شناسهٔ خبر: 66776416 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

عادی‌سازی روابط عربستان و رژیم صهیونیستی؛ کاخ سفید: توافق واشنگتن و ریاض در حال نهایی شدن است

کاخ سفید در حالی از نزدیک شدن به توافق نهایی با عربستان خبر می‌دهد که تاکنون مقام‌های رژیم صهیونیستی توافق جامع سه‌جانبه را رد کرده‎اند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - کاخ سفید به‎تازگی اعلام کرد که پس از پیشرفت در مذاکرات جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، با مقام‌های عربستان، واشنگتن و ریاض به توافق نهایی درباره یک پیمان دفاعی دوجانبه نزدیک شده‌اند.

جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید، گفت: دو طرف بیش از همیشه به توافق دوجانبه‌ای نزدیک هستند که اکنون نزدیک به نهایی شدن است.

مذاکره‌کنندگان آمریکایی و سعودی به دنبال تکمیل کار بر روی یک توافق دوجانبه هستند که انتظار می‌رود در ازای توقف خرید تسلیحات چینی و محدود کردن سرمایه‎گذاری پکن در این کشور، ضمانت‌های رسمی آمریکا برای دفاع از عربستان و همچنین دسترسی ریاض به تسلیحات پیشرفته‌تر آمریکا را تضمین کند.

رایزنی‌های سالیوان در عربستان و اراضی اشغالی

این بیانیه کاخ سفید در حالی منتشر می‌شود که جیک سالیوان در جریان سفر به منطقه و در اراضی اشغالی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، اسحاق هرتزوگ، رئیس، تزاچی هانگبی، مشاور امنیت داخلی و ران درمر، وزیر امور راهبردی رژیم صهیونیستی، دیدار کرد و یک جلسه تغییریافته گروه مشورتی راهبردی آمریکا و رژیم صهیونیستی (SCG) را تشکیل داد.

سالیوان از الدمام عربستان وارد اراضی اشغالی شده بود و در عربستان نیز دیدار‌هایی با مقام‌های این کشور از جمله محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور برگزار کرد.

مقاومت رژیم صهیونیستی در برابر «توافق جامع»

نیویورک‌‎تایمز در گزارشی نوشت: در حالی که آمریکا و عربستان بر روی یک پیمان امنیتی کار می‌کنند، اسرائیل در برابر توافق جامع مقاومت می‌کند.

این گزارش می‎گوید: بایدن بر توافقی گسترده فشار می‌آورد که اسرائیل را وادار کند تا در ازای به رسمیت شناختن آن از سوی عربستان، تشکیل کشور فلسطین را تایید کند، اما مقام‌های آمریکا باید بر مخالفت اسرائیل غلبه کنند.

دو سال پس از آغاز دوره ریاست جمهوری بایدن، دستیاران وی مذاکره با مقام‌های عربستان را برای عادی‌سازی روابط ریاض و رژیم صهیونیستی آغاز کردند، اما زمانی که جنگ غزه آغاز شد، این گفت‌وگو‌ها کم‌رنگ شد.

مقام‎های آمریکایی و سعودی تلاش کرده‌اند با درخواست بیشتر از اسرائیل، آتش‌بس در غزه و گام‌های برگشت‌ناپذیر به سمت ایجاد یک کشور فلسطینی، چشم‌انداز توافق را احیا کنند.

اکنون این مقام‌ها می‌گویند که به توافق نهایی در مورد عناصر اصلی آنچه سعودی‌ها از این توافق می‌خواهند یعنی یک پیمان دفاعی متقابل آمریکا و عربستان و همکاری در مورد برنامه هسته‌ای در این کشور نزدیک شده‎اند.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در سفر اخیر خود به ریاض به‌طور خصوصی با محمد بن سلمان در مورد این مسائل رایزنی کرد و جیک سالیوان نیز در سفر خود به عربستان این موضوع را پیگیری کرد.

نیویورک‎تایمز نوشت: علیرغم اهمیت عادی‎سازی با عربستان برای اسرائیل، اما هیچ نشانه‌ای درباره حرکت مقام‌های اسرائیلی برای پیوستن به آن‌ها وجود ندارد.

این مخالفت، همراه با حمله رژیم صهیونیستی به شهر رفح، یک توافق جامع سه‌جانبه بالقوه را به خطر می‌اندازد که بایدن آن را به عنوان پایه‌ای برای راه‌حل بلندمدت برای مناقشه فلسطین و رژیم صهیونیستی پیش‌بینی می‌کند.

به چالش کشیدن نتانیاهو از سوی واشنگتن و ریاض

از زمان سفر بلینکن به عربستان، مقام‌های آمریکایی و عربستانی به چالش کشیدن نتانیاهو را آغاز کرده و آشکارا اعلام کرده‌اند که در حال نزدیک‌تر شدن به توافق درباره بسته‌ای که به اسرائیل پیشنهاد می‌کنند، شده‌اند.

آن‌ها می‌گویند که نتانیاهو یا می‌تواند توافق جامع را بپذیرد و به سمت صلح و همکاری امنیتی بالقوه با عربستان سعودی حرکت کند یا آن را رد کند و چرخه خشونت و انزوای رژیم صهیونیستی را در منطقه تداوم بخشد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت: ما به کار برای نهایی کردن هر دو بخش دوجانبه چنین توافقی و همچنین اینکه مسیر دستیابی به یک کشور مستقل فلسطینی چگونه خواهد بود، ادامه می‌دهیم.

بخش دوجانبه اشاره‌ای به مذاکرات بین آمریکا و عربستان در مورد توافق آن‌ها بود که علاوه بر یک پیمان دفاعی شامل همکاری در مورد برنامه هسته‌ای با غنی سازی اورانیوم در عربستان، فروش تجهیزات پیشرفته آمریکایی، ساخت سلاح و به‌طور بالقوه یک توافق تجاری است.

به نوشته نیویورک‎تایمز، مقام‌های آمریکایی تاکید کرده‌اند که اسرائیل برای نهایی شدن هرگونه توافق باید با تشکیل کشور فلسطین موافقت کند و سالیوان این پیام را طی کنفرانسی در لندن ارائه کرد.

جیک سالیوان با بیان اینکه چشم‌انداز یکپارچه تفاهم دوجانبه بین آمریکا و عربستان همراه با عادی‌سازی بین رژیم صهیونیستی و عربستان همراه با گام‌های معنادار به نمایندگی از مردم فلسطین است، گفت: همه این‌ها باید با هم جمع شوند.

انتهای پیام/

نظر شما