شناسهٔ خبر: 66775306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استقبال وکیل فرانسوی از حکم دادگاه کیفری بین المللی علیه نتانیاهو

ژیل دوور (Gilles Devers) محقق و وکیل فرانسوی تاکید کرد: نتانیاهو سزاوار متهم شدن است، متهم به ارتکاب نسل کشی؛ به عنوان طراح و مجری.

صاحب‌خبر -

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما در پی تصمیم دیوان کیفری بین‌المللی در خصوص صدور حکم بازداشت برخی مقامات رژیم صهیونیستی، وکیل و محقق فرانسوی از این تصمیم استقبال کرد.

<div id="video-display-embed-code_11136638"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4239970/11136638?width=600&height=350"></script></div>

ژیل دوور (Gilles Devers) با اشاره به صدور این حکم تاکید کرد: نتانیاهو جنایتکار جنگی است و خودش هم به آن اذعان کرده است زیرا می‌گوید هیچکس به اندازه من برای شهرک سازی تلاش نکرده است.

وکیل فرانسوی افزود: شهرکسازی بر اساس اساسنامه دیوان کیفری بین المللی یک جنایت جنگی است. پس برای این موضوع با نتانیاهو مشکلی نداریم و می‌دانیم که او جنایت کار جنگی است. او فریب می‌دهد، دروغ می‌گوید. مدام در حال انجام اقدامات تحریک آمیز است. عدم مجازات این فرد نهادینه شده است. وقتی جلوی چنین فردی گرفته نمی‌شود او بیشتر و بیشتر پیش می‌رود. باید زودتر اقدام کرد. نتانیاهو سزاوار متهم شدن است، متهم به ارتکاب نسل کشی. به عنوان طراح و مجری.

ژیل دوور افزود: همانطور که می‌دانید این نظر من نیست. نظر شخصی فایده‌ای ندارد. من از حقوق صحبت می‌کنم. حقوق کیفری بین المللی همان اساسنامه دیوان کیفری بین المللی است. در ماده ۸ این اساسنامه، جنایت جنگی تعریف شده است. در ماده ۷، جنایت علیه بشریت و در ماده ۶ نسل کشی تعریف می‌شود. نسل کشی از جنایت علیه بشریت هم مهم‌تر است. هیچ وقت نباید نسل کشی روی دهد. از دیرباز درباره فلسطین می‌شنوم که از نسل کشی و جامعه کشی صحبت می‌شود. عباراتی شبیه آنها. من همیشه اعتراض کرده ام و گفته ام واژه‌ها را تخریب نکنید. یک مفهوم حقوقی وجود دارد. وقتی برخی اظهارات را درباره این موضوع می‌شنیدم که فلسطینی‌ها خارج از بشریت هستند و نباید در این سرزمین زندگی کنند و سپس سیستماتیک بودن حملات علیه مردم غیر نظامی، ما را بر آن داشت که بیاندیشیم و بگوییم که مفهموم حقوقی نسل کشی چیست. مفهموم حقوقی نسل کشی مغفول مانده است. در فرانسه بحث‌هایی مطرح است. برای اینکه منحصرا در مفهوم اولیه نسل کشی مانده ایم. مفهوم اولیه این است: تخریب فیزیکی یک گروه اجتماعی.

وکیل فرانسوی تاکید کرد: یک نسل کشی دیگری هم وجود دارد که تئوریزه شده است و در کنوانسیون به آن اشاره شده است. این مفهوم دوم در اساسنامه دیوان کیفری بین المللی هم ذکر شده است. این نسل کشی به معنای تخریب شرایط وجودی یک گروه می‌باشد. منظور از تخریب شرایط وجودی یک گروه چیست؟ محروم کردن مردم از دسترسی به آب، محروم کردن دسترسی مردم به مراقبت‌های بهداشتی، محروم کردن مردم از دسترسی به غذا، تخریب خانه‌ها و انتقال اجباری مردم. حالا بمباران‌ها را هم به این وضعیت اضافه کنید. بمباران‌های سیستماتیک؛ و یک تعمد و نیتی پشت این اعمال دیده می‌شود. نیت نسل کشی که نیمی از جرم نسل کشی می‌باشد. گفتن اینکه دیگران مانند ما نیستند یعنی اراده به نسل کشی و حذف یک ملت.

نظر شما