شناسهٔ خبر: 66773399 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

جیب اقتصاد رژیم صهیونیستی خالی شد

محبوبه محمدآبادی

با گذشت بیش از ۶ ماه از جنگ ویرانگر غزه، تأثیر آن بر اقتصاد رژیم صهیونیستی بسیار زیاد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تمام فعالیت‌های اقتصادی در غزه تقریباً از بین رفته است و بانک جهانی می‌گوید که جنگ به شرکت‌های فلسطینی در کرانه باختری اشغالی ضربه سختی وارد کرده است.

به گفته اداره مرکزی آمار این کشور، تنها ۶۸ هزار گردشگر در ماه فوریه وارد سرزمین‌های اشغالی شدند. این میزان نسبت به ۳۱۹ هزار و ۱۰۰ بازدیدکننده در ماه مشابه سال گذشته بسیار کاهش یافته است. یک فروشنده عتیقه‌جات و سکه‌های قدیمی گفت که فقط فروش آنلاین داریم و مشتری نیست. تجارت دوباره کاهش یافته و بنابراین ما فقط امیدواریم که معجزه بزرگی رخ دهد.

کشاورزی در رژیم صهیونیستی یکی دیگر از بخش‌های اقتصادی است که به شدت آسیب دیده است.

آژانس رتبه‌بندی S&P Global رتبه‌های بلندمدت رژیم صهیونیستی را کاهش داد که نشان‌دهنده از دست دادن اعتماد بازار پس از افزایش تنش‌ها بین رژیم صهیونیستی و ایران و نگرانی از گسترش جنگ در غزه در سراسر خاورمیانه است. این از دست دادن اعتماد همچنین در کاهش تولید ناخالص داخلی رژیم صهیونیستی که در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ به میزان ۵.۷ درصد کاهش یافت، منعکس شد.

جامعه رژیم صهیونیستی در حال حاضر قوی نیست؛ حکایت رژیم صهیونیستی مثل این است که به یک نفر نگاه کنید و بگویید وای، حقوقش بالاست اما در واقع او افسرده است و فکر می کند با زندگیم چه کنم؟ امروز رژیم صهیونیستی دقیقاً همین است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، هزینه‌های دفاعی یک سوم هزینه‌های رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهد، در حالی که درآمدها به دلیل کاهش پرداخت‌های مالیاتی ۲.۲ درصد کاهش یافته است.

این آژانس با اشاره به اینکه اسرائیل به سمت بزرگترین کسری بودجه خود در قرن حاضر پیش می‌رود، خاطرنشان کرد که بانک مرکزی اسرائیل قبلاً هزینه کل جنگ را در دوره ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ حدود ۶۴.۴ میلیارد دلار برآورد کرده بود.

این جنگ باعث شد که اقتصاد رژیم صهیونیستی در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۳ بیش از حد انتظار کاهش یابد و مخارج مصرف‌کننده، صادرات و سرمایه‌گذاری‌ها تحت تأثیر جنگی که رژیم صهیونیستی در غزه به راه انداخته بود، قرار گیرد.

گزارش بلومبرگ فاش کرد که خسارات وارده به اقتصاد رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ مداوم در غزه در هفت ماه گذشته به حدود ۶۰ میلیارد شِکِل (۱۶ میلیارد دلار) رسیده است.

انتهای پیام

نظر شما