شناسهٔ خبر: 66777530 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

دور جدید سامانه ثبت نام خودروی برقی

خودروهای برقی روی دست واردکنندگان ماند؟

صاحب‌خبر -
گروه اقتصادی: سامانه یکپارچه خودروهای برقی، جدیدترین سامانه برای خرید خودروهای وارداتی و داخلی برقی است که از روز گذشته برای انتخاب دور جدید خریداران خودرو بازشد.به گزارش تجارت نیوز، متقاضیان خودروهای برقی می‌توانند از روز، ۳۱ اردیبهشت 1403 تا روز شنبه، پنج خرداد 1403 با بلوکه کردن مبلغ 100 میلیون تومان در حساب‌های وکالتی خود، اقدام به ثبت‌نام در سامانه مذکور کنند.شایان ذکر است مهلت وکالتی کردن حساب‌های بانکی تا دوم خردادماه است و متقاضیان باید هرچه سریع‌تر اقدام به وکالتی کردن حساب بانکی خود کنند.
 
سامانه ثبت نام خودرو برقی همانند دوره‌های قبلی، سه مرحله دارد.
وکالتی کردن حساب بانکی
اولویت‌بندی متقاضیان و ارسال اطلاعات آنها به واردکنندگان خودرو
ارسال دعوت‌نامه برای خریداران از سوی واردکنندگان و عقد قرارداد

در حال حاضر هفت دستگاه خودرو برقی در سامانه یکپارچه بارگذاری شده‌اند و احتمالاً در هفته‌های آینده به تعداد آنها افزوده شود. این محصولات شامل سینوگلد سایپا، هونگچی EQM5، هوندا ENS1، آئودی Q5، لونا GRE، کی‌ام‌سی EJ7، فولکس‌واگن ID.4 هستند. قیمت قطعی و علی‌الحساب فروش در مبادی ورودی به ایران به شرح زیر است.
 
نام مدل نام شرکت واردکننده قیمت فروش قطعی در مبادی ورودی (ریال)
هونگچی EQM5 BMCARS 18.054.600.000
کی‌ام‌سی EJ7 کرمان موتور 10.986.500.000
نام مدل نام شرکت واردکننده قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی (ریال)
هوندا ENS1 معین خودرو 18.500.000.000
آئودی EQ5 معین خودرو 31.500.000.000
لونا GRE ایران خودرو 9.450.000.000
سینوگلد تانگو 5 سایپا 10.500.000.000
فولکس‌واگن ID.4 ماموت خودرو 14.500.000.000
باید توجه داشت که اغلب این محصولات در ابتدا قرار بود در قالب تاکسی‌های لوکس در اختیار سازمان تاکسی‌رانی تهران قرار گیرد و پس از رد کردن مراحل آزمایشی، در ابعاد گسترده‌تر و برای دیگر کلان‌شهرهای کشور نیز استفاده شود؛ اما اکنون چه اتفاقی باعث عرضه این محصولات برای مردم عادی شد؟
 
بی‌رغبتی سازمان تاکسیرانی برای خودروهای برقی یا سنگ‌اندازی پلیس راهور؟
آذر سال گذشته بود که مدیران خودرو طی مراسمی، 88 دستگاه آریزو 5 برقی را تحویل تاکسیرانی داد. در این مراسم، تفاهم‌نامه همکاری مدیران خودرو، سازمان تاکسیرانی، وزارت صمت، و شهرداری تهران به امضای مسئولان مربوطه رسید.
 
حدود یک ماه پس از آن نیز شرکت کرمان موتور 400 دستگاه KMC J7 برقی را در حضور وزیر صمت، تحویل سازمان تاکسیرانی داد. بنابراین انتظار می‌رفت با گذشت چند ماه از تحویل این خودروها، حداقل تعدادی تاکسی برقی در سطح شهر تهران مشاهده شود، اما حتی یک دستگاه نیز به چشم نمی‌خورد.

نکته قابل توجه این بود که زمان تحویل این خودروها، هیچ یک از آنها پلاک نداشتند، یا پلاک شخصی رویشان نصب شده بود. بنابراین آن‌طور که مشخص است، خودروهای برقی تحویل‌شده به سازمان تاکسیرانی، قادر به دریافت پلاک این سازمان نیستند.

سوم اردیبهشت 1403، شادی مالکی سرپرست سازمان تاکسی‌رانی تهران در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد: خودروهای برقی دو شرکت کرمان موتور و آرین پلاک ملی را گرفتند و منتظر دریافت پلاک تاکسی هستند؛ پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی در انتظار نامه شورای عالی ترافیک است تا به پلیس راهور ارسال شود. طی دو هفته آینده وضعیت پلاک‌گذاری تاکسی‌های برقی تعیین تکلیف می‌شود.

در حالی که با گذشت حدود یک ماه از این مصاحبه می‌توان دید که باز هم تاکسی‌‌های برقی قادر به استفاده در ناوگان تاکسیرانی تهران نیستند. بنابراین یکی از عوامل تاخیر در به‌کارگیری خودروهای برقی از سوی سازمان تاکسیرانی را می‌توان سنگ‌اندازی‌های پلیس راهور در شماره‌گذاری این خودروها عنوان کرد.

به هر حال این بی‌رغبتی و تاخیرهای طولانی در تمامی دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت صمت، شهرداری تهران و دیگر نهادهای دولتی به چشم می‌خورد و با گذشت بیش از دو سال از آزادسازی واردات خودرو، باز هم می‌توان گفت عرضه کماکان قطره‌چکانی است.

برچسب‌ها:

نظر شما