شناسهٔ خبر: 66777513 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

مشاهده برخط و شفاف‌سازی فرایندهای زنجیره تولید تا توزیع فرآورده

مرکز پایش و تحلیل داده شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی راه‌اندازی شد

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از راه‌اندازی مرکز پایش و تحلیل داده به‌منظور مشاهده برخط و شفاف‌سازی همه فرایندهای تولید، انتقال و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش خبر داد.

صاحب‌خبر -

عباس باصفا در گفت‌وگو با خبرنگار شانا در گزارشی درباره عملکرد این واحد در سال گذشته بیان کرد: مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در جشنواره شهید رجایی سال ۱۴۰۲ با تحقق ۹۵.۶درصد شاخص‌های توسعه دولت هوشمند، رتبه یک را در صنعت نفت کسب کرد. همچنین، همسو با بند «ج» تبصره ۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۰۰درصد خدمات خود را هوشمند کرد و جزو پنج دستگاه اجرایی برتر در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات انتخاب شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه پنجره واحد زمین افزود: به‌منظور اجرای ماده ۵ مصوبه نشست شورای اجرایی فناوری اطلاعات، همچنین ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با پدیده زمین‌خواری و... لازم است تمامی دستگاه‌های اجرایی به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شوند و تمامی استعلام‌ها باید از طریق این سامانه انجام شود و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تنها واحد اجرایی وزارت نفت است که توانسته به سامانه پنجره واحد مدیریت زمین متصل شود و پاسخ‌گویی به تمامی استعلامات از طریق این سامانه در حال انجام است.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از راه‌اندازی مرکز پایش و تحلیل داده این شرکت در سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: این مرکز در مدت یک‌ ماه و به‌منظور مشاهده برخط همه فرایندهای تولید، انتقال و توزیع شرکت ملی پالایش و پخش راه‌اندازی شد. این پروژه در سه فاز اجرایی خواهد شد که در فاز نخست تمامی فرایندها و اطلاعات مربوط به تولید، انتقال و توزیع فرآورده‌ها پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان پدافند غیرعامل، به‌صورت برخط در این مرکز قابل مشاهده خواهد بود که نقش قابل توجهی در جلوگیری از قاچاق سوخت و توزیع شفاف سوخت دارد.

باصفا بیان کرد: در فاز دوم داشبوردهای مدیریت‌ها را ایجاد می‌کنیم و در فاز سوم نیز از فناوری هوش مصنوعی برای تحلیل داده‌ها بهره‌مند خواهیم شد.

وی همچنین با اشاره به اینکه با دستور معاون محترم وزیر و مدیرعامل شرکت کارگروه راهبری و سیاست‌گذاری هوش مصنوعی در شرکت ملی پالایش و پخش تشکیل و اعضای آن از سوی ایشان مشخص شد، ادامه داد: وظیفه اصلی این کارگروه تنظیم نظام‌نامه هوش مصنوعی در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی است. همچنین نشست‌های مختلفی با استادان دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و خبرگان حوزه هوش مصنوعی برگزار شده است تا بتوانیم از توانایی و ظرفیت آن‌ها در اجرای پروژه استفاده کنیم.

مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بیان کرد: صفحه رسمی هوش مصنوعی در سایت اینترنتی و اینترانتی شرکت راه‌اندازی شده است و در این صفحه تمامی اخبار، رویدادها، مطالب آموزشی، مقالات و نیازهای فناورانه شرکت در حوزه هوش مصنوعی قابل مشاهده و بهره‌برداری است.

باصفا همچنین از راه‌اندازی سامانه‌های جدید مانند سامانه تشریفات استخدام، سامانه تسهیلات‌ رفاهی، سامانه نظام پیشنهادها و سامانه جذب نیروی‌های پیمانکاری در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران خبر داد و درباره سامانه جذب نیروهای پیمانکاری گفت: با استفاده از این سامانه، افراد متقاضی می‌توانند توانایی‌ها و تخصص‌های خود را اعلام و پس از اخذ مجوز از هریک از شرکت‌ها یا مدیریت‌های شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، پس از طی فرایندهای قانونی جذب مجموعه شوند.

نظر شما