شناسهٔ خبر: 66773981 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

شهید سلیمانی مانع رسیدن داعش به کرمانشاه شد

مدیر انتشارات بنیاد مکتب حاج قاسم گفت: اگر شهید سلیمانی داعش را فراری نمی‌داد، آنها بعد از شهر آمرلی به کرمانشاه می‌آمدند و خدا می‌داند بعد از آن چه اتفاقی می‌افتاد.

صاحب‌خبر -

سیده فاطمه مطهری، مدیر انتشارات بنیاد مکتب حاج قاسم درباره کتاب «این خانه فروشی نیست» که روایت تصویری از هشتاد و چهار روز مقاومت مردم آمرلی است، گفت: آمرلی شهری در شرق عراق است، که تا کرمانشاه فقط ۲۰ کیلومتر فاصله دارد. در آن زمان داعش از سمت غرب عراق وارد می‌شود و بیشتر شهر‌های این کشور را تصرف می‌کند و مردمانش راحت تسلیم داعش می‌شوند. 

مطهری ادامه داد: اما به شهر‌های آمرلی و سامرا می‌رسد، نمی‌تواند تحت تصرف خود درآورد. تقریباً شهر آمرلی شیعه‌نشین است. مردمانش در مقابل داعش مبارزه کردند و تسلیم نشدند. اما داعش اطراف این دو شهر را محاصره کرده بود. مردم در محاصره داعش بودند. از آن سمت دولت مرکزی عراق درگیر مبارزه بود؛ چراکه داعش در حال نزدیک شدن به بغداد بود. 

مدیر انتشارات بنیاد مکتب حاج قاسم با بیان اینکه شهید قاسم سلیمانی به همراه شهید ابومهدی المهندس و تعدادی از همراهانشان سوار هلی‌کوپتر می‌شوند و با آن وارد شهر محاصره شده آمرلی می‌شوند، افزود: حدود یک ساعت درون شهر بودند. با فرماندهان نظامی جلسه‌ای می‌گذارند و مختصات شهر را بررسی می‌کنند. از آنجا خارج می‌شوند و یک نقشه عملیاتی می‌کشند. فکر می‌کنم چند هفته طول می‌کشد تا بتوانند ادوات نظامی و نیرو‌های نظامی را جمع کنند. بعد از حمله می‌توانند داعشی‌ها را فراری دهند. در واقع مردم ۸۴ روز در محاصره داعش بودند.

وی در پاسخ به این سوال مقاومت مردم آمرلی بخاطر حضور حاج قاسم برای نجات آنها از دست داعشی‌ها بود؟ توضیح داد: بله، وقتی آنها متوجه حضور شهید سلیمانی می‌شوند، امیدوار می‌شوند؛ چراکه پیش از آن ناامید بودند. از طرفی، در آن بزنگاه‌ها جنایت «اسپایکر» هم به وقوع پیوسته بود و داعش دانشجویان دانشکده نظامی اسپایکر عراق را اعدام کرده بود. این خبر به گوش مردم آمرلی می‌رسد و آنها می‌ترسیدند این اتفاق برای آنها هم پیش بیاید. اگر محاصره داعش شکسته نمی‌شد، داعش می‌توانست بعد از آمرلی به کرمانشاه بیاید و خدا می‌داند بعد از آن چه اتفاقی می‌افتاد.

نظر شما