شناسهٔ خبر: 66779100 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با دانشجو مطرح کرد:

حسین امیرعبداللهیان به آزادی فلسطین، قبل و حین دوران وزارت اعتقاد راسخ داشت

محسن پاک آیین گفت: ایشان به آزادی فلسطین اعتقاد زیادی داشت، در این زمینه ارتباط نزدیکی با مسئولین و مجاهدین فلسطینی و گروه‌های مقاومت حزب الله و انصار الله یمن و حشد الشعبی عراق و مجاهدین سوریه داشت و این ارتباط باعث ایجاد رابطه محکم با اعضای مقاومت شد.

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی- در پی سانحه‌ی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و همراهان ایشان، تمامی سر نشینان بالگرد به مقام رفیع شهادت نائل آمدند. در این میان حسین امیر عبدللهیان، وزیر خارجه دولت سیزدهم، اولین وزیر امور خارجه شهید ایران به شمار می‌آید.

 دکتر محسن پاک آیین، سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان، در این رابطه در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت: آقای امیرعبداللهیان یک دیپلمات متدین، انقلابی با برنامه، مدبر و معتقد به اعتلای جمهوری اسلامی ایران در سطح بین‌الملل و تقویت روابط چندجانبه و دوجانبه در عرصه‌ی سیاست خارجی بود. امیرعبداللهیان تمام اعمال خود را در چارچوب اصولی که رهبر معظم انقلاب برای سیاست خارجی ترسیم کردند یعنی حکمت ومصلحت، پیش می‌گرفت. شهید امیرعبدالهیان همواره به‌دنبال عزت نظام اسلامی بود و لذا با تدابیر حکیمانه و مصلحت‌های عزت‌آفرین این اهداف را پیش می‌برد. وی ضمن برقراری ارتباط با سایر کشور‌ها همواره جانب اخلاق و احترام با نمایندگان و وزرای سایر کشور‌ها نگاه می‌داشت، حتی اگر ما رابطه سیاسی و دیپلماتیک خوبی با آن کشور نداشتیم. بدین ترتیب حسن اخلاق وی موجب جذب سایر کشور‌ها به جمهوری اسلامی ایران می‌شد.

<div id="video-display-embed-code_2282973" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1147790/2282973?width=400&height=300"></script></div>



وی در ارتباط با اقدامات حسین امیر عبداللهیان در بحث سیاست خارجی گفت: حسین امیر عبداللهیان پرونده‌هایی را در دوره خود در دستور کار داشتند. یکی از این پرونده‌ها نگاه به شرق بود که در زمینه ارتباط با چین و روسیه این ارتباط تجلی یافت. در بخش همسایگان رویکرد ایشان مبتنی بر عقلانیت و رفع اختلاف بود و در این راستا ارتباط با عربستان، امارات و آذربایجان شایان ذکر است. در زمینه همکاری با کشور‌هایی که با آن‌ها اشتراکات بیشتری داشتیم می‌توان به پرونده همکاری با افغانستان در دولت طالبان و همکاری با عربستان در جهت حل مشکل یمن از دستاورد‌های ایشان به شمار می‌رود. ایشان به آزادی فلسطین اعتقاد زیادی داشت، در این زمینه ارتباط نزدیکی با مسئولین و مجاهدین فلسطینی و گروه‌های مقاومت حزب الله و انصار الله یمن و حشد الشعبی عراق و مجاهدین سوریه داشت و این ارتباط باعث ایجاد رابطه محکم با اعضای مقاومت شد.
همچنین در ارتباط با موضوع برجام، ایشان عزتمندانه و با هدف لغو تحریم‌ها فعالیت می‌کرد و در این چارچوب هر گز مذاکره را ترک نکرد.

<div id="video-display-embed-code_2282974" ><script type="text/JavaScript" src="https://snn.ir/fa/news/play/embed/1147790/2282974?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما