شناسهٔ خبر: 66773460 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کارآفرین همدانی برای زنان بی‌سرپرست شغل ایجاد می‌کند

دعوت بانوی بسیجی از ز نان جویای کار

روزنامه جوان

از همان روز‌های نخست و در مدت فعالیت‌های‌مان، بسیج سازندگی حمایت‌های خوبی از ما کرده است. مثلاً از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه‌اش به افراد زیرمجموعه کارگاه‌های‌مان وام‌های ۱۵۰میلیون تومانی پرداخت شده که آن‌ها را تقویت و توانمندتر کرده است

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: وقتی از اشتغال مردم‌محور و حضور و مشارکت مردم در بحث تولید صحبت به میان می‌آید، قبل از هر چیز باید به داشته‌ها و توانمندی‌های خودمان و اطراف‌مان توجه کنیم. وقتی سراغ کارآفرینانی می‌رویم که توانسته‌اند دست به اقدامات بزرگ بزنند و پای صحبت آن‌ها می‌نشینیم، معلوم می‌شود قبل از هر چیز اراده و حس همنوع‌دوستی و تصمیم به رفع مشکلات و کمک به همشهریان‌شان در وجودشان بوده است، درست مثل خانم شاه‌محمدی، اهل همدان که در کمتر از پنج‌سال حدود ۵۰۰‌نفر اشتغال‌زایی کرده و حالا اعلام می‌کند هر بانویی که مشکل اقتصادی دارد، می‌تواند با مراجعه به کارگاه‌های وی از همان روز اول مشغول کار شود. 

 محبوبه شاه‌محمدی که از سال ۱۳۹۷ مسئول بسیج خواهران حوزه کوثر ولایت است، در مورد شروع کارهایش می‌گوید: فعالیتم را از محله سعدی و حیدری شروع کردم چراکه در آنجا آسیب‌های اجتماعی فراوانی وجود داشت. تصمیم گرفتم شغلی برای بانوان محلات ایجاد و یک کارگاه خیاطی را که با روحیه آن‌ها تناسب بیشتری دارد، راه‌اندازی کنم تا درآمد داشته باشند. ابتدا کارمان را با شش‌نفر از بانوان داوطلب و خیاط شروع کردیم و پس از فرازونشیب‌های بسیار به توسعه کار و افزایش کارگاه‌ها پرداختیم.
وی با تأکید بر اینکه برای هر کاری ابتدا مشکلات زیادی وجود دارد، اما در طول مسیر می‌توان با رفع آن‌ها دست به اقدامات بزرگ‌تری زد، ادامه می‌دهد: با اینکه کارمان را با چند نفر و با کمترین تجهیزات و امکانات شروع کرده بودیم، با گسترش کار‌ها تعداد افراد شاغل به طرز چشمگیری افزایش یافت.
این خانم بسیجی کارآفرین با بیان اینکه هم اکنون هزارو ۵۰۰ نفر از بانوان خودسرپرست و بی‌سرپرست با ما همکاری دارند و توانسته‌اند در کنار درآمد ثابت و پایدار برای خودشان، به اقتصاد منطقه هم کمک کنند، تصریح می‌کند: از این تعداد همکاران‌مان ۴۸۰‌نفر از آن‌ها مستقیم در کارخانه ما کار می‌کنند و سایر افراد نیز در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌هایی که از آن‌ها حمایت می‌کنیم، فعالیت دارند.
خانم شاه‌محمدی می‌گوید: من از همان روز اول کار و در زمان جذب افراد برای فعالیت در کارگاه‌ها، هیچ فیلتری نگذاشتم و اعلام کردم در آنجا به روی همه باز است. هنوز هم همه کسانی که واقعاً خواستار شغل هستند، می‌توانند به کارگاه‌های ما مراجعه کنند. من در همه کارگاه‌ها عکس سردار سلیمانی را نصب کرده‌ام و به مدیران کارگاه‌ها گفته‌ام اینجا کارگاه‌های سردار است و به خاطر رهبر فرزانه انقلاب هر کس که برای اشتغال به اینجا آمد و خواست کار کند، او را بپذیرند.


 کمک‌های بسیج سازندگی
هر جا که یک اتفاق خوب رقم می‌خورد یا کسی به عنوان کارآفرین مطرح می‌شود، حتماً نام بسیج سازندگی هم می‌درخشد. 
بر همین اساس خانم شاه‌محمدی در مورد سازمان‌ها و نهاد‌هایی که آن‌ها را حمایت کرده و در مشکلات کنارشان بوده‌اند، می‌گوید: از همان روز‌های نخست و در مدت فعالیت‌های‌مان، بسیج سازندگی حمایت‌های خوبی از ما کرده است. مثلاً از طریق صندوق‌های قرض‌الحسنه‌اش به افراد زیرمجموعه کارگاه‌های‌مان وام‌های ۱۵۰میلیون تومانی پرداخت شده که آن‌ها را تقویت و توانمندتر کرده است. همچنین در بحث معرفی به ارگان‌ها و حمایت و تأمین بازار فروش کارگاه‌ها نیز کمک‌های شایانی انجام داده که راه را برای حرکت و پیشرفت ما هموار کرده است.
وی تصریح می‌کند: پیشنهاد ما به بانوان ساکن در همدان که می‌خواهند به سمت کسب‌وکار‌های خرد خانگی بروند، این است که می‌توانند به کارخانه‌ای که در حوزه تولیدی پوشاک افتتاح کرده‌ایم، بیایند و درخواست کار بدهند. بانوانی که در خانواده مشکلاتی دارند و می‌خواهند برای تأمین معیشت فعالیت کنند حتماً ابتدا این موضوع را عنوان کنند تا در اسرع وقت امور مربوط به استخدام‌شان انجام و مشغول کار شوند تا به یک درآمد پایدار برسند و بتوانند چرخ‌های اقتصاد خانواده را بچرخانند.
بانوی بسیجی کارآفرین تأکید می‌کند: این را باید بگویم که هدف من از ایجاد کارگاه‌های خیاطی فقط درآمدزایی و اشتغال‌زایی نیست بلکه کار‌های آموزشی و تربیتی هم انجام می‌دهیم، مثلاً برای ترک اعتیاد هفت‌خانم، ۵/۱ سال تلاش کردم با آن‌ها ارتباط بگیرم و آن‌ها را به ترک و بازگشت به زندگی معمولی تشویق کنم. خوشبختانه در حال حاضر دو نفر از آن‌ها مشغول کار شده‌اند و در کارگاه‌های خودمان به تولید پوشاک می‌پردازند. پنج نفر دیگر هم در منزل همچنان دوران درمان را سپری می‌کنند و چرخ خیاطی در اختیار آن‌ها قرار داده‌ام تا کار کنند.

نظر شما