شناسهٔ خبر: 66769122 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

اهالی رسانه و هنرمندان در گفتگو با جام‌جم از شهادت رئیس‌جمهور و پوشش خبری رسانه‌ملی می‌گویند

سلام بر ابراهیم

چه شد که پشت یک مه غلیظ حوالی کوه‌های ورزقان جا ماندیم؟ چه شد که مثل سکانس آخر سریال ولایت عشق، پشت ۱۲ ساعت انتظار و بی‌خبری گیر کردیم تا در نهایت خیال‌مان راحت شود که خادم‌الرضا نزد اربابش رسیده؟ ما مخاطبان تلویزیون، ما مردم معمولی، خاطرات مشترک بسیاری داریم.

صاحب‌خبر -

چه شب‌ها که تا صبح بیدار بودیم تا نتیجه یک انتخابات روشن شود و چه زمان‌هایی که با خبر شهادت‌ها و وعده‌های صادق، تا صبح بیدار ماندیم. حافظه جمعی ما پر است از لحظاتی که پر از غرور شدیم یا با هم شکستیم. حالا سی‌ام اردیبهشت به خاطره جمعی ما اضافه شده تا از خاطر نبریم که نزدیک به ۲۰ ساعت چطور همراه تیم‌های امدادی دل‌مان را به کوه‌های ورزقان بردیم و هر بار از شبکه‌ای به شبکه دیگر رفتیم تا کورسوی امیدی از زنده بودن سرنشینان بالگرد پیدا کنیم. انگار دستی آمد و ما را کنار زد تا مثل خیلی از کاراکتر‌های ولایت عشق، پشت غبار غلیظی بمانیم و بی‌خبر، دل دل کنیم تا با رسیدن روز ولادت امام رضا (ع) مطمئن شویم که خادم‌الرضا به یاران شهیدش پیوسته است. شهید ابراهیم رئیسی و یارانش، آخرین سفر کاری خود را ابدی کردند تا انتهای اردیبهشت، به جای بوی توت و بارون، بوی یاران شهید را بگیرد.
 
پرونده پیش رو، صحبت‌های اهالی رسانه و هنرمندان پیرامون لحظه شنیدن خبر شهادت رئیس جمهور و یارانش و نحوه پوشش خبری رسانه‌ملی است. 

در توفان حوادث، قوی پنجه باشیم
عباس موزون، کارگردان و مجری محقق برنامه پربیننده «زندگی پس از زندگی» که چند سالی است در ماه رمضان روی آنتن شبکه چهار می‌رود، در گفتگو با جام‌جم از حس و حالش نسبت به شنیدن خبر شهادت آیت‌ا... رئیسی می‌گوید: بیست و نهم اردیبهشت یعنی یک روز پیش از این سانحه، سخنران همایشی بودم با عنوان مرگ آگاهی «از مرگ بترسم، یا از من» که دانشگاه سوره برگزار کرده بود و شرکت‌کنندگان اساتید و دانشجویان هنر و رسانه دانشگاه‌های مختلف تهران بودند. خیلی عجیب است که محتوای سخنرانی بنده دقیقا منطبق بر اتفاقی بود که روز بعد روی داد. 

وی درباره محتوای این همایش توضیح می‌دهد: معتقدم اهالی رسانه، هنر و ارتباطات در هر نقطه از زمین، زمان، تاریخ جغرافیا که قرار بگیرند، وظیفه اصلی‌شان پرورش فکری و در عین حال پرستاری روحی و روانی جامعه مخاطب است و در رویارویی مشکلات و مصیبت‌ها و آسیب‌ها از حوادث طبیعی مثل سیل و زلزله گرفته تا مواردی که انسان‌ها - با هر نیتی – پدیدآورنده‌اش هستند مثل تصادفات یا سوانح دیگر، وظیفه اهالی رسانه این است که بر درد مخاطب و جامعه دامن نزنند. مثلا اگر در غزه آسیبی هست، ما نباید با فنون هنر در رسانه که داریم درد جامعه را بیشتر کنیم، بلکه باید ضمن این‌که بخش سخت و تلخ اخبار را بی کم و کاست اطلاع‌رسانی می‌کنیم کمیت و کیفیت بیشتر را در خبررسانی به بازتاب بخش‌هایی از رخداد اختصاص دهیم که به بازنمایی جنبه‌های شکوهمند انسانی و پدیدار‌های آموزنده، آرامبخش و قدرت‌بخش اجتماعی همان رویداد می‌پردازد. 

موزون همچنین می‌افزاید: ما رسانه‌ای‌ها می‌بایست مانند پزشکی که هنگام مواجهه با بیمار و همراهانش که با آشفتگی و شرایط خاصی وارد بیمارستان می‌شوند و نگران هستند، خونسرد باشیم و تلاش دارد ایشان را آرامش بخشد. باور دارم که ما رسانه‌ای‌ها و هنری‌ها وظیفه داریم با هنرمان درد‌ها را تسکین بخشیم. یعنی در مواقع تنش و سختی‌های اجتماعی برای مردم آرامش ایجاد کنیم. باور دارم جامعه‌ای با اهالی رسانه‌ای هوشیار و دلسوز می‌تواند در حوادث شکوهمند و قدرتمند باشد. شکوه، قدرت و آرامش درونی جزو ویژگی‌های و نیاز‌های پایه یک جامعه موفق است.

وی در ادامه می‌افزاید: ما نیازمند هنرمندان و رسانه‌شناسانی هستیم که بتوانند فعالان رسانه‌ای، هنری و ارتباطاتی را مجهز و پرورده کنند به مهارت‌ها، هنرمندی‌ها، آموختگی‌ها، دانش و تجاربی که برای تیمارخواری و آرام‌بخشی به روح و روان جامعه و خانواده‌ها لازم است. نگرش همیشگی بنده نوعی این است که باید در برابر آسیب‌ها و حوادث آرام باشیم و آرامش بدهیم. در مورد این حادثه هم باید بگویم وقتی اطرافیان درباره این موضوع نظرم را پرسیدند، پاسخم این بود که این‌ها سختی‌های راه است و مسیر ما مثل یک جاده شیب‌دار آسفالت نیست، بلکه شبیه به کوه شیب‌دار است. ما سختی‌های بسیاری را از سر گذرانده‌ایم. نخستین رئیس‌جمهور هم که شهید شد، آن زمان خیلی‌ها می‌گفتند چه می‌شود؟ در صورتی که ایشان هم یک نفر از میلیون‌ها نفری بود که در مسیر حرکت جامعه، در کنار همگان ایستاد، اقدام کرد و سرانجام به خانه رسید. موزون در بخش دیگری از این گفتگو بیان می‌کند: دوست دارم هموطنانم ارواح قوی‌پنجه‌ای داشته باشند که همچون سیمرغ در توفان حوادث فراتر از امواج پر باز می‌کند و، چون کوه از جای تکان نمی‌خورد.

دوست نداشتم خبر شهادت را اعلام کنم 
احمدرضا تهرانی، مجری شبکه خبر که اولین بار خبر شهادت آیت‌ا... رئیسی و همراهانش را در آنتن زنده این شبکه اعلام کرد، درخصوص لحظه اعلام خبر به جام‌جم می‌گوید: خواندن این خبر، بسیار سخت بود. به‌خصوص که از شب قبل در سازمان صداوسیما حاضر بودیم و بلاتکلیفی و بی‌خبری از وضعیت نهایی بالگرد رئیس‌جمهور بسیار ما را اذیت می‌کرد. وقتی خبر‌های ۷ صبح را خواندم، هنوز صد‌درصد نمی‌دانستیم که چه اتفاقی افتاده و همچنان امیدوار بودیم که پهپادی که در حال رصد وضعیت است، خبر‌های امیدبخش برای‌مان داشته باشد. البته در همان زمان تصاویر منتشر شده از بالگرد بسیار تلخ بود، اما خبری قطعی از وضعیت سرنشینان اعلام نشده بود، اما از ۷ و ۳۰ دقیقه مطمئن شدیم. با این‌که از شب قبل خبر‌های مختلفی مطرح شده بود، اما این نیم ساعت، واقعا یک تجربه عجیب برای من بود. همه گویندگان خبر نقاط عطفی در کارنامه اجرای خود دارند. من در ۱۸ سال حضورم در سازمان صداوسیما و ۱۳ ــ ۱۲ سال اجرا در این رسانه، خبر‌های مختلفی اجرا کرده‌ام، اما این خبر واقعا یک جنس متفاوتی با دیگر اخبار داشت. من هنوز هم این خبر را باور نکرده‌ام. همه دست‌اندرکاران شبکه خبر همین حال را دارند و هنوز نتوانسته‌ایم باور کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: ناراحتی این خبر با شوکه‌شدن‌مان برابری می‌کند و هنوز نتوانسته‌ایم آن را باور کنیم. وقتی وارد حوزه گویندگی شدیم، استادان بسیاری ازجمله مرحوم افشار، آقایان حیاتی، بابان، کنار ما بودند. همه گوینده‌ها در پرونده کاری خود یک خبر ماندگار به معنای نقطه عطف دارند. من دوست نداشتم این خبر را بگویم، اما قرعه به نام من افتاد. این خبر با توجه به انتظار و شرایطی که در کمتر از ۲۴ ساعت گذشته داشتیم، واقعا یک خبر سنگین برایم بود، به‌خصوص که تا آخرین دقایق، متن خبری که قرار بود اعلام کنیم، به دستم نرسیده بود. همه این‌ها باعث شد یک روز خیلی ناراحت‌کننده برای‌مان رقم زد. امیدوارم این خبر روزی هیچ گوینده‌ای نشود. امیدوارم بعد از این خبر‌های خوب و خیر برای کشومان باشد و شهادت این مرد، در‌های خیر را برای‌مان باز کند. آقای رئیسی با همه خوبی‌ها یا کاستی‌های تیمش، واقعا مردی شریف و نازنین بود. من چند بار ایشان را در خبر یا نهاد ریاست‌جمهوری از نزدیک دیده بودم. واقعا مرد باخدا، سالم و دوست‌داشتنی‌ای بود. واقعا جزو مسئولان دوست‌داشتنی بودند که همین باعث می‌شود خواندن خبر این اتفاق، تلخ‌تر شود. 

این مجری درخصوص ارزیابی خود از نحوه پوشش خبر حادثه بالگرد رئیس‌جمهور در رسانه‌ملی هم این‌طور بیان می‌کند: بحران امروز ما فیک‌نیوز است. یعنی در تمام دنیا یک مسأله‌ای است که دنبال راه‌حل برای آن می‌گردند. در این مورد خاص، خیلی این مدل از خبررسانی دیده شد و در برخی موارد شاخ و برگ‌های بسیاری به آن داده شد. حتی از حوالی ۶ صبح روز اعلام شهادت آیت‌ا... رئیسی درگیر خبر جعلی ترور سردار رادان بودیم. در این میان به‌وضوح می‌دیدیم که همه جهان اطلاعات‌شان را از شبکه خبر می‌گرفتند. من دیشب علاوه بر شبکه خبر، شبکه‌های خبری کشور‌های مختلف و شبکه‌های فارسی‌زبان خارجی را رصد می‌کردم. همه جهان چشم‌شان به شبکه خبر بود. به‌نظرم شبکه خبر در این بازه زمانی یک دوره متفاوت را تجربه کرد. ممکن است در انعکاس خبر کاستی‌هایی داشته باشیم، اما تلاش همه ما در این شبکه این بوده که خبر‌ها را لحظه به لحظه به مخاطبان ارائه کنیم. دلیل این‌که بچه‌های شبکه خبر با جان و دل پای کار بودند این بود که به‌وضوح می‌دیدیم همه جهان منبع خود را بر شبکه خبر گذاشته‌اند. به‌نظرم همه اهالی شبکه خبر با وجود فشار‌های کاری که داشتند، رسالت‌شان را به‌درستی انجام دادند. 

راه رجا بسته نیست 
یونس محمدی، تهیه‌کننده برنامه مکث، تنها کمی بعد از اعلام خبر رسمی شهادت آیت‌ا... رئیسی، مطلبی در صفحه مجازی خود قرار داد و این‌طور بیان کرد که باید این راه را ادامه داد. او در گفت‌و‌گوی خود با جام‌جم، درخصوص این خبر و حس و حالش، این‌طور می‌گوید: من سعادت نداشتم که برخورد نزدیک با شخص آقای رئیسی داشته باشم، اما در زمانی که انتخابات ریاست‌جمهوری بود، در خارج از کشور بودم و منافقین در آن دوره خیلی علیه انتخابات فعال بودند. همین که افرادی قصد رای دادن داشتند و به سمت حوزه‌های انتخابی می‌رفتند، یا فحش می‌خوردند یا کتک‌کاری می‌شد که به همین دلیل در خارج از کشور خیلی‌ها از ترس جان خود پای صندوق‌های رای نرفتند. به نظرم سال ۱۴۰۰ یک بار دیگر انقلاب اسلامی شد. یعنی بعد از یک دوره سخت مدیریت کشور، نیاز داشتیم فردی پرتلاش و خستگی‌ناپذیر بیاید و به‌نظرم این فرد، کسی جز آقای رئیسی نبود. هم امیدوار بودیم قله‌هایی که یک یکی باید برای پیشرفت کشور فتح شوند با دست و درایت این فرد محقق شود. ایشان یکی از یاران رهبری هم بودند و دل‌مان راحت بود که از حلقه نزدیک به ولایت حمایت می‌کنیم. اشتباه هم نبود. اما راه ایشان ادامه دارد چرا که بعد از انقلاب مرد مجاهد مثل ایشان کم نداشتیم. هر کدام از این شخصیت‌ها وقتی با حادثه‌ای یا ترور از میان ما می‌رفتند، یک مسیر جدید باز می‌شود. شهید رجایی، شهید باهنر و شهدای دیگر تا به امروز که به رفتن آیت‌ا... رئیسی رسیدیم. هر‌کدام از این افراد یک خطی را طی کردند تا مسیری برای ما به سمت قله باز شود. من تصورم درباره آیت ا... رئیسی درست شبیه همان سرودی است که می‌خواندیم «راه رجا بسته نیست». به نظرم این تفکر در این چند سالی که مدیریت را به عهده داشتند، نهادینه خواهد شد؛ نحوه ساده‌زیستی، نوع مدیریت و خستگی‌ناپذیری‌شان در کنار حضوری که در میان مردم داشتند. امیدواریم که این الگویی که از ایشان دیدیم در مدیران دیگر هم سرایت کند تا انقلابی که ۱۴۰۰ شکل گرفت، به سمت پیشرفت کشور پیش برود. 

وی همچنین درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی رسانه‌ملی برای پوشش لحظه به لحظه حادثه برای بالگرد رئیس‌جمهور، بیان می‌کند: از همان ابتدا، خبر‌های ضد و نقیض بسیاری در این خصوص مطرح شد. من از ابتدا خبر را از شبکه‌های مختلف تلویزیون پیگیری کردم، چون می‌خواستم خبر رسمی را از این رسانه بشنوم. شاید قدری نسبت به کانال‌های تلگرامی با تاخیر خبر‌ها مطرح می‌شد، اما به هر حال، مطمئن بودیم اخباری که مطرح می‌شود، صحت دارد. کما این‌که در برخی کانال‌های خبری می‌دیدیم که برخی خبر‌ها مطرح شده و بعد، خبر را حذف می‌کردند که نشان از شتابزدگی آن‌ها داشت، اما خوشبختانه در رسانه‌ملی این یقین را داشتیم که اخبار صحت‌سنجی می‌شود. 

آقای رئیسی شاخصی برای خدمت است 
احمد اکبرنژاد، مجری و تهیه‌کننده سازمان صداوسیما که روز اعلام خبر شهادت آیت‌ا... رئیسی، روی آنتن حضور داشته، درباره این خبر به جام‌جم می‌گوید: لحظه‌ای که خبر سانحه بالگرد رئیس‌جمهور مطرح شد، به خواسته مدیران شبکه سه، خودم را به پخش این شبکه رساندم و تا ۱۲ شب به شکل پیوسته در برنامه زنده حاضر بودم. در این مدت اخبار را رصد می‌کردم و لحظه به لحظه مردم را در جریان آن می‌گذاشتم. بعد از اعلام رسمی شبکه خبر، من روی آنتن زنده شبکه سه این خبر را مخابره کردم. در عین حال اخباری که از سوی تیم خبری صداوسیما در نقطه امدادرسانی و جست‌وجوی بالگرد می‌رسید را با مخاطبان در میان می‌گذاشتیم. لحظه به لحظه و به شکل تصویری با آن‌ها صحبت می‌کردیم تا آخرین خبر‌ها را روی آنتن اعلام کنیم. این از خوبی‌های تلاش همکارانم در سازمان صداوسیما بود که توانستند خبر‌ها را به‌موقع ارائه کنند. بار‌ها هم به مخاطبان گفتیم که اخبار را از کانال‌های رسمی دنبال کنند. نکته مهم اینجاست که تمام خبر‌هایی که اعلام می‌کردیم، قطعی بود. حتی اگر لازم بود، قدری صبر می‌کردیم تا ابتدا از قطعیت خبر مطلع شویم. مدیر شبکه سه، قائم‌مقام، مدیر گروه اجتماعی، مدیر پخش، مدیر گروه معارف و مدیر تامین برنامه شبکه، همه در محل کار خود حضور داشتند تا با یک همفکری، خبر را به مردم منتقل کنیم. 

وی ادامه می‌دهد: من از سال ۱۳۷۹ کار اجرا در سازمان صداوسیما را انجام داده‌ام و در تمام این مدت تجربه پخش برنامه زنده را داشته‌ام. حوادث و سوانح زیادی را مخابره کرده‌ام، اما به این شکل که در قامت رئیس‌جمهور محبوب کشور باشد، نبود. من به ایشان تعلق خاطر داشتم. دو سال در سال‌های ۸۴ و ۸۵، ظهر‌ها در برنامه تا نیایش با آقای رئیسی صحبت می‌کردم که در آن زمان معاون اول قوه قضاییه بودند. بعد از جلسه بدون استثنا ابتدا ایشان نماز ظهر را می‌خواند و بعد سمت محل کارش می‌رفت. خاطره دیگری که از این شخصیت دارم، این است که یک بار آنتن زنده از حرم امام رضا (ع) داشتیم و قدری با تاخیر همراه شده بود، اما هیچ بی‌صبری یا عجله‌ای در ایشان ندیدم و کاملا همراه بودند. 

اکبرنژاد که در روز کارگر امسال و در دیدار آیت‌ا... رئیسی با کارگران هم در قامت مجری حضور داشته، از همراهی رئیس‌جمهور با کارگران برای شنیدن درددل آن‌ها می‌گوید و تاکید می‌کند: بسیاری از خبر‌های خوبی که شاید خیلی رسانه‌ای نشود – مثل رشد اقتصادی ایران، صادرات نفت و گشایش‌های ارزی – در دوران فعالیت آقای رئیسی اتفاق افتاد. به نظرم این شخصیت می‌تواند یک شاخص برای آن‌هایی باشد که قصد خدمت در کشور را دارند. 

دکتر رئیسی فردی ولایی و انقلابی بود
محمدرضا ورزی، کارگردان مجموعه‌هایی، چون معمای شاه، ایراندخت، سال‌های مشروطه و عمارت فرنگی درباره حال و هوای شنیدن خبر شهادت دکتر رئیسی به جام‌جم می‌گوید: از شنیدن این خبر خیلی متاثر شدم. به این دلیل که ایشان را از نزدیک می‌شناختم؛ یعنی از زمانی که ایشان دادستان و رئیس شورای نظارت بر صداوسیما بودند، من با ایشان جلساتی داشتم و بعد از آن هم در قوه قضاییه و زمانی هم که به دولت آمد، بنده با افتخار به ایشان رای دادم. چون امید داشتم که یک دولت انقلابی روی کار بیاید و ایشان را فردی ولایی و انقلابی می‌دانستم. 

وی همچنین می‌افزاید: من با ایشان در زمان ریاست جمهوری دو بار در مراسم‌هایی که دعوت شده بودم دیدار و مواجهه داشتم. بسیار انسانی خونگرم و متواضعی بودند و به همین دلیل برای شهادت ایشان خیلی متأثر شدم. همچنین برای شهادت آقای حسین امیرعبداللهیان هم خیلی متأثر شدم. همچنین امام‌جمعه محبوب شهر تبریز که مردم تبریز خیلی ایشان را دوست داشتند.

ورزی درباره شناختش از این شهید هم ادامه می‌دهد: بنده ایشان را به‌خوبی می‌شناختم، چون از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار و بسیار فرد متواضع و مردمی بود. واقعا فقدان ایشان هم برای مردم تبریز فاجعه بزرگی است. امیدوارم دولت انقلابی با حضور مردان سیاست تداوم پیدا کند. به فرمایشات حضرت آقا اشاره می‌کنم که در روز حادثه دلگرمی دادند و از مردم خواستند نگران نباشند و این مسیر ادامه پیدا خواهد کرد.

کارگردان «معمای شاه» درباره پوشش رسانه‌ای صداوسیما از زمان حادثه تا شهادت هم می‌گوید: به نظرم تلویزیون در بخش خبر خیلی خوب عمل کرد. البته همواره در این مسیر خوب حرکت می‌کند و اتفاقات را پوشش می‌دهد. من از طریق شبکه سه و شبکه خبر اخبار را دنبال می‌کردم و دیدم که پوشش خوب و مناسبی از این اتفاق داشت؛ به‌خصوص پوستر زیبایی که از رئیس‌جمهور فقید طراحی کرد خیلی فضای مناسبی را در شبکه سه ایجاد کرده بود. 

بغضی که روی آنتن ترکید 
محسن مقصودی که با اجرای برنامه «ثریا» در ذهن مخاطبان تلویزیون ماندگار شده، جزو افرادی بود که در زمان حادثه برنامه‌ای به‌صورت زنده روی آنتن داشت. وی در این‌باره به جام‌جم می‌گوید: به نظر من سعی صداوسیما در ایجاد وحدت و حس همدلی در مردم بود که با دعای دسته‌جمعی برای سلامتی آقای رئیسی و همراهان همراه بود. هرچند به‌هر حال تقدیر و قسمت الهی چیز دیگری بود، اما سعی همه شبکه‌ها بر این بود که نگاه همدلی مردم و مسئولین را نشان بدهند و به تصویر بکشند و سعی‌شان را در این زمینه کردند.

وی همچنین می‌افزاید: ما هم مثل همه مردم ایران دست به دعا بودیم و اشک به ما امان نمی‌داد. سختی کار ما همین بود که یک حس و حال شخصی داشتیم و باید جلوی دوربین خودمان را حفظ کرده و امید را به مردم تزریق می‌کردیم، چون برنامه زنده داشتیم. حس و حال همه ما به‌گونه‌ای بود که انگار یکی از اعضای خانواده‌مان را از دست داده بودیم و قبل از خبر شهادت، همگی نگران بودیم.

مقصودی ادامه می‌دهد: شهید ابراهیم رئیسی از جنس مردم بود و به همین دلیل همه مردم ناراحت و دست به دعا بودند. من به‌رغم این‌که همه تلاشم را کردم که حس امید را به مردم منتقل کنم، اما بغضم روی آنتن ترکید. به‌هر‌حال هر‌کدام یک احساسات شخصی داریم که خیلی سخت است آن را پنهان کنیم. در عین‌حال که همه ما می‌دانیم انقلاب اسلامی مسیر سختی را در این ۴۵ سال گذرانده و خیلی از این افراد در این مسیر ترور و شهید شده‌اند، ولی هیچ خللی در مسیر پیشرفت انقلاب اسلامی ایجاد نشده است. در عین حال که همه از درون نگران و دست به دعا بودیم، باید این را هم به مردم می‌گفتیم هر اتفاقی بیفتد، خللی در مسیر پیشرفت کشور نمی‌افتد. همان‌طور که رهبر انقلاب فرمودند. همه این‌ها در شرایطی بود که شاید انتقاد‌هایی به عملکرد دولت داشتیم، اما می‌دانستیم که آقای رئیسی، رئیس‌جمهور مردمی و دلسوز بود و مخلصانه تمام توانش را در کار گذاشته بود. 

وی در پایان هم می‌گوید: این نکته را همه اذعان دارند که شهادت، مزد کار‌های خالصانه ایشان و همراهان‌شان بود. هر سه در مسئولیت‌های خودشان جزو بهترین‌ها بودند. به‌عنوان مثال حاج‌آقا آل‌هاشم ساده‌زیست و انقلابی بود و دغدغه مردم را داشت. آقای امیرعبداللهیان هم یکی از بهترین وزرای خارجه بود، چون ما با ایشان تعاملاتی داشتیم و از نزدیک ایشان را می‌شناختیم. به نظرم شهادت پاداش همین افراد بود که همه وجودشان را خالصانه پای کار گذاشتند. به‌خصوص آقای رئیسی که فکر می‌کنم مدام در سفر‌های استانی بود و هیچ جمعه‌ای کنار خانواده‌اش نبود. گرچه برخی از رسانه‌ها نمی‌خواستند این چیز‌ها را ببینند. 

سخنان رهبری آرامش‌بخش بود
نجم‌الدین شریعتی، چهره آشنایی برای مخاطبان برنامه‌های مذهبی تلویزیون است. وی تاکنون اجرای برنامه‌های سمت خدا، زلال احکام و حسینیه معلی را در دست داشته و در گفتگو با جام‌جم، درباره آخرین دیدار با رئیس‌جمهور و حس‌وحالی که از شنیدن خبر شهادت دکتر رئیسی داشت این‌طور بیان می‌کند: من صبح شنبه آیت‌ا... رئیسی را در سالن اجلاس سران دیدم. ایشان به من گفت می‌خواهد در گوش یک نوزاد اذان بگوید و از من هم خواست همراه‌شان باشم که من به‌خاطر مشغله کاری نتوانستم بمانم. فکر نمی‌کردم این آخرین دیدار من با آقای رئیسی باشد که متاسفانه روز بعد خبر سانحه هوایی و بعد شهادت‌شان را شنیدم و متاثر شدم. 

وی می‌افزاید: من درحال‌حاضر در مشهد هستم و زمانی که این خبر را شنیدم، حرم بودم و دعا کردم. چون آقای رئیسی علی‌رغم برخی هجمه‌هایی که به ایشان می‌شد، مرد خدوم و خستگی‌ناپذیر و یک مجاهد به معنای واقعی بود. من امروز برخی از صفحات در فضای مجازی را که مرور می‌کردم احساس کردم چقدر ما در اخلاق عقب هستیم. من همیشه می‌گویم چقدر خوب است که آدم حتی در دشمنی‌کردن هم منصف باشد، اما متاسفانه بی‌انصافی این روز‌ها سکه رایج فضای مجازی شده است. 

شریعتی ادامه می‌دهد: نگرانی و دلشوره‌ای که از شنیدن سانحه در ساعت‌های ابتدایی داشتم را نمی‌دانستم چطور رفع کنم؛ بنابراین از همه خواستم که دعا کنند. اتفاقا شب تا صبح هم نتوانستم بخوابم و سردرد عجیبی داشتم و صبح که خبر شهادت را شنیدم و مطمئن شدم آقای رئیسی در آغوش امام‌رضا (ع) آرام گرفت، با خودم فکر می‌کردم چقدر دنیای پرحساب‌وکتابی داریم که آقای رئیسی که سال‌ها خادم امام‌رضا (ع) بود، در روز میلاد ایشان رفت و این مسأله اتفاقی نیست و خیلی عمیق و پرنکته و پرمعناست. ضمن این‌که به نظرم رسید خداوند بهترین عاقبت را برای ایشان رقم زد. 

وی با ذکر حدیثی دراین‌باره توضیح داد: شخصی نزد پیامبر دعا می‌کرد بهترین چیزی که هست را از خدا می‌خواهم. وقتی این شخص رفت، پیامبر فرمودند اگر دعای او مستجاب شود، در راه خدا شهید خواهد شد. من احساس می‌کنم این حادثه جانگداز و این رفتن شهادت‌گونه آقای رئیسی، پاداش همه رشادت‌هایی بود که در زمان خدمت انجام داد و بدین‌گونه در حافظه تاریخی ایران ماندگار شد. امیدوارم در محضر حضرت‌رضا (ع) دعاگوی ما باشند. 

شریعتی در ادامه درباره پوشش رسانه‌ای صداوسیما در رابطه با این حوادث بیان می‌کند: به نظر من صداوسیما مثل همیشه پوشش رسانه‌ای خوبی داشت. نمی‌توان برخی رسانه‌های دیگر را نقد کرد چراکه به‌خاطر شرایطی که وجود داشت، هر خبری به دست‌شان می‌رسید، به مخاطب منتقل می‌کردند؛ اما فکر می‌کنم رسانه، نمره قبولی گرفت. شاید بهتر بود از روان‌شناسانی به‌عنوان مهمان در برنامه‌ها دعوت کنند که جامعه و خبر را خوب می‌شناختند تا مردم دچار اضطراب نشوند. به نظرم صحبت‌های رهبر معظم انقلاب خیلی آرام‌بخش بود. چون جامعه از این اطمینان‌ها و آرامش‌ها نیاز دارد. 

مردم به بلوغ رسیده‌اند
کوروش علیانی، از مجریان تلویزیونی است که از ابتدای اعلام خبر شهادت آیت‌ا... رئیسی در آنتن شبکه چهار حضور داشته، درخصوص این خبر به جام جم می‌گوید: خبر مهم و تکان‌دهنده‌ای بود، اما اولین بار نیست که در این کشور با خبر‌های مهم مواجه می‌شویم. مردم به یک بلوغ رسیده‌اند که خبر‌های این‌چنینی برای‌شان ناآشنا نیست، من هم تلاش کردم چنین بلوغی داشته باشم. 

وی درخصوص پوشش خبری کانال‌های مختلف صداوسیما هم این‌طور بیان می‌کند: من کل شبکه‌ها را رصد نکردم، چون خودم درگیر آنتن بودم، اما تلاش‌مان را کردیم چیزی را ارائه کنیم که در حد توان ما باشد. حتما شایستگی مردم‌مان بیشتر از این حرف‌هاست. ولی حد توان ما اندک بوده و تلاش کردیم همان را به‌طور کامل ارائه کنیم. در چنین موقعیت‌هایی یک سیاست نسبتا کارآمد در سازمان در پیش گرفته می‌شود، که سیاست پخش استودیوست. پخش زنده از داخل استودیوست که مجری در آن مستقر است و در بازه زمانی برنامه، گاهی مهمان دارد و گاهی خطاب به مخاطبان با دوربین صحبت می‌کند. در خلال برنامه، ارتباط با مراکز مختلف، پخش قطعات مستند، گزارش کوتاه و پخش کلیپ و ویدئو اتفاق می‌افتد.

نظر شما