره لایحه برنامه هفتم توسعه (اعاده شده از شورای نگهبان)،
  • گزارش کمیسیون امور داخلی در مورد طرح شفافیت دستگاه های اجرایی ( اعاده شده از شورای نگهبان)،
  • گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح یک فوریتی اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات (اعاده شده از شورای نگهبان)،
  • گزارش کمیسیون قضایی در مورد طرح مالکیت صنعتی (اعاده شده از شورای نگهبان)،
  • گزارش کمیسیون آموزش الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در مراکز آموزش کشور (اعاده شده از شورای نگهبان)،
  • گزارش کمیسیون شوراها درباره طرح تفکیک استان سیستان و بلوچستان به چهار استان،
  • گزارش کمیسیون کشاورزی درباره طرح استفساریه جزء یک بند الف ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰،
  • گزارش شور دوم کمیسیون برنامه و بودجه در مورد لایحه یک فوریتی الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی مقررات مالی دولت،
  • گزارش شور دوم کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه اصلاح ماده (۸) قانون بیمه اجباری خسارات واردشده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه، گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه معاهده بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت مالزی در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور کیفری،
  • و گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی درباره لایحه موافقت‌نامه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی و تجاری بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری هند.

در ادامه نمایندگان گزارش نهایی تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، کشاورزی ایران و شهرستان‌ها را برای رسیدگی به قوه قضائیه ارسال کردند.

همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر مصوبه خود در طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها اصرار ورزیدند تا این طرح برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شود.

نظر شما