شناسهٔ خبر: 66774326 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

بایدن: «نسل کشی» در غزه رخ نداده است/ سفیر روسیه: این نمونه دیگری از ریاکاری آمریکاست

ایراندخت آذر شکیب

بایدن بار دیگر با حمایت از رژیم صهیونیستی، هرگونه اقدامی را که در آن عملیات نظامی این رژیم می‌تواند مصداق «نسل‌کشی» باشد، رد و بار درگیر بر حمایت واشنگتن از تل‌آویو تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، این اظهارات از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بر خلاف گزارش‌هایی درباره کشته شدن بیش از ۳۵ هزار فلسطینی در غزه و عملیات نظامی مرگبار این رژیم در این باریکه است.

به نقل از شبکه خبری راشاتودی، جانبداری بایدن از رژیم صهیونیستی در حالی مطرح شده که کریم خان، دادستان کل دیوان کیفری بین‌الملل بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی را بابت اقداماتشان در غزه به ارتکاب جنایات جنگی و نسل کشی متهم کرده است.

بایدن این اقدام دیوان کیفری بین‌الملل و اتهامات دیگر از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اقدامات رژیم صهیونیستی در غزه را که باید نسل کشی خوانده شود، محکوم کرد.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد: «اجازه بدهید واضح صحبت کنم. برخلاف اتهامات علیه اسرائیل آنچه در حال رخ دادن است، نسل کشی نیست. ما این را رد می‌کنیم.»

وی افزود: «ما در کنار اسرائیل برای دستگیری یحیی السنوار و دیگر اعضای حماس ایستاده‌ایم. ما می‌خواهیم حماس شکست بخورد. ما با اسرائیل همکاری می‌کنیم.»

در ماه ژانویه، یک حکم موقت توسط دیوان دادگستری بین‌المللی به تل‌آویو دستور داد تا اقداماتی را برای جلوگیری از نسل کشی و بهبود شرایط بشردوستانه برای مردم غزه انجام دهد. این شکایت که اواخر سال گذشته توسط آفریقای جنوبی ارائه شد، رژیم صهیونیستی را به ارتکاب جنایات جنگی سیستماتیک در منطقه فلسطین متهم می‌کند. ایرلند در ماه مارس ۲۰۲۴ اعلام کرد که از پرونده مطرح شده حمایت خواهد کرد و اقدامات تل‌آویو در غزه را «نقض آشکار قوانین بین المللی بشردوستانه در مقیاس گسترده» توصیف کرد. مصر نیز هفته گذشته از اسرائیل خواسته بود «به تعهدات خود عمل کند.»

در این میان، آناتولی آنتونف، سفیر روسیه در آمریکا با اشاره به گفته‌های بایدن اعلام کرد، ایالات متحده مشروعیت دیوان کیفری بین‌الملل را رد کرده و آن را به تحریم تهدید می‌کند و در عین حال، از استفاده از این نهاد حقوقی علیه افرادی که واشنگتن آنها را دشمن خود می‌داند، دریغ نمی‌کند.

وی در مورد اظهارات لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا اظهار داشت که با وجود اینکه این دیوان به دنبال صدور حکم بازداشت برای بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی است، ایالات متحده به حمایت از دیوان کیفری بین‌المللی در رابطه با وضعیت اوکراین ادامه می‌دهد.

این دیپلمات ارشد روسی در ادامه خاطرنشان کرد: «این نمونه دیگری از استانداردهای دوگانه و ریاکاری آمریکاست. واشنگتن مشروعیت دیوان کیفری بین‌المللی را انکار می‌کند و وقتی پای منافع خود واشنگتن و متحدانش به میان می‌آید، این سازمان را به تحریم تهدید می‌کند. با این حال، آنها بی شرمانه از این ابزار شبه قانونی علیه کسانی که دشمن می‌دانند، استفاده می‌کنند.»

آنتونف گفت: « هیچکس در جهان نباید در مورد سیاست توهین آمیز ایالات متحده که از مسائل حقوق بشر به خاطر یک مساله سوء استفاده می‌کند، انتظاری داشته باشد چون این تسویه حساب با کشورهای نامطلوب محسوب می‌شود. ظاهرا این نظم مبتنی بر قوانین است.»

انتهای پیام

نظر شما