شناسهٔ خبر: 66775059 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

مدودف: اوکراین شکست‌خورده دیگر مشروعیت ندارد

رئیس‌جمهور پیشین و معاون شورای امنیت روسیه گفت تصمیم رئیس‌جمهور اوکراین برای عدم برگزاری انتخابات بدین معناست که «دولت کی‌یف دیگر مشروعیت ندارد، حتی روی کاغذ!»

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: قرار بود انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین در تاریخ ۳۱ مارس برگزار شود اما «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور این کشور آن را به دلیل حکومت نظامی و درگیری با روسیه لغو کرد و گفت: «ما باید بدانیم که اکنون زمان دفاع و زمان نبرد است. من معتقدم که اکنون زمان مناسبی برای انتخابات نیست.»

«دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت روسیه که سابقا رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور هم بوده، در گفت‌وگو با خبرگزاری تاس بیان کرد: تمامی این قوانینی که تحریف می‌شوند صرفا یک چیز را نشان می‌دهند و آن «مرگ کشور شکست‌خورده اوکراین» و از دایره واژگان آمریکایی، تبدیل آن به یک «کشور شکست‌خورده کلاسیک» است.

وی افزود: «آمریکا و متحدانش از تلاش‌های زلنسکی برای ماندن در قدرت حمایت می‌کنند زیرا از سقوط ننگین رژیم جنایتکار او می‌ترسند.»

معاون شورای امنیت روسیه در ادامه این مصاحبه تاکید کرد: «به همین دلیل چنین احتمالی وجود دارد که زلنسکی در این انتخابات به طرز بدی شکست بخورد و شهروندان کشور ناموجود او به امید آغاز مذاکرات صلح با روسیه، رئیس‌جمهور جدیدی بخواهند.»

دیمیتری مدودف یادآور شد که زلنسکی تحت عنوان «فردی تازه به دوران رسیده در عرصه سیاست» در سال ۲۰۱۹ پیروز شد زیرا او تبلیغات خود را بر «لفاظی‌های مربوط به صلح» متمرکز کرده بود. با این حال، حامیان غربی اوکراین در کی‌یف اجازه صلح ندادند زیرا «آنها از باکانال خونین، پول خوبی به دست می‌آورند.»

«باکانال» اصطلاحی است برای مراسمی که در یونان قدیم بصورت جشن عظیم برگزار می‌شد و گاها در حین این جشن و شب‌نشینی قتل‌هایی رخ می‌داد.

مدودف هرگونه تغییری را در اوکراین بعید می‌داند زیرا معتقد است: «اوکراینی‌ها در کشوری که براساس قانون باشد زندگی نمی‌کنند. قانون و عدالت ۱۰ سال پیش در اوکراین از یادها رفت؛ درست موقعی که کودتای تحت حمایت ایالات متحده در کی‌یف رخ داد و درگیری دونباس آغاز شد.»

او در پایان این مصاحبه با اشاره مستقیم به زلنسکی گفت: «او یا احتمالا دستگیر یا محاکمه می‌شود، یا اینکه به سرنوشت معلم خود یعنی استپان باندرا دچار خواهد شد.»

«استپان باندرا» طی مراحل اولیه حمله نازی به اتحاد جماهیر شوروی، با دولت آدولف هیتلر همکاری کرد. وی سپس توسط آلمانی‌ها به دلیل اختلافاتی بر سر آینده اوکراین دستگیر و زندانی شد. باندرا پس از جنگ به غرب آلمان گریخت؛ جایی که در سال ۱۹۵۹ توسط مامور کا.گ.ب، (KGB) سرویس اطلاعاتی و امنیتی اتحاد جماهیر شوروی سابق ترور شد.

عدم برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین به دستور زلنسکی به بحث جنجال‌برانگیزی میان کشورهای درگیر و هم‌چنین آمریکا بدل شده است. هفته گذشته «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به کی‌یف گفت هنگامی که تمامی اوکراینی‌ها از جمله آنهایی که در مناطق تحت کنترل روسیه هستند زمان مناسب را اعلام کنند، دولت اوکراین انتخابات را برگزار خواهد کرد.

بیانیه آنتونی بلینکن نشان می‌دهد که ایالات متحده از زلنسکی انتظار برگزاری انتخابات را ندارد مگر اینکه تمامی پناهجوهای اوکراینی در سرتاسر اروپا و هم‌چنین آنهایی که در مناطق سابق اوکراینی از جمله دونتسک، لوهانسک، خرسون و زاپوریژیا زندگی می‌کنند، حق شرکت در انتخابات را داشته باشند. اما از آنجایی که شهروندان این مناطق مذکور در سپتامبر ۲۰۲۲ به الحاق به فدراسیون روسیه رای مثبت دادند، بعید است که این بار قصد شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری اوکراین را داشته باشند.

نظر شما