شناسهٔ خبر: 66778896 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کارنامه درخشان آیت الله رئیسی در حوزه دیپلماتیک

شهید «آیت الله رئیسی» به عنوان رئیس دولت سیزدهم ایران دیپلماسی فعالی را در طول ۳ سال خدمت خود دنبال کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: سه سال زمان زیادی در دنیای سیاست و روابط بین الملل به شمار نمی‌رود، اما همین سه سال برای رئیس جمهور فقید ایران، آیت الله رئیسی زمانی ارزشمند بود تا بیشترین تلاش‌ها را برای ارتقا روابط خارجی و تحرکات دیپلماتیک جمهوری اسلامی به کار ببندد. با بر شمردن سفرهای خارجی شهید رئیسی در دوران حضور به عنوان رئیس جمهور ایران، به ۲۸ سفر خارجی در ۳۴ ماه دوران ریاست جمهوری او دست می یابیم که یک رکورد قابل توجهی در سفرهای خارجی روسای دولت پس از انقلاب به شمار می‌رود. طی کمتر از هر دو ماه یک بار، رئیس جمهور فقید ایران یک سفر خارجی را در کارنامه خود ثبت کرده و شاید همین آمار کوتاه گویای دیپلماسی موفق دولت شهید رئیسی باشد. در این گزارش به ۱۰ سفر خارجی آیت الله رئیسی در دوران ریاست جمهوری اشاره خواهیم داشت.

نماز در کاخ کرملین: وقتی رئیس جمهور ایران در دی ماه ۱۴۰۰ به روسیه سفر و با «ولادیمر پوتین»، رئیس جمهور روسیه دیدار کرد، در جریان این دیدار در کاخ کرملین، نماز اول وقت خود را اقامه کردند.

دیدار با رئیس جمهور چین: «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین، در ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ در ساختمان کنگره ملی خلق چین به طور رسمی از «سید ابراهیم رئیسی که به پکن سفر کرده بود، استقبال کرد.

دیدار با اسد: «بشاراسد»، رئیس جمهور سوریه از شهید رئیسی در جریان سفر به دمشق در اردیبهشت ۱۴۰۲ استقبال کرد. به گفته خبرگزاری دولتی سوریه، روسای جمهور ایران و سوریه ر این سفر یادداشت تفاهم در زمینه همکاری های راهبردی بلندمدت، شامل حوزه های نفت، هوانوردی، راه آهن و کشاورزی امضا کردند.

استقبال رسمی رئیس جمهور اندونزی از رئیسی در کاخ مِردکا: در خردادماه ۱۴۰۲، رئیس جمهور فقید ایران به دعوت همتای اندونزیایی خود به این کشور سفر کرد. رؤسای جمهور دو کشور در محوطه کاخ ریاست‌جمهوری اندونزی و به‌نشانه صلح و دوستی دو اصله نهال غرس کردند.

بیشتر بخوانید:

بازتاب منطقه‌ای و جهانی شهادت رئیس‌جمهور و مقامات ارشد ایران

واکنش مقامات کشورها و سیاستمداران جهان به شهادت رئیس جمهوری ایران | از پیام های تسلیت تا اعلام عزای عمومی

سفر به کوبا: در خرداد ماه ۱۴۰۲، آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» که به دعوت رسمی آقای «میگل دیاز کانل»، رئیس جمهور کوبا به این کشور سفر کرده بود، با مقامات این کشور دیداری صمیمانه داشت.

استقبال از رئیس جمهور ایران در نیکاراگوئه: در جریان سفر منطقه‌ای رئیس جمهور ایران به آمریکا لاتین، «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه در میدان آزادی شهر «ماناگوآ» بصورت رسمی از دکتر «سید ابراهیم رئیسی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران استقبال کرد.

نماز اول وقت در هواپیما: آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جریان سفر به نیویورک برای حضور در هفتادوهشتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در هواپیما به اقامه نماز پرداخت و تصویری از اقامه نماز وی در هواپیما مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

حضور و سخنرانی در پانزدهمین نشست گروه بریکس: دکتر سید ابراهیم رئیسی در پانزدهمین نشست گروه «بریکس» که در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی برگزار شد، حضور یافت و به سخنرانی پرداخت. / مهرماه ۱۴۰۲

آیت الله رئیسی در آنکارا: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور فقید ایران در دی ماه ۱۴۰۲ به دعوت همتای ترک خود «رجب طیب اردوغان» به آنکارا سفر کرد و با سفر او هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های ایران و ترکیه به ریاست دو رئیس جمهور برگزار شد.

افتتاح سد «قیزقلعه‌سی» با حضور رؤسای جمهور ایران و جمهوری آذربایجان: سد «قیز قلعه سی» به عنوان بزرگترین و مهم‌ترین پروژه مرزی استان آذربایجان شرقی در نتیجه رویکرد و سیاست «تعامل همه جانبه با همسایگان» از سوی دولت سیزدهم با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و جمهوری آذربایجان در آستانه بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. بالگرد رئیس جمهور ایران پس از این مراسم دچار حادثه منجر به شهادت وی شد.

نظر شما