شناسهٔ خبر: 66772182 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

عزای عمومی ۱۸۰۰۰۰۰۰۰۰ نفر در جهان در پی شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران

در پی بروز سانحه برای بالگرد حامل رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان علاوه بر کشورمان، در ۶ کشور دیگر اعلام عزای عمومی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، به دنبال انتشار خبر شهادت رئیس‌جمهوری، وزیر امور خارجه و هیئت همراه ایشان در جریان سفر به استان آذربایجان شرقی برای افتتاح سد قیز قلعه‌سی، شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «پاکستان کمتر از یک ماه پیش در سفری تاریخی میزبان رئیس‌جمهور و حسین‌ امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه بود. آنها دوستان خوب پاکستان بودند. پاکستان به نشانه احترام به رئیس‌جمهور و همراهانش و همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.»

پس از آن، «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان در دستوری به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه وی ۳ روز عزای عمومی اعلام کرد. طبق دستور وی، در طول این ۳ روز تمامی پرچم‌ها در نهادهای دولتی به صورت نیمه‌برافراشته خواهد بود و برنامه‌های رادیو و تلویزیون لبنان نیز متناسب با این رویداد دردناک اصلاح می‌شود.   «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز با تسلیت به رهبری و ملت ایران گفت: جمهوری اسلامی و جهان اسلام و ما گروهی از رهبران پیشتاز که انقلاب را همراهی کردند، از دست دادیم. «عبدالله بوحبیب» وزیر امور خارجه لبنان هم در این زمینه اظهار کرد: ما از آنچه در ایران رخ داد متاسف و متاثر هستیم و من دوستی مورد احترام را از دست دادم. ما یک فرد برجسته را در سیاست خارجی از دست دادیم.

دولت سوریه هم ساعتی بعد در بیانیه‌ای به مناسبت شهادت رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه، اعلام کرد: جمهوری عربی سوریه در غم و اندوه ملت دوست ایران در سوگ جان‌باختن رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و همراهانشان در اثر سانحه‌ای دردناک در حین انجام وظیفه، شریک است. دولت سوریه در این بیانیه همچنین تاکید کرد: به همین مناسبت سوریه به مدت ۳ روز عزای عمومی اعلام می‌شود. پیش از آن نیز «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه به ملت و رهبری ایران تسلیت گفته بود.

دولت عراق نیز در اطلاعیه‌ای که در پی شهادت سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان، رئیس‌جمهور و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و همراهانشان، منتشر کرد، یک روز عزای عمومی در این کشور برقرار می‌شود.

علاوه‌بر این سخنگوی وزارت کشور هند هم در پی وقوع این سانحه اعلام کرد: به نشانه احترام به درگذشت این چهره‌های عالی‌رتبه، تصمیم گرفته‌ایم که ۲۱ مه (۱ خرداد) را در سراسر هند عزای عمومی اعلام شود. او افزود: در روز عزای عمومی، پرچم ملی ایران در تمامی اماکنی که این پرچم به طور معمول برافراشته می‌شود، نیمه‌افراشته می‌شود و هیچ گونه برنامه تفریحی رسمی در آن روز برگزار نخواهد شد.

رئیس‌جمهور ترکیه هم به‌مناسبت شهادت رئیس‌جمهور ایران و همراهانش، یک روز عزای عمومی در کشورش اعلام کرد. رجب طیب اردوغان گفت: در جلسه کابینه تصمیم گرفتیم برای شریک شدن در درد عمیق مردم ایران، یک روز عزای عمومی در کشورمان اعلام کنیم. پیش از این وی در گفت‌وگوی تلفنی با «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور ایران اعلام کرد ترکیه در این روزهای تلخ در کنار ایران خواهد بود.

جمعیتی که برای آنان عزای عمومی اعلام شده است و در ۷ کشور جهان قرار دارند، بیش از ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر هستند که این جمعیت، معادل ۲۳ درصد کل ساکنان جهان را تشکیل می‌دهند.  

پیش از این نیز آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد شهادت سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات ارشد دولت ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد را به ایران تسلیت گفت. استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹  اردیبهشت ماه، اندوهگین است. گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

آیت‌الله سیستانی، مرجع عالی‌قدر  شیعیان در نجف در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر وفات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردیم. این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران به‌ویژه خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و برای آن ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.

مسعود بارزانی، رئیس سابق اقلیم کردستان عراق و رئیس کنونی حزب دموکرات کردستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه گفت: از شهادت رئیس جمهور ایران، وزیر خارجه و همراهانشان شدیدا متأثر شدیم.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر فوت رئیس‌جمهور ایران را دریافت کردیم. این حادثه دردناک را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم. از خداوند متعال می‌خواهیم به ملت ایران امنیت عطا فرماید. از خداوند متعال میخواهیم به دو ملت دوست ایران و عراق برادری، امنیت و استقلال در سایه مرجعت خود عطا کند. از خداوند متعال می خواهیم که بلا را از امت اسلامی به‌ویژه عراق و غزه عزیز دور کند.

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های شهدای سقوط بالگرد اعلام کرد: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

ایگناتزیو کاسیس، وزیر امور خارجه سوئیس در پیامی در صفحه شخصی کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در پی سانحه بالگردی که جان رئیس‌جمهور رئیسی و همتایم وزیر امور خارجه امیرعبداللهیان و هیات همراه آن‌ها را گرفت، به خانواده قربانیان و شهروندان ایرانی متاثر از آن تسلیت می‌گویم.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در بیانیه‌ای درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور و «حسین امیرعبداللهیان» و سایر همراهانشان را تسلیت گفتند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران را «تراژدی بزرگی» برای ملت ایران دانست و با تسلیت شهادت همتای ایرانی خود در سانحه سقوط بالگرد، به اهمیت نقش او در توسعه روابط دوجانبه تهران-مسکو اشاره کرد. وی یادآور شد: رئیسی شخصا، کمک‌های با ارزشی به توسعه روابط همسایگی خوب میان روسیه و ایران کرد. رئیس‌جمهور ایران سیاستمدار برجسته‌ای بود که جان خود را وقف خدمت به کشور خود کرد.

شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین نیز از جمله شخصیت‌هایی جهانی بود که این سانحه هوایی را از سوی دولت و ملت چین به «محمد مخبر»، سرپرست قوه مجریه تسلیت گفت.

انتهای پیام

نظر شما