شناسهٔ خبر: 66774080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

بسته ترند‌ها در هفته گذشته

«سقوط بالگرد» بر فراز فضای مجازی! / رئیس جمهور آینده ایران کیست؟/ محمد مخبر با اختیارات یک رئیس جمهور / تاخیر در واریز یارانه اردیبهشت / تغییر در جدول زمان‌بندی امتحانات

لحظات درگذرند و خبر‌ها از پی هم می‌آیند و می‌روند؛ اما در این میان، برخی اخبار و حوادث بیشتر مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرند و توجهات بیش از حد به آن‌ها جلب می‌شود؛ اخبار و تیتر‌هایی مانند سقوط بالگرد رئیس جمهور، انتخابات ریاست جمهوری، سیل مشهد، برنامه امتحانات نهایی، تعطیلی شنبه ها، بازی‌های باقی مانده لیگ برتر، یارانه اردیبهشت ماه، قیمت خودرو‌های برقی وارداتی و... که هفته گذشته در کانون توجهات قرار گرفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش «تابناک»؛ آنچنان که مورد اشاره قرار گرفت، در میان اخبار و حوادثی که هفته گذشته در فضای مجازی مطرح شد، تعدادی از اخبار برای مدت چشمگیری در کانون توجهات قرار داشتند که در این بسته خبری به اهم آن‌ها اشاره می‌شود. با این توضیح، علاوه بر اشاره به اصل موضوع و یا خبر، تلاش می‌کنیم تا مقداری نیز در مورد چرایی ترند شدن و جزئیات آن توضیح دهیم.

سقوط بالگرد رئیس جمهور

انتشار خبر نگران کننده وقوع سانحه برای بالگرد حامل آیت الله رئیسی و همراهان که روز دوشنبه صبح در نهایت با خبر شهادت رئیس جمهور و تیم همراه پیوند خورد، موجی از غم و اندوه و نگرانی را در جامعه ایجاد کرد.

در مورد حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور در ویکی تابناک بیشتر بخوانید

بسیاری از کاربران فضای کنجکاو برای یافتن جزئیاتی از این حادثه در فضای مجازی به دنبال اطلاعات بیشتر در این خصوص بودند.

روز یکشنبه مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ رییس جمهور آیت الله رییسی همراه با چند تن از وزرا مانند وزیر امور خارجه، وزیر نیرو، وزیر راه و شهرسازی، معاونان رییس جمهور و مقامات استانی آذربایجان شرقی آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و... برای افتتاح سد قیز قلعه سی عازم نقطه صفر مرزی در منطقه پارس آباد شد و در بازگشت از این منطقه بالگرد حامل رییس جمهور که به همراه او محافظان، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و آیت الله آل هاشم امام جمعه تبریز در منطقه ورزقان دچار سانحه شد.

صبح روز دوشنبه و پس از پایان عملیات جست و جو و پیدا شدن بالگرد سانحه دیده شهادت آیت الله رییسی، حسین امیر عبداللهیان، آیت الله آل هاشم، مالک رحمتی، سردار مهدی موسوی و کادر پرواز و تیم حفاظت تایید شد.

پس از انتشار خبری رسمی شهادت رئیس جمهور مردمی و تیم همراه ایشان، واکنش های بین المللی متعددی به این حادثه دلخراش صورت گرفت و بسیاری از کشورهای همسایه و منطقه همانند تاجیکستان، عراق، سوریه، لبنان، ترکیه و... با مردم و حکومت ایران ابراز همدردی کردند. 

انتخابات ریاست جمهوری

با شهادت رئیس جمهور و اتفاق تلخی که برای همراه ایشان رقم خورد و بر اساس قانون معاون اول رییس جمهور، مسئولیت اجرایی کشور را تا ۵۰ روز بر عهده خواهد گرفت تا زمینه برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور فراهم شود.

بر این اساس در تیرماه سال جاری انتخابات ریاست جمهوری با هدف انتخاب نهمین رئیس جمهور منتخب کشور برگزار خواهد شد.

این موضوع نیز در دو روز گذشته، پیوسته مورد سوال و جست و جوی کاربران فضای مجازی قرار داشت.

قائم مقام پژوهشکده شورای نگهبان به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت: طول عمر رئیس جمهور جدید به صراحت در قانون اساسی آمده و قبل از این هم برای چنین شرایطی رویه داشتیم، چنانچه ابتدای انقلاب که شهید رجایی، به عنوان رئیس جمهور به شهادت رسیدند، دوره بعد از او رهبر انقلاب برای مدت ۴ ساله دوره جدید ریاست جمهوری را آغاز کردند.

محمد مخبر کیست؟

باتوجه به اینکه محمد مخبر به عنوان معاون اول رئیس جمهور شهید به عنوان مدیر قوه مجریه تا برگزاری انتخابات مسئولیت وظایف ریاست جمهوری را بر عهده خواهد داشت، برای بسیاری این پرسش مطرح است که محمد مخبر کیست؟

پاسخ اینکه  محمد مخبر (متولد دزفول)، رئیس ستاد اجرایی فرمان امام  بود که از سال ۱۳۸۶ در این ستاد فعالیت داشت و در مرداد ۱۴۰۰ به عنوان معاون اول رئیس جمهور انتخاب شد. او پیش از ریاست در بنیاد برکت معاونت بازرگانی و حمل و نقل بنیاد مستضعفان و ریاست هیئت مدیره بانک سینا و معاونت استانداری خوزستان را بر عهده داشته‌است. او همچنین پیش از فعالیت در بنیاد، در سِمت معاون اجرایی و مدیر عامل شرکت مخابرات خوزستان و مدیر عامل شرکت مخابرات دزفول مشغول بوده است.

قطعی برق و بحران آب، رضا اردکانیان را ترند کرد/ دختر نوجوانی که با قمه کشی معروف شد/ گلات قهرمانی چیست و چرا ترند شد؟
وی دارای دو مدرک دکترا، شامل دکترا (و کارشناسی ارشد) حقوق بین الملل و دکترای رشته مدیریت است.  او همچنین مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت با گرایش سیستم‌ها دارد.

محمد مخبر از سال ۱۳۸۶ ریاست ستاد را بر عهده داشت. در سال ۱۳۸۶ و با روی کار آمدن محمد مخبر رویکرد جدید فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی برای ستاد از سوی رهبر معظم انقلاب با هدف فراهم آوردن امکان مشارکت مردم به ویژه کارآفرینان، مخترعان و نخبگان کشور با اولویت دادن به قشر‌های محروم جامعه در مناطق محروم کشور آغاز گردید. بنیاد برکت که در زمینه‌های اشتغال زایی و عمرانی فعالیت می‌کند، در آذر ۱۳۸۶ دو ماه پس از روی کار آمدن محمد مخبر کار خود را آغاز نمود.

روز یک شنبه هفده مرداد ۱۴۰۰ به صورت رسمی خبر انتساب محمد مخبر به عنوان معاون اول رسانه‌ای شد.  

سیل مشهد

اواخر هفته گذشته سیل شدید و ویرانگری در شهر مشهد به وقوع پیوست که خسارات‌ سنگین جانی و مالی در پی داشت و دست کم ۱۲ کشته بر جای گذاشت.

این موضوع نیز یکی از موارد مهمی بود که در روز‌های اخیر به صورت پیوسته از سوی کاربران مورد جست و جو قرار می‌گرفت.

برنامه امتحانات نهایی

با فرارسیدن ایام امتحانات نهایی مدارس یکی از عناوین پرتکرار فضای مجازی برنامه امتحانات نهایی مدارس بود. به ویژه که به واسطه برخی ناهماهنگی‌ها برخی امتحانات لغو و به روز‌های پایانی امتحانات موکول شد.

براساس جداولی که از پیش منتشر شد، امتحانات قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود و تا ۲۹ خرداد ادامه داشته باشد.

طبق اعلام مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش، نمونه سوالات و ریز نمرات امتحانات از هفته آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

ابتدا برنامه ای که اعلام شد به شرح زیر بود. 

 

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

تکمیلی؛ لغو امتحانات سی ام و سی و یکم ازدیبهشت

امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم سی ام و سی و یکم ازدیبهشت لغو شد.

 به دلیل‌ اشکالات در سامانه آموزش و پرورش، برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تاخیر افتاد.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از تغییر زمان اجرای آزمون روز اول پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم خبرداد.

در این اطلاعیه آمده‌ است: آموزش و پرورش همواره در پی ارتقای نظام آموزشی کشور است. در همین راستا، اجرای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را همسو با تقویت کیفیت آموزش و بازگرداندن مرجعیت به کتاب درسی، معلم و‌ مدرسه و ایجاد شرایط نسبتاً برابر برای راهیابی دانش‌آموزان مستعد به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور می‌داند.

برای تحقق این امر و اجرای مطلوب امتحانات نهایی، از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت اما فرآیند دریافت کارت ورود به جلسه در سامانه با مشکل روبه رو شد. ضمن پوزش از یکایک دانش‌آموزان و اولیای گرامی آنها و در پاسخ به درخواست مدیران اجرایی حوزه‌های امتحانیِ در سراسر کشور، با هدف تمرکز و ایجاد آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان عزیز، زمان آزمون اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت به شرح جدول زیر تغییر می‌کند:

بدیهی است زمان و ساعت همه امتحانات دیگر، مطابقِ تقویم اعلامیِ قبلی خواهد بود.

برای همه دانش‌آموزان عزیز آرزوی موفقیت روز افزون داریم. بر اساس این گزارش، تاریخ جدید امتحانات نهایی دین و زندگی دانش‌آموزان به شرح زیر است با این توضیح که به دنبال انتشار خبر شهادت رئیس جمهور و تیم همراه در سفر به استان آذربایجان شرقی و بر اساس اعلام رسمی آموزش و پرورش امتحانات نهایی هفته جاری لغو به روزهای بعد موکول شد. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی دانش‌آموزان به شنبه هفته آینده موکول شده است، به همین منظور برنامه امتحانی جدید تنظیم می‌شود. محسن زارعی درباره لغو امتحانات نهایی تا پایان هفته اظهار داشت: دانش‌آموزان توجه داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای زمان برگزاری امتحانات جدید را اعلام می‌کند. وی ادامه داد: دانش‌آموزان کارت ورود به جلسه‌ای که قبلا دریافت کرده‌اند، در امتحانات پیش رو شرکت می‌کنند، فقط برنامه امتحانی آن‌ها تغییر می‌کند.

 

امتحان نهایی لغو شد

 

بازی‌های باقی مانده لیگ برتر

با پایان یافتن هفته بیست و هفتم مسابقات لیگ برتر فوتبال کشور جام خلیج فارس و پیروزی دو تیم سرخابی پایتخت بر حریفان، رقابت استقلال و پرسپولیس برای کسب عنوان قهرمانی با حساسیت بیشتری در هفته‌های پایانی دنبال می‌شود. استقلال در هفته بیست و هفتم فولاد خوزستان را شکست داد و پرسپولیس نیز ۲ بر صفر از سد هوادار گذشت.

در حال حاضر تیم استقلال با ۶۰ امتیاز و تیم پرسپولیس با ۵۹ امتیاز در رده‌های اول و دوم قرار دارند.

۳ بازی‌های باقیمانده استقلال و پرسپولیس در لیگ برتر

بر اساس جدول مسابقات دو تیم در ۳ بازی آینده خود باید بر اساس جدول زیر به مصاف رقبای خود بروند.

استقلال

هفته ۲۸ در قائمشهر با نساجی
هفته ۲۹ در تهران با گل گهر
هفته ۳۰ در تهران (دستگردی) با پیکان

پرسپولیس

هفته ۲۸ در تهران با استقلال خوزستان
هفته ۲۹ در قزوین با شمس آذر
هفته ۳۰ در تهران (آزادی) با مس رفسنجان

یارانه اردیبهشت

با توجه به پایان یافتن ماه اردیبهشت برای بسیاری این سوال مطرح است که وضعیت یارانه اردیبهشت ماه آن‌ها چه خواهد شد؟ به ویژه به این دلیل که دیگر در این ماه خبری از کالابرگ الکترونیکی نیز نبود.

بر اساس اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، یارانه نقدی دهک‌های یک تا سه ۲۵ هر ماه و یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوار‌های مشمول ۳۰ ام واریز می‌شود.
در صورت واریز کالابرگ الکترونیکی نیز شما می‌توانید با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی "www.sso.my.gov.ir" و با وارد کردن تلفن همراه سرپرست خانوار، از دهک یارانه خود مطلع شوید. همچنین در صورت اعتراض به دهک یارانه خود، می‌توانید در همین سایت اعتراض خود را ثبت کنید تا بررسی شود. بر اساس این گزارش شما برای استعلام موجودی کالابرگ کافی است در قسمت صفحه تماس تلفن همراه خود کد استعلام کالابرگ الکترونیکی #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری نمایید. در ادامه برای شما صفحه‌ای با ۳ گزینه باز خواهد شد، در این قسمت گزینه ۲ یا همان موجودی یارانه سرپرست را انتخاب نمایید. سپس در صفحه جدید کدملی سرپرست خانوار را وارد کنید.

بر اساس این گزارش شب گذشته یارانه سایر خانوار واریز شد.

قیمت خودرو‌های برقی وارداتی

با انتشار خبر واردات خودرو‌های برقی و اعلام قیمت آنها، این موضوع نیز به یکی از موضوعات مورد توجه کاربران در فضای مجازی قرار گرفت.

بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی پیرامون فروش پنج خودروی وارداتی، قیمت این خودروها قطعی (برای سه مدل خودرو) و به صورت علی‌الحساب (برای دو مورد) اعلام شد.

مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سال جدید و البته اولین دور از فروش خودروهای برقی از عصر روز یکشنبه خبر داد.  

 

بر اساس اعلام این مقام مسئول "چهار خودروی وارداتی" که شامل دو خودروی برقی، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، از عصر روز یکشنبه 16 اردیبهشت تا پایان روز سه‌شنبه و صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی عرضه شد.  

حال بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در رابطه با این مرحله از عرضه‌ خودروها، یک خودروی برقی دیگر در این مرحله عرضه شده است؛ بدین ترتیب، متقاضیان از میان پنج خودروی عرضه شده ـ که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و  هونگچی EQM۵EV  برقی هستند ـ انتخاب می کنند.

همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی در این دور از فروش خودروهای وارداتی عرضه شده‌اند.

از این محصولات عرضه شده سه خودروی سانی، لاماری‌ایما و هونگچی دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و دو خودروی هیوندای ENS۱ و لونا دارای قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.

خودروهای برقی وارداتی چه قیمتی دارند؟

خودروهای برقی وارداتی چه قیمتی دارند؟

 
 

تعطیلی شنبه‌ها
تصمیم جدید و عجیب مجلس برای تغییر تعطیلی آخر هفته از پنجشنبه به شنبه که مورد تایید مجلس قرار گرفت و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت، حالا برای بسیاری در فضای مجازی به یک سوال مهم تبدیل شده است.

آیا اساساً این موضوع به قانون تبدیل خواهد شد و اینکه آیا موافق موازین انقلابی و اسلامی هست و یا خیر؟

 

براساس جداولی که از پیش منتشر شد، امتحانات قرار بود از ۳۰ اردیبهشت آغاز شود و تا ۲۹ خرداد ادامه داشته باشد.

طبق اعلام مرکز سنجش و پایش آموزش و پرورش، نمونه سوالات و ریز نمرات امتحانات از هفته آینده در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

ابتدا برنامه ای که اعلام شد به شرح زیر بود. 

 

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

برنامه امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۳ اعلام شد

تکمیلی؛ لغو امتحانات سی ام و سی و یکم ازدیبهشت

امتحانات نهایی دانش‌آموزان پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم سی ام و سی و یکم ازدیبهشت لغو شد.

 به دلیل‌ اشکالات در سامانه آموزش و پرورش، برگزاری امتحانات نهایی دانش‌آموزان به تاخیر افتاد.

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش از تغییر زمان اجرای آزمون روز اول پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم خبرداد.

در این اطلاعیه آمده‌ است: آموزش و پرورش همواره در پی ارتقای نظام آموزشی کشور است. در همین راستا، اجرای مصوبه تأثیر قطعی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان را همسو با تقویت کیفیت آموزش و بازگرداندن مرجعیت به کتاب درسی، معلم و‌ مدرسه و ایجاد شرایط نسبتاً برابر برای راهیابی دانش‌آموزان مستعد به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور می‌داند.

برای تحقق این امر و اجرای مطلوب امتحانات نهایی، از ابتدای سال جاری برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفت اما فرآیند دریافت کارت ورود به جلسه در سامانه با مشکل روبه رو شد. ضمن پوزش از یکایک دانش‌آموزان و اولیای گرامی آنها و در پاسخ به درخواست مدیران اجرایی حوزه‌های امتحانیِ در سراسر کشور، با هدف تمرکز و ایجاد آرامش و جلوگیری از تضییع حقوق دانش‌آموزان عزیز، زمان آزمون اول پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم از ۳۰ و ۳۱ اردیبهشت به شرح جدول زیر تغییر می‌کند:

بدیهی است زمان و ساعت همه امتحانات دیگر، مطابقِ تقویم اعلامیِ قبلی خواهد بود.

برای همه دانش‌آموزان عزیز آرزوی موفقیت روز افزون داریم. بر اساس این گزارش، تاریخ جدید امتحانات نهایی دین و زندگی دانش‌آموزان به شرح زیر است با این توضیح که به دنبال انتشار خبر شهادت رئیس جمهور و تیم همراه در سفر به استان آذربایجان شرقی و بر اساس اعلام رسمی آموزش و پرورش امتحانات نهایی هفته جاری لغو به روزهای بعد موکول شد. رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحانات نهایی دانش‌آموزان به شنبه هفته آینده موکول شده است، به همین منظور برنامه امتحانی جدید تنظیم می‌شود. محسن زارعی درباره لغو امتحانات نهایی تا پایان هفته اظهار داشت: دانش‌آموزان توجه داشته باشند که وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای زمان برگزاری امتحانات جدید را اعلام می‌کند. وی ادامه داد: دانش‌آموزان کارت ورود به جلسه‌ای که قبلا دریافت کرده‌اند، در امتحانات پیش رو شرکت می‌کنند، فقط برنامه امتحانی آن‌ها تغییر می‌کند.

 

امتحان نهایی لغو شد

مدیر سامانه یکپارچه خودروها از آغاز نخستین مرحله ثبت‌نام خودروهای وارداتی در سال جدید و البته اولین دور از فروش خودروهای برقی از عصر روز یکشنبه خبر داد.  

 

بر اساس اعلام این مقام مسئول "چهار خودروی وارداتی" که شامل دو خودروی برقی، یک خودروی هیبریدی و یک خودروی بنزینی، از عصر روز یکشنبه 16 اردیبهشت تا پایان روز سه‌شنبه و صرفاً برای ثبت‌نام‌کنندگان مرحله اول خودروهای وارداتی عرضه شد.  

حال بر اساس اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی در رابطه با این مرحله از عرضه‌ خودروها، یک خودروی برقی دیگر در این مرحله عرضه شده است؛ بدین ترتیب، متقاضیان از میان پنج خودروی عرضه شده ـ که سه خودروی هیوندای ENS۱، لونا و  هونگچی EQM۵EV  برقی هستند ـ انتخاب می کنند.

همچنین نیسان سانی (بنزینی) و لاماری‌ایما هیبریدی در این دور از فروش خودروهای وارداتی عرضه شده‌اند.

از این محصولات عرضه شده سه خودروی سانی، لاماری‌ایما و هونگچی دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی و دو خودروی هیوندای ENS۱ و لونا دارای قیمت فروش علی‌الحساب در مبادی ورودی هستند.

خودروهای برقی وارداتی چه قیمتی دارند؟

خودروهای برقی وارداتی چه قیمتی دارند؟

 
 

تعطیلی شنبه‌ها
تصمیم جدید و عجیب مجلس برای تغییر تعطیلی آخر هفته از پنجشنبه به شنبه که مورد تایید مجلس قرار گرفت و برای تایید نهایی به شورای نگهبان رفت، حالا برای بسیاری در فضای مجازی به یک سوال مهم تبدیل شده است.

آیا اساساً این موضوع به قانون تبدیل خواهد شد و اینکه آیا موافق موازین انقلابی و اسلامی هست و یا خیر؟

 

نظر شما