شناسهٔ خبر: 66769289 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گزارش همشهری آنلاین از پیش بینی کارشناسان هواشناسی برای روزهای آینده

بمب رطوبتی دریای سرخ به منطقه رسید | هشدار سیل در ۱۰ استان | ال نینو دلیل بارش های اخیر است؟

کارشناسان هواشناسی با اشاره به شدت گرفتن بارش ها در نیمه شمالی کشور و احتمال وقوع سیلاب در ۱۰ استان، هشدار نارنجی صادر کرد.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین – مجید جباری: امسال بارندگی در بسیاری از مناطق کشور فراتر از نرمال بود. آنطور که کارشناسان هواشناسی اعلام کردند، تاثیر پدیده آب و هوایی ال نینو می تواند یکی از دلایل پربارشی این روزهای ایران و خاورمیانه باشد. با اینکه ال نینو و تاثیر آن بر شرایط جوی ایران محل اختلاف برخی کارشناسان هواشناسی است، اما شواهدی همچون بارش های سیل آسا در خاورمیانه به ویژه ایران، ‌افغانستان، عربستان و امارات از حاکم شدن ال نینو بر منطقه حکایت دارد.

یک کارشناس مستقل هواشناسی درباره تاثیر ال نینو بر بارش های امسال گفت: به عقیده من، ال نینو هنوز بر کشور حاکم است. البته تغییر و تحولاتی در شرایط ایجاد شده است، اما افزایش دمای نسبی اقیانوس اطلس باعث شده حجم بیشتری رطوبت به خاورمیانه تزریق شود. ضمن اینکه دریای سرخ نیز بمبی از رطوبت را به منطقه گسیل کرده و به همین دلیل خاورمیانه و کشور ما تحت تاثیر این رطوبت بالا، بارش های خوبی را دشت کرده و پیش بینی می شود باندگی در نیمه شمالی کشور در وزهای آینده ادامه داشته باشد.

تمرکز بارش ها در خرداد

علیرضا جاویدی در گفت و گو با همشهری آنلاین افزود: از طرف دیگر بارش هایی هم که اتفاق افتاد باعث شد سامانه های بارشی از دریای خزر هم رطوبت بگیرد. براین اساس، پیش بینی می شود نواحی ساحلی خزر از این بعه بعد بارش بیشتری دشت کنند. با توجه به اینکه دمای سطح آب دریای خزر نسبت به سواحل گرمتر می شود، پیش بینی می شود نیمه دوم خرداد به بعد بارندگی در نوار شمالی اوج بگیرد.

او درباره تشدید بارش در مناطق وسیعی از نیمه شمالی کشور تصریح کرد:با توجه به ورود سامانه بارشی به کشور و شدت گرفتن بارش در شمال غرب، انتظار می رود این سامانه از فردا به تدریج احتمال سیلاب در اردیبل، آذرشرقی و غربی، زنجان، قزوین، تهران، البرز وجود دارد و با توجه به بارش های همرفتی حتی امکان وقوع سیلاب در استان های لرستان، کرمانشاه، ایلام و کردستان هم دور از انتظارنیست.

باد و باران در نیمه شمالی کشور

جاویدی گفت: با گذشت زمان، سامانه بارشی گسترده تر می شود و عرض های بیشتری ازکشور ا تحت تاثیر قرار می دهد. براین اساس فردا سه‌شنبه استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، البرز، قزوین، تهران، گیلان، مازندران، دامنه و ارتفاعات استان های کردستان، گلستان، سمنان و شمال همدان شاهد رگبار باران، رعد و برق، تگرگ، مه، صاعقه و وزش باد نسبتا شدید خواهند بود. طبق پیش بینی ها، فعالیت این سامانه بارشی چهارشنبه و پنج شنبه دوم و سوم خرداد در استان های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، همدان، مرکزی، تهران، البرز، قزوین، شمال غرب اصفهان و خراسان شمالی، ‌خراسان رضوی و سمنان متمرکز است و بارش ها و دیگر پدیده‌های محلی تا جمعه در این استان ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هواشناسی در هشداری اعلام کرد:«مردم در سفرهای بین شهری احتیاط و در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها اتراق نکنند. ازمان هواشناسی همچنین احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را توصیه می‌کند.»

نظر شما