شناسهٔ خبر: 66778016 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

زلنسکی: همه فقط حرف می‌زنند/ نمی‌توانیم تمامی تسلیحات خود را در معرض خطر بیندازیم

رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای گفت، متحدان غربی برای تصمیم‌گیری‌های کلیدی مربوط به حمایت نظامی از کی‌یف خیلی معطل می‌کنند.

صاحب‌خبر -

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در مصاحبه‌ای با رویترز همچنین از شرکای غربی خود خواست تا در این جنگ بیشتر دخیل باشند و به اوکراین در رهگیری موشک‌های روسی کمک کرده و به اوکراین اجازه دهند که از تسلیحات غربی علیه تجهیزات نظامی روسیه که در نزدیکی مرز مستقر شده‌اند، استفاده کند.

درخواست برای تسریع کمک و دخالت در درگیری بازتاب فشار مضاعف از سوی نیروهای روسی در بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر خطوط مقدم در شمال شرق، شرق و جنوب این کشور است.

زلنسکی در ادامه گفت، اوضاع در صحنه نبرد از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ بیش از حد مشکل شده است.

در هفته‌های اخیر سربازان روسی به شمال شرق اوکراین پیشروی کرده و دفاع این کشور را در بوته آزمون قرار داده‌اند. همچنین روسیه کنترل منطقه دونباس در شرق اوکراین را به دست گرفته است.

رئیس جمهور اوکراین همچنین گفت: «موجی قدرتمند از درگیری و نبرد در دونباس در جریان است. ما شاهد درگیری در کوراخف، پوکرووفسک و چاسیو یار هستیم. اوضاع در خارکیف اکنون تحت کنترل است.»

زلنسکی همچنین بار دیگر خواستار دستیابی به کمک نظامی سریعتر از آمریکا و دیگر شرکای غربی شد. مهمات و تسلیحات بسته اخیر تصویب شده از سوی آمریکا اکنون در حال ارسال هستند.

زلنسکی ۴۶ ساله در پنجمین سال ریاست جمهوری خود است چون به دلیل وضع حکومت نظامی امکان برگزاری انتخابات نیست.

وی افزود: «تاخیر در ارسال سلاح از سوی آمریکا برای ما ضرر بود. من از شرکایم می‌خواهم تا به صورت مستقیم در این جنگ دخیل باشند اما می‌دانم که آنها در رفتار با روسیه محتاط عمل می‌کنند. این مساله خواسته و تمایل است. همه فقط حرف می‌زنند و لحنی مشابه دارند. آنها از تشدید تنش می‌ترسند. همه به این حقیقت عادت کرده‌اند که اوکراینی‌ها دارند می‌میرند اما این تشدید تنش نیست.»

وی پیشنهاد کرد که نیروهای مسلح کشورهای همسایه عضو ناتو می‌توانند موشک‌های روسی را که به قلمروی اوکراین وارد می‌شوند، رهگیری کنند که این کمک به کی‌یف برای حفاظت از خودش است.

زلنسکی در ادامه مصاحبه خود گفت: «روس‌ها از ۳۰۰ جنگنده برای ورود و حملات در قلمروی اوکراین استفاده می‌کنند. ما به دستکم ۱۲۰ تا ۱۳۰ هواپیما برای مقاومت در آسمان نیاز داریم. اوکراین منتظر تحویل جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ است.»

وی ادامه داد: اگر کشورها همین الان به ما هواپیما ندهند، حداقل می‌توانند از کشورهای همسایه ما که عضو ناتو هستند آنها را به پرواز در بیاورند و موشک‌های روسی را هدف قرار داده و ساقط کنند.

رئیس جمهور اوکراین همچنین خاطرنشان کرد، کی‌یف در حال مذاکره با شرکای بین‌الملل به منظور استفاده از تسلیحات آنها در حمله علیه جنگ افزار روسی در مرز و حتی داخل خاک روسیه است.

در این میان، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه احتمالا چنین تحولی را تحریک آمیز می‌داند و این جنگ را بخشی از نبرد وجودی با غرب رو به زوال و منحط می‌داند که به گفته او، روسیه را پس از فروپاشی دیوار برلین در سال ۱۹۸۹ با تجاوز به حوزه نفوذ مسکو، از جمله اوکراین، تحقیر کردند.

زلنسکی بار دیگر تاکید کرد که توافق با متحدان را درباه عدم استفاده از تسلیحات در داخل خاک روسیه نقض نکرده است و افزود: «ما نمی‌توانیم تمامی تسلیحات خود را در معرض خطر بیندازیم.»

این گفته‌ها از سوی زلنسکی در حالی مطرح شده که در ماه آتی میلادی اوکراین در مذاکرات بین‌المللی در سوئیس درباره صلح اوکراین شرکت می‌کند اما روسیه در این مذاکرات حضور ندارد.

پوتین گفته که معتقد است این مذاکرات ممکن است خواسته‌های اوکراین برای خروج روسیه را به اولتیماتوم برای مسکو تبدیل کند؛ استراتژی که به گفته او شکست خواهد خورد.

اما زلنسکی نظر دیگری دارد و گفته که حضور کشورهای بیشمار در این مذاکرات بسیار حیاتی و مهم است و افزود: « روسیه باید به اکثریت جهان پاسخ دهد، نه اوکراین. هیچکس نمی‌گوید که فردا روسیه موافقت خواهد کرد، اما مهم این است که ما ابتکار عمل را داشته باشیم.»

پکن هنوز نگفته که در این نشست شرکت می‌کند اگرچه شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین اخیرا در پکن با پوتین دیدار داشت و قول داد که دوره جدیدی از روابط و همکاری بین دو کشور برقرار خواهد شد.

زلنسکی گفت: «بسیار مهم است که چین آنجا باشد. زیرا اصولا پس از این نشست مشخص می‌شود که چه کسی می‌خواهد جنگ را پایان دهد و چه کسی می‌خواهد در روابط قوی با فدراسیون روسیه باقی بماند.»

زلنسکی در مورد سیاست ایالات متحده هم به دنبال این بود که نگرانی‌ها مبنی بر اینکه هر پیروزی برای دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوری خواه در انتخابات نوامبر، می‌تواند برای اوکراین دردسر ایجاد کند را کاهش دهد. ترامپ یک بدبین به کمک اوکراین است که بر سیاست‌های «اول آمریکا» تاکید کرده است.

رئیس جمهور اوکراین گفت: «باور نمی‌کنم که جمهوری خواهان مخالف حمایت از اوکراین هستند، اما برخی از پیام‌هایی که از طرف آنها می‌آید باعث نگرانی می‌شود. من به دیگران اجازه می‌دهم تا عملکردم را به عنوان یک رئیس جمهور قضاوت کنند. اوکراین هنوز هم با وجود یکسری عقب‌نشینی‌ها در ماه‌های اخیر می‌تواند در این جنگ پیروز شود.»

311311

نظر شما