شناسهٔ خبر: 66777459 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

داغی که ابدی شد؛

تشییع تاریخی در تبریز/ وداع باشکوه با خادمان ملت + فیلم و عکس

آذربایجان شرقی- با حضور گسترده مردم تبریز، مراسم تشییع پیکر رئیس جمهور شهید و همراهان با سخنرانی وزیر کشور برگزار شد.

صاحب‌خبر -

سرویس استان‌های خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مهرداد خوشکار مقدم: وزیر کشور در مراسم تشییع پیکر رئیس‌جمهور و هیئت همراه گفت: امروز تراز مطلوبی از نظام اسلامی در معرض دید همگان قرار دارد، وزیر خارجه پرتلاش، در یکی از حساس‌ترین شرایط خارجی ما دیپلماسی قوی خود را در صحنه‌های بین‌المللی در موضوع مقاومت و در عملیات صادق اجرا کرد.

احمد وحیدی ادامه داد: استاندار پرتلاش فرهیخته، در همین مدت اندک حضور در استان آنچنان محبوبیتی پیدا کرد که هرکس به ما می‌رسید از او تعریف می‌کرد.

وزیر کشور بیان کرد: امروز ملت ما در این مصیبت غمگین هستند و مردم تبریز نشان دادند که از هر مصیبتی پلکانی برای افتخار آفرینی جدید برای این نظام خواهند ساخت.

وحیدی بیان کرد: ملت ما نشان دادند که از هرحادثه تلخی برای رشد و نمو این نظام مقدس کوتاهی نمی‌کنند.

تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان در تبریز+ فیلم و عکس

وزیر کشور گفت: مهم الگوسازی است که رئیس‌جمهور از دولت تراز ساخت؛ همچنان که شهید سلیمانی از مقاومت ساخت و دفاع تمام قد از فلسطین و جبهه مقاومت افتخار این دولت است.

وحیدی همچنین بیان کرد: سیل پیام‌های دولت‌ها و عزای عمومی کشورها، نشانه دیپلماسی قدرتمند دولت بود.

در ادامه مراسم، رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور در این مراسم گفت: صاحب عزای حقیقی امام زمان (عج) است و امیدواریم دل‌های داغدار ملت ما و قلب محزون رهبری را تسکین دهند، خدای متعال مقدر کرد که پرواز خدمت، معراج ابدیت باشد.

محمد جواد حاج علی‌اکبری اظهار کرد: این جمع برگزیده از خطه‌ای منتخب به ملکوت اعلی شتافتند، آذربایجان همواره منطقه تحولات بزرگ بوده است.



وی با بیان اینکه حامل سلام پرمهر و محبت رهبر به شما اهالی تبریز، آذربایجان و ایران عزیز هستم، افزود: این حجم از حضور برای قدردانی از شهدای خدمت و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ارزشمند است، رئیسی تصویری ماندگار از خدمت به یادگار گذاشت.

این مسئول تصریح کرد: امام جمعه محبوب تبریز در تصویر امامت جمعه یک قاب دلپذیر و جاودان بود، وزیر خارجه ثابت کرد دیپلماسی و میدان دست در دست هم باید در خدمت آرمان مقاومت باشد، استاندار جوان در مدت کوتاه، خدمت عاشقانه ارائه کرد، خداوند آنها را رحمت کند و سرمایه جاودانی برای تداوم این راه پرافتخار باشند.

به گزارش ایبنا، محل این تجمع، میدان شهدای تبریز است و هم اکنون مراسم تشییع به طرف مصلای امام خمینی (ره) شروع شده است.

تشییع پیکر رئیس جمهور و همراهان در تبریز+ فیلم و عکس

ازدحام جمعیت برای بدرقه با شهدای خدمت به حدی است که از مردم خواسته می‌شود برای تشییع پیکر شهدا، راه باز شود.

مراسم بدرقه با مداحی مهدی رسولی دنبال شد. درحالیکه تشییع از میدان شهدا به سمت مصلی از ساعت ۱۰ صبح شروع شده ولی یک مسیر ۵ دقیقه‌ای بخاطر ازدحام مردم سوگوار به میدان ساعت رسیده و نیمی از مسیر هنوز باقی مانده است.

پیکر شهدای سانحه سقوط بالگرد رئیس‌جمهور، صبح سه‌شنبه از معراج شهدای وادی رحمت تبریز به میدان شهدای این شهر منتقل شد و از ساعت ۹.۳۰ آیین تشییع با سخنرانی وزیر کشور و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه آغاز شد.

ازدحام جمعیت به حدی بود که تشریفات رسمی لغو و تشییع پیکر شهدا در میان انبوه مردم شروع شد اما جمعیت به قدری است که مسیر ۱۰ دقیقه‌ای میدان شهدا تا مصلی پس از یک ساعت و نیم هنوز به میعادگاه مصلی نرسیده و خودروی حامل پیکر شهدا به سختی از میان جمعیت حرکت می‌کند.

عموم مردم تبریز از زن و مرد و پیر و جوان با تمام سلایق به خاطر از دست دادن امام جمعه و استاندار محبوب خود غرق در ماتم و عزا هستند و در لحظه عبور خودرو حامل پیکرهای شهدا با گریه و اندوه، پیکر شهدا را بدرقه می کنند.

ازدحام مردم شرکت کننده در مراسم به حدی است که انبوه جمعیت به سمت کوچه پس کوچه‌های باریک و قدیمی تربیت و محلات اطراف سرازیر شده است.


شهید آیت‌الله محمد علی آل‌هاشم، امام جمعه تبریز یکی از چهره‌های بی‌نظیری بود که واژه محبوب را مفهومی دوباره بخشید و به معنای واقع کلمه اسوه اخلاق، مردم‌داری و محبوبیت شد.

گفت و گو با مردم سخت است چراکه به محض سوال از دلیل حضور خود در این مراسم با این جمله که «آل‌هاشمه گوره گلمیشوخ» (به خاطر آل‌هاشم اومدیم) گریه امانشان نمی‌دهد و قادر به صحبت نیستند.

پیکر امام جمعه شهید تبریز در حالی به سمت مصلی امام خمینی (ره) تشییع می‌شود که طی چند سال اخیر، مردم تبریز به حضور ساده و بی‌آلایش او در مراسم مختلف و سخنرانی‌های ارزشمند عادت کرده و امروز فقدان وی داغ و حسرتی بزرگ بر دل تمام شهروندان گذاشته است.

قرار است پس از مراسم تشییع، پیکر امام جمعه محبوب روز پنجشنبه در تبریز و پیکر استاندار جوان و پرتلاش آذربایجان شرقی نیز در شهرستان مراغه تدفین به خاک سپرده شود.

پیکر شهید ابراهیم رییسی و همراهان نیز به فرودگاه تبریز انتقال یافت تا به سوی تهران منتقل شوند.

-----------------

عکس: مینا نیکرزم

نظر شما