شناسهٔ خبر: 66778652 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

رشد اقتصادی روسیه به ۵.۴ درصد رسید

بر اساس گزارش اداره آمار ملی روسیه، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۵.۴ درصد رشد کرده است. بر اساس گزارش اداره آمار ملی روسیه، تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشور در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۵.۴ درصد رشد کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا، طبق گزارش اداره آمار ملی روسیه، اقتصاد این کشور علیرغم تحریم‌های غرب، در سه ماهه اول سال جاری رشد کرد.

بر اساس گزارش اولیه‌ای که روز جمعه توسط اداره آمار دولتی روسیه (Rostat) منتشر شد، تولید ناخالص داخلی (GDP) روسیه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۵.۴ درصد رشد کرده است.

طبق برآوردها، روسیه در ژانویه تا مارس شاهد رشد قابل توجهی در گردش مالی خرده فروشی (۱۰.۵ درصد افزایش)، بخش تولید (۸.۸ درصد افزایش) و ساخت و ساز (۳.۵ درصد افزایش) بوده است.

داده‌های Rosstat با برآورد اولیه وزارت اقتصاد مطابقت دارد، اما از برآورد بانک مرکزی روسیه (۴.۶ درصد رشد) و انتظارات تحلیلگران (۵.۳ درصد) بیشتر است. این سازمان قرار است داده‌های دقیق‌تر در مورد تولید ناخالص داخلی را در اواسط خرداد منتشر کند.

با توجه به پیش‌بینی قبلی بانک مرکزی روسیه، انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم به دلیل سخت‌تر شدن شرایط مالی کاهش یابد. با این حال، این نهاد انتظار دارد تقاضای مصرف‌کننده و سرمایه‌گذاری همچنان بالا باقی بماند و به رشد اقتصادی کمک کند.

این داده‌های مثبت علی‌رغم اعمال تحریم‌های متعدد غرب از زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ به دست آمده است.

این تحریم‌ها شامل طیف وسیعی از اقدامات از جمله قرار دادن اکثر بانک‌های روسی در لیست سیاه و حذف آن‌ها از سیستم پیام‌رسانی بین بانکی سوئیفت، تا مسدود کردن حدود ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر ارزی خارجی روسیه بوده است.

در نتیجه، تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۲ با افت ۱.۲ درصدی مواجه شد. با این حال، داده‌های سال ۲۰۲۳ نشان داد که اقتصاد با رشد ۳.۶ درصدی بهبود یافته است. بسیاری از تحلیلگران این عملکرد را به رویکرد تجارت روسیه به شرق و سیاست‌های اقتصادی اجرا شده برای جبران تأثیر محدودیت‌ها نسبت می‌دهند.

در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که انتظار دارد اقتصاد روسیه در سال ۲۰۲۴ سریع‌تر از همه اقتصاد‌های پیشرفته رشد کند. پیش‌بینی می‌شود که تولید ناخالص داخلی (GDP) با رشد ۳.۲ درصدی، از نرخ‌های رشد پیش‌بینی‌شده برای ایالات متحده (۲.۷ درصد)، بریتانیا (۰.۵ درصد)، آلمان (۰.۲ درصد) و فرانسه (۰.۷ درصد) فراتر رود.

پیش از این، وزیر دارایی روسیه، آنتون سیلوآنوف، اعلام کرده بود که انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۴ با سال گذشته برابری کند (که معادل ۳.۶ درصد است)، در حالی که بانک مرکزی روسیه در پیش‌بینی‌های خود محتاط‌تر بوده و انتظار رشد ۲.۵ تا ۳.۵ درصدی را دارد.

انتهای پیام/

نظر شما