شناسهٔ خبر: 66776722 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

آغاز رقابت نفسگیر کنکور 4مرحله‌ای از اول خرداد

ماراتن امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در همه مقاطع آغاز شده که بخش نفسگیر آن در مقطع متوسطه است، چرا که برای نخستین بار در طول تاریخ آموزشی ایران، امتحانات پایه دهم و یازدهم هم در کنار امتحانات پایه دوازدهم نهایی شده و نتایج آن در کنکور سراسری تأثیر مستقیم دارد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین: ماراتن امتحانات پایان سال دانش‌آموزان در همه مقاطع آغاز می‌شود که بخش نفسگیر آن در مقطع متوسطه است، چرا که برای نخستین بار در طول تاریخ آموزشی ایران، امتحانات پایه دهم و یازدهم هم در کنار امتحانات پایه دوازدهم نهایی شده و نتایج آن در کنکور سراسری تأثیر مستقیم دارد؛ به‌عبارت دیگر امسال، کنکور چهار مرحله‌ای رسما کلید خورد و همین، داستان امتحانات امسال را متفاوت از هر سال می‌کند؛ امتحاناتی که هم برای دانش‌آموزان استرس‌آور است، هم برای والدینشان و هم معلمان و مدیرانی که مجریان این آزمون‌ها هستند.

شرکت یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی

دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از اول خرداد در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند زیرا طبق مصوبه کنکوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی سوابق تحصیلی دوره متوسطه دوم در پذیرش دانشگاه‌ها تأثیر دارد.

براساس این خبر یک میلیون و ۸۰۰ هزار دانش‌آموز در امتحانات نهایی شرکت می‌کنند و برای پایه یازدهم و دوازدهم از ۱۱ عنوان درس و برای پایه دهم از ۱۲ عنوان درس امتحان نهایی گرفته خواهد شد. در کنکور سال ۱۴۰۳، سوابق تحصیلی سهم ۵۰ درصدی دارد که ۲۸ درصد برای دروس عمومی و ۲۲ درصد برای دروس اختصاصی است. طبق تأکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش، سؤالات امتحانات نهایی از کتاب درسی طراحی می‌شود و طراحی سؤالات چند روز قبل از برگزاری آزمون در قرنطینه و امنیت کامل و با کمک گروهی از دبیران با تجربه در مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، با همکاری معاون آموزش متوسطه و نمایندگان دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی متوسطه نظری انجام می‌شود. همچنین به طراحان سؤالات تأکید شده است از طراحی سؤالات پرتکرار سال‌های قبل، جزوات و کتاب‌های کمک درسی پرهیز کنند. همچنین تعدادی از سؤالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزشیابی قرار ‌دهند. طراحان سؤالات دبیران مدارس دولتی سراسر کشور هستند و با توجه به شیوه‌های تدریس، متناسب با دانش‌آموزان سؤالات را طراحی خواهند کرد.

نظر شما