شناسهٔ خبر: 66776706 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

شارلوت کیتس، فعال حقوق بشر کانادایی؛

نسل کشی فلسطینی‌ها برای حفظ منافع امریکا در منطقه صورت می‌گیرد

شارلوت کیتس، فعال حقوق بشر کانادایی؛ یک فعال حقوق بشر کانادایی گفت: اسرائیل یک نهاد استعمارگر است که در راستای پیشبرد منافع امریکا در منطقه عمل می‌کند تا آمریکا بتواند مردم عراق، ایران، یمن و حتی قدرت چین را کنترل کند. این نسل کشی در خدمت منافع امریکا صورت می‌گیرد تا هژمونی امریکا در منطقه حفظ گشته و مانع حق مردم بر تعیین سرنوشت گردد.

صاحب‌خبر -

شارلوت کیتس، فعال حقوق بشر کانادایی، مسئول هماهنگی خارجی سازمان غیردولتی سمیدون بوده که در حمایت از فلسطین، طی سال‌های اخیر و همچنین در جریان اعتراضات جاری در کشورهای غربی به صورت هماهنگ با سایر سمن های همسو، بسیار فعال ظاهر شده است.

وی پس از ایراد سخنانی در خصوص دفاع از فلسطین و گروه‌های مجاهد اسلامی، به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با اشاعه نفرت، دستگیر گشته و متعاقبا از حضور در اعتراضات و اجتماعات تا اکتبر سال جاری منع شده‌ است.

متن گفت‌وگو با این فعال حقوق بشری به این شرح است:

شما شخصاً شاهد این اعتراضات دانشجویی بوده‌اید و در حمایت از فلسطین سخنرانی کرده‌ و دستگیر شده‌اید؛ به نظر شما انگیزه‌ای که توانسته به صورت گسترده دانشجویان را به اعتراض وادار کند چه بوده است؟

آنچه که درغزه در جریان است، نسل‌کشی است و امریکا، کانادا، فرانسه و آلمان کاملا از آن حمایت کرده و در آن شریک هستند. دانشجویان شاهد آثار حمایت از اسرائیل و ارسال تسلیحات در جهت استفاده برای کشتار مردم غزه و ارتکاب نسل کشی هستند؛ آنچه که دانشجویان در دانشگاه شاهد آن هستند، حمایت مالی نهادهای نظامی و امنیتی و اسلحه‌سازی از دانشگاه‌ها و سرمایه‌گذاری متقابل دانشگاه‌ها در شرکت¬های ساخت و ارسال اسلحه به اسرائیل می‌باشد، و اگر قرار باشد هر کس در جایگاه خود عملی در مخالفت با کشتار اسرائیل انجام دهد، مکانی بهتر از دانشگاه برای دانشجویان نیست. رویدادهای اخیر چهره واقعی اسرائیل را نمایان کرده و به مردم کشورهای غربی نشان داده است؛ درخواست دانشجویان این است که این نسل‌کشی توقف یافته و حمایت دانشگاه‌ها از شرکت‌های دخیل در جنگ غزه پایان پذیرد.

با توجه به گستردگی اعتراضات آیا فکر می‌کنید که می‌توان این دانشجویان را نماینده تمام مردم کشورهای غربی دانست؟

به سختی می‌توان چنین چیزی را با قطعیت بیان کرد؛ چرا که حجم بسیار زیادی از اطلاعات کذب در میان مردم کشورهای غربی منتشر می‌شود و مقامات امریکا برای توجیه این قتل عام بهانه‌های مختلفی می‌آورند. مردم کشورهای غربی به رسانه‌ها گوش می‌دهند و رسانه‌ها نیز حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، اما نسل جوان با یک جهش بین نسلی درباره آنچه امریکا و اسرائیل انجام می‌دهند آگاهی بیشتری دارد و نسبت به اقدامات اسرائیل ساکت نمانده و واقعیات را آشکار می کنند؛ به همین دلیل دانشجویان مورد سرکوب و حملات گسترده  قرار می‌گیرند و رژیم نظامی و امنیتی بر دانشگاه‌ها حاکم می‌شود و فضای دانشگاه‌ها تحت کنترل قرار می گیرد.

امریکا همواره مدعی ارتقای آزادی بیان بوده و اکنون دانشجویان را به دلیل بهره‌مندی از این حق سرکوب می‌کند. این استاندارد دوگانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

واکنش‌ها در برابر دانشجویان، ریاکاری و دورویی کشورهای غربی را آشکار می‌سازد. اینها به آزادی بیان و دموکراسی علاقه‌ای ندارند، بلکه از این موضوعات برای ایراد صدمه به کشورهایی استفتاده می کنند که حاضر نیستند منابع و سرمایه های خود را در خدمت به امپریالیسم قرار دهند.

در اینجا تعهدی به آزادی بیان وجود ندارد؛ من در حمایت از فلسطین سخنرانی کرده‌ام و معتقدم که فلسطین باید از چنگ رژیم صهیونیستی رها شود. مقاومت فلسطین بر اساس حقوق بین‌الملل، یک امر قانونی است، اما به من این حق داده نمی‌شود که در دفاع از این کشور صحبت کنم و مرا بدین سبب دستگیر کرده‌اند.

در کشورهای دیگر نیز تعداد بسیاری از اعتراض‌کنندگان که در حمایت از فلسطین اعتراض نموده‌اند دستگیر شده‌اند و این تعداد در دانشگاه‌های آمریکا بالغ بر 3000 نفر است. عملکرد کنونی کشورهای غربی در مواجهه با معترضین مشابه با همان نقض‌هایی است که نسبت به مردم کشورهای دیگر و منابع آنها روا داشته اند.

به نظر شما چرا کشورهای غربی ارزش‌های انسانیت و اصول حقوق بین‌الملل را در برابر حمایت از اسرائیل نادیده می‌گیرند؟

اسرائیل یک نهاد استعمارگر است که در راستای پیشبرد منافع امریکا در منطقه عمل می‌کند تا آمریکا بتواند مردم عراق، ایران، یمن و حتی قدرت چین را کنترل کند. این نسل کشی در خدمت منافع امریکا صورت می‌گیرد تا هژمونی امریکا در منطقه حفظ گشته و مانع حق مردم بر تعیین سرنوشت گردد.

همانطور که دهه‌ها قبل جو بایدن اذعان کرد که اگر اسرائیل وجود نداشت، ما به ناچار باید آن را ایجاد می‌کردیم؛ به همین دلیل است که امریکا مایل است تا برای حفظ غلبه و قدرت خود به هر اقدامی دست بزند و در این راستا این ژنوسید در حال وقوع را مورد حمایت قرار می‌دهد؛ هر چند که بعضا از آن انتقاد کلامی می‌کند.

 آیا برداشت شما این است که اعتراضات بر سیاست‌های کشورهای غربی در حمایت همه جانبه از اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت؟

بر اساس آنچه که در تاریخ شاهد آن بوده‌ایم، از علل شکست همیشگی امپریالیسم، اعتراضات و مقاوم¬ های مردمی بوده که در سطح بین‌المللی مورد حمایت قرارگرفته اند؛ تجربه فرانسه در الجزایر، آمریکا در ویتنام و رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بر این ادعا صحه می‌گذارند؛ همیشه سیاست استعماری دولت‌های امپریالیستی در مواجهه با تزلزل بقای آن دولت‌ها رنگ باخته است؛ آنها به شکست محکوم هستند و خط مقدم مقابله با اینها گروه‌های مقاومت هستند که با نسل‌کشی مبارزه می‌کنند.

در پایان اگر مایل هستید مطلبی به سخنان خود اضافه کنید، بفرمایید.

از دعوت شما برای شرکت در این مصاحبه سپاسگزارم؛ اکنون این اعتراضات گسترده شده و حتی به کشورهایی مانند سوئد نیز رسیده است. اکنون هسته امپریالیسم این اعتراضات را مشاهده می‌کند؛ پایان یافتن نسل کشی، خواسته دانشجویان معترض است. علی‌رغم جرم انگاری اعتراضات، دستگیری‌ها و سرکوب دانشجویان مردم ساکت نمی‌مانند و به وضعیت فلسطین اعتراض می‌کنند. زمان آن رسیده است که این کشتار پایان یابد.

منبع: سازمان دفاع از قربانیان خشونت

انتهای پیام/

نظر شما