شناسهٔ خبر: 66767968 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی و لشکری به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

جمعی از نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور در پیام های جداگانه شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، جمعی از نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور در پیام های جداگانه ای شهادت آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفتند.

قالیباف: حق خدمات صادقانه رئیس‌جمهور کمتر از شهادت نبود

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهانش، نوشت: «بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلاً. قلب ملت ایران سراسر اندوه و غم شد. با شنیدن خبر جانسوز عروج خادم‌الرضا (علیه‌السلام)، سید شهیدان اهل خدمت، آیت‌الله دکتر رئیسی (رضوان الله تعالی علیه) و همراهان ایشان، در حادثهٔ سقوط بالگرد، غم و اندوه و بهت وجود این‌جانب و تمام دوستداران ایشان را فرا گرفت.

علی‌بن‌موسی الرضا (علیه‌السلام) در شب میلاد خود و در دههٔ کرامت، خادم راستین و محبوب خود را در آغوش کشید و میهمان سفرهٔ ائمۀ اطهار (علیهم‌السلام) ساخت. حق خدمات صادقه رئیس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رئیسی کمتر از شهادت در اثنای خدمت نبود. در طول بیش از چهار دهه آشنایی و رفاقت از اولین روزهای مبارزات انقلابی و همچنین همکاری نزدیک و هم‌افزا در سال‌های اخیر شاهد خلوص نیت، صفای باطن و خدمات شایستهٔ آن شهید سربلند در راه اعتلای اسلام و انقلاب بودم، مجاهدتی که همواره مایهٔ امیدواری ملت سربلند ایران و خشنودی رهبر معظم انقلاب بود.

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

ایشان در سراسر عمر خود از اولین سال‌های انقلاب اسلامی مجاهدانه در سنگرهای مختلف برای خدمت به مردم و انقلاب متواضعانه، مخلصانه و شبانه‌روزی تلاش کرد. خدمت خستگی‌ناپذیر برای سرافرازی ملت ایران و پیشرفت ایران اسلامی شاخصهٔ بارز شهید آیت‌الله دکتر رئیسی در تمام مناصب و مسئولیت‌ها بود و همین موجب محبوبیت ایشان در قلوب مؤمنین به‌ویژه مستضعفان و پابرهنه‌ها بود. او یاری صدیق برای امام و رهبری و خدمتگزاری خالص برای ملت و سدی محکم در برابر زیاده‌خواهی دشمنان بود. عروج او در حادثهٔ سقوط بالگرد گواهی روشن است که آن شهید گران‌قدر رئیس‌جمهوری پشت‌میزنشین و عافیت‌طلب نبود و برای رسیدگی به امور مردم خطرها را به جان می‌خرید.

اینجانب این ضایعهٔ عظیم را محضر بقیةالله الاعظم (روحی له الفداء)، رهبر معظم انقلاب و ملت شریف ایران اسلامی، خانوادهٔ مکرّم ایشان و عموم بازماندگان، دوستداران، شاگردان، همراهان و همکاران شهید آیت‌الله رئیسی تسلیت و تعزیت می‌گویم. رحمت واسعۀ الهی برای آن شهید خدوم و صبر و اجر و شکیبایی برای بیت معزز و بازماندگان آن شهید سرافراز از خداوند متعال خواستارم.

همچنین، شهادت امام جمعۀ مردم‌دار، دلسوز و محبوب شهر تبریز، شهید آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم (رحمة الله علیه)، شهادت دیپلمات مجاهد و انقلابیِ عزیز ما، شهید دکتر حسین امیرعبداللهیان (رضوان الله تعالی علیه) و شهادت سردار شهید سیدمهدی موسوی فرمانده یگان حفاظت رئیس‌جمهور و شهید مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و شهادت جمعی از کادر پرواز، داغ سنگین دیگری است بر روی غم فقدان شهادت رئیس‌جمهور شهیدمان. سید بزرگوار شهید آیت‌الله آل‌هاشم استاد بزرگ اخلاق و عالمی عامل بود که با رفتار نیکو و مردم‌داری شایستهٔ خود محبوبیتی ویژه نزد مردم داشت و مروج احکام حقّۀ اسلام بود.

شهید امیرعبداللهیان نیز، در قامت یک دیپلمات انقلابی، نمایندۀ مقتدر و باکفایت مردم شریف ایران در مجالس و مجامع بین‌المللی بود؛ مجاهدت او در دفاع از حقوق ملت شریف ایران و ایستادن در مقابل زورگویی دشمنان این ملت تا همیشه ماندگار خواهد بود. از خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و برای بازماندگان صبر و اجر و شکیبایی مسئلت دارم. در این میان، مایهٔ امیدواری ملت ایران و کشتی‌بانِ حکیمِ انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) است؛ پیوند ایشان با امت در تمام این سال‌ها کشور را از سخت‌ترین بحران‌ها و حوادث به سلامت عبور داده است و امروز نیز حتماً حکمت و درایت و مدیریت ارتباط وثیق ایشان با مردم راهگشا، آرامش‌بخش و دلگرم‌کننده خواهد بود و هیچ‌گونه خللی در مسیر کشور و انقلاب اسلامی پیش نخواهد آمد. رحمت خدا و درود بی‌پایان ملت بر خادم‌الرضا و خادم جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، همراهان ایشان و تمام شهدای خدمتگزار انقلاب شکوهمند اسلامی. یادش جاویدان، راهش پررهرو باد.»

واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی و لشکری به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

پیام تسلیت رئیس قوه قضاییه برای شهادت‌ رییس جمهور
 متن این پیام به شرح زیر است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
مِّنَ المُؤمِنِینَ رِجَال صَدَقُوا مَا عَهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَّن قَضَیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَّن یَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُواْ تَبدِیلا
 
عروج شهادت‌گونه خادم‌الرضا (ع) حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و مردمی، حضرت آیت‌الله آل‌هاشم امام جمعه محترم تبریز، جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه، جناب آقای دکتر رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و دیگر همراهان خدوم و صدیق ایشان در سانحه دلخراش هوایی، برای اینجانب حقیقتاً تألم‌برانگیز و جانکاه است.
 
بنده که توفیق همکاری و رفاقت قریب به ۵ دهه با رئیس‌جمهور محترم را داشتم، از نزدیک شاهد مجاهدت‌ها و تلاش‌های خستگی‌ناپذیر وی در عرصه مسئولیت‌های مختلف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده‌ام.
 
اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) و محضر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، ملت رشید و مقاوم ایران، همکاران محترم در دولت و قوه قضاییه و خانواده‌های محترم معزا تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت باری تعالی علوّ درجات ایشان و سربلندی و عزت ایران اسلامی را مسئلت می‌نمایم. رجاء واثق دارم که این حادثه ناگوار، همه مسئولین دلسوز کشور را در خدمت‌رسانی بیشتر به مردم عزیز و شریف ایران، راسخ‌تر خواهد نمود.
 

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

سرلشکر باقری: نیروهای مسلح در کنار دولت خواهد بود

سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با صدور پیامی شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد را تسلیت گفت.

شهادت «حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی و همراهان ایشان در سانحه بالگردی در مسیر خدمت به ملت و کشور، مقارن با سالروز میلاد حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده‌های مکرم شهیدان و آحاد مردم شریف و قدرشناس تبریک و تسلیت می‌گویم. تاریخ پرشکوه و پر مخاطره انقلاب شکوهمند اسلامی همواره شاهد رخدادهای تلخ و شیرین و فراز نشیب‌های فراوانی بوده که هر یک در تحکیم انسجام و وحدت ملی برای مردمان این سرزمین پیام‌های الهام‌بخش و قوت‌آفرینی در راه پیشروندگی انقلاب و کشور به سمت اهداف آرمانی داشته است و عبور عزتمندانه و پیروزمندانه ایران مقتدر از میان حوادث بهت‌آوری، چون شهادت شهیدان رجایی، باهنر و آیت‌الله دکتر بهشتی را یادآور می‌شود.

بی‌شک این رخداد غم‌انگیز به فضل الهی با تقویت وحدت، همبستگی و یکپارچگی ملی، خدمتگزاران و کارگزاران نظام را برای تداوم راه و مسیر پرافتخار و عزت‌آفرینی که سیدالشهدای خدمت به ملت به ودیعت نهاده است را مصمم‌تر می‌سازد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در کنار حفظ و ارتقا توان و آمادگی دفاعی و امنیتی کشور در سطح منطقه، مرزها و سرتاسر خاک میهن عزیزمان، آمادگی همه‌جانبه خود برای هرگونه کمک و همراهی با دولت خدمتگزار با مسئولیت جناب آقای دکتر مخبر را اعلام می‌نماید و در این مقطع حساس همچون گذشته در کنار دولت و در خدمت ملت عزیز خواهد بود. از درگاه حضرت ربوبی، علوّ درجات رئیس جمهور فقید، حضرت آیت‌الله آل هاشم نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سیدمهدی موسوی و خلبانان غیور گروه پروازی و همجواری آنان با امام رئوف حضرت رضا (ع) و سکینه قلبی و ثبات قدم آحاد ملت و خانواده‌های معظم شهدا را مسئلت می‌نمایم.»

سرلشکر سلامی: نام و نقش‌آفرینی‌های «سیدالشهدای خدمت» همواره زنده بماند

سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مناسبت شهادت خادم الرضا آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان پیامی صادر کرد که متن این پیام به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضیٰ نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا. در سالروز فرخنده میلاد حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلافُ التَّحِیَّهِ وَ الثَّناءِ. امام رئوف و مهربان، ملت شریف و نجیب ایران اسلامی، شهادت مظلومانه " خادم الرضا (ع) "، حماسه ساز میدان پیشتازی خدمت بی‌منت به ملت و مملکت، حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی و شهیدان گرانقدری را شاهد است که هر یک در زمره نمادهای زرین و تابناک وفاداری و فداکاری صادقانه پای کار انقلاب، نظام و میهن اسلامی در تاریخ این سرزمین ماندگار و جاودانه، شدند.

حافظه تاریخی ایران عزیز امروز یادآور حوادث و رخدادهایی به مانند وقایع تروریستی هفتم تیر ماه و هشتم شهریور ماه سال ۱۳۶۰ و شهادت شخصیت‌های برجسته کشور از جمله شهیدان رجایی و باهنر رئیس جمهور و نخست وزیر محبوب و مردمی وقت کشور و نیز آیت الله دکتر بهشتی و ۷۲ تن از یاران امام و امت است که با الطاف خداوندی بر خلاف خواست دشمنان خبیث انقلاب و نظام، تقویت وحدت و اتحاد ملی و تولید سرمایه و اراده قدرتمند و نافذ برای تداوم انقلاب و گشایش دروازه‌های پیشرفت ایران عزیز را رقم زد.

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

سبک و سیره عملی رئیس جمهور شهید که به گوهر تقوا، اخلاص، ساده زیستی، عدالت طلبی، فساد ستیزی، توکل به خدا و ولایتمداری مزین است، زیست تراز سبک زندگی و مدیریت علوی را برای آحاد شیفتگان خدمت بی‌منت و صادقانه به ملت معنا بخشید و پرچم ایثار و جان دادن در "خیمه ولایت" و "میدان خدمت" را در این سرزمین همچنان برافراشته و راهنمای ایرانیان در آینده پیش رو قرار داده است. او در اوج آرامش و سکینه قلبی، ایستایی و استراحت را برای خود حرام می‌دانست و شبانه روز در اندیشه و تلاش برای حل مشکلات کشور و مردم و همراه سازی فرصت‌ها و ظرفیت‌های موجود در این راستا بود.

یاد، نام، خاطرات و نقش آفرینی‌های الهام بخش، حماسی و درس آموز "سیدالشهدای خدمت" در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به ویژه طی دوره سه ساله ریاست جمهوری، به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند و در این صحنه سترگ اصحاب رسانه، شخصیت‌ها و گروه‌های مرجع و تأثیرگذار جامعه بایستی با تبیین و ترویج ابعاد باشکوه شخصیتی ایشان، رسالت خود را به شایستگی ایفا کنند. به فضل الهی، نظام مقدس جمهوری اسلامی تحت تدابیر و هدایت‌های حکیمانه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و سرمایه بزرگ پشتیبانی ملت مؤمن و انقلابی، توفنده‌تر از گذشته حرکت آرمانی به سمت " ایران قوی" و " تمدن سازی نوین اسلامی را تداوم بخشیده و اردوگاه دشمنان قسم خورده این سرزمین را همچنان ناکام و ناامید خواهد ساخت.

شهادت پرافتخار رئیس جمهور محبوب و مغتنم و سایر شهدای عالیقدر این حادثه جان‌سوز " آیت الله سید محمدعلی آل هاشم (نماینده مکرم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز)، دکتر حسین امیر عبداللهیان (وزیر خارجه جهادی و انقلابی کشور)، دکتر مالک رحمتی (استاندار خدوم آذربایجان شرقی)، سردار سرتیپ پاسدار محمد مهدی موسوی (فرمانده شجاع یگان حفاظت نهاد ریاست جمهوری) و شهدای عزیز کادر پرواز سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی" را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (ارواحنا فداه)، رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی فرمانده کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای (مدظله العالی)، خانواده معزز شهیدان، ارتش غیرتمند جمهوری اسلامی و آحاد ملت قهرمان و قدرشناس ایران تبریک و تسلیت عرض نموده و علو درجات شهیدان والا مقام و همنشینی با حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا (ع) و آرامش و شکیبایی خانواده و عموم ارادتمندان رئیس جمهور مخلص و خستگی‌ناپذیر را از خداوند متعال طلب می‌کنیم.»

 

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران: رئیس جمهور، عزیز مردم ایران بود/ راه یگانه شهدایِ خدمت به ایران و اسلام ادامه خواهد داشت

فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای شهادتِ خادمانِ ایران و اسلام رئیس محترم جمهور، وزیر محترم امور خارجه، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرِ تبریز، استاندار محترم آذربایجان شرقی و جمعی از عزیزان را در حادثه‌ دردناکِ سانحه هوایی به ساحتِ مقدسِ امامِ زمان( عج)، فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) و ملت شهیدپرورِ ایران تسلیت گفت.

در این اطلاعیه آمده است: با نهایتِ تأثر و تأسف شهادتِ شهیدِ خدمت رییس محترم جمهور آیت الله ابراهیم رئیسی را به ساحت مقدس امام زمان(عج)، فرمانده معظم کل قوا(مدظله‌العالی) و عموم مردمِ شریفِ ایران تسلیت عرض می‌نمایم.

آیت الله رئیسی همواره و همیشه دغدغه خدمت به مردم را داشتند و در همین راهِ مقدس جان برکف گذاشتند. خدمات و توفیقات ایشان در منظر و نگاه مردم همیشه به یادگار خواهد ماند.

همچنین فقدان نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز آیت الله آل هاشم، وزیر محترم امور خارجه جناب آقای امیرعبدالهیان، استاندار محترم و هیأت همراه بر این حزنُ و اندوه افزود، که جا دارد به مردم غیور و  قهرمانِ استان آذربایجان شرقی، خانواده محترم سوگواران و  عمومِ هموطنان تسلیت و تعزیت داشته و از خداوندِ متعال صبری عظیم و جزیل برای بازماندگان آرزو می‌نمایم.

فراجا ضمن همدردی با ملتِ بزرگ و سلحشور، تلاش و مساعیِ لازم در جهت تأمین امنیت عمومی و برگزاری مراسم باشکوهِ وداع با بزرگانِ انقلابِ اسلامی را به‌کار خواهد بست.

 

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

روحانی: این مصیبت را با تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی، گفت: «این مصیبت بزرگ را با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.

انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیا الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا (ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.»

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

حسن خمینی: وجود آرامش‌بخش رهبر انقلاب همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور است

«حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد. اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقا مسئولیت‌های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید.

همچنین لازم می دانم از امام جمعه محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سال‌ها را تکریم کنم. ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیا الهی را از خداوند خواستارم.

بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله»

پیام تسلیت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب 

شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی با صدور پیامی تاکید کرد: «آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهور محبوب و خدمتگزار ملت ایران جان خود را تقدیم اسلام و انقلاب و ایران کرد و در کنار همراهان گرامی خود که هر کدام اسوه و الگوی شایستگی و خدمتگزاری بودند به شهادت رسید. شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی فقدان دردناک این شهیدان را به پیشگاه حضرت بقیه‌الله‌الاعظم و مقام معظم رهبری و ملت بزرگ و قدرشناس ایران تسلیت می‌گوید و اطمینان دارد که ملت و مسئولان کشور با حفظ وحدت و هوشیاری راه آنان را در پاسداری از آرمان‌های انقلاب اسلامی ادامه خواهند داد.»

پیام تسلیت احمدی‌نژاد 

حادثه تلخ سقوط بالگرد و درگذشت جناب حجه الاسلام والمسلمین آقای رئیسی رئیس جمهور، جناب آقای امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، حجه الاسلام آل هاشم امام جمعه تبریز، آقای رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، کادر پروازی و تیم حفاظت را به مقام معظم رهبری، همکاران ایشان در دولت، خانواده و بستگان آن مرحومان تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال برای همه آنان رحمت و مغفرت مسئلت می‌نمایم.»

پیام تسلیت ظریف

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در پیامی گفت: «شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.»

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

سعید جلیلی: مردم مسیر تعالی را تحت رهنمودهای رهبری با قدرت خواهند پیمود

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس‌جمهور، گفت: «هم‌زمان با ولادت امام هشتم، خادم آن حضرت و رئیس‌جمهور محبوب ملت ایران پس از سال‌ها مجاهدت به شهادت رسید. تلاش مستمر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به ملت شریف ایران سرمایهٔ گران‌سنگ ایشان در پیشگاه خداوند متعال است.

بی‌گمان جمهور مردم مسیر تعالی و پیشرفتی را که با انقلاب اسلامی انتخاب کرده‌اند، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با قدرت و شتاب لازم خواهند پیمود. اینک ایشان همراه با شهدای بزرگوار، امام‌جمعهٔ مردمی آیت‌الله آل هاشم، وزیرخارجهٔ خدوم دکتر امیرعبداللهیان، استاندار پُرکار دکتر رحمتی، سردار موسوی و عزیزان کادر پرواز مهمان امام هشتم هستند.»

پیام تسلیت خاتمی

سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین ایران در پیامی سانحه هولناک سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور محترم، خدمتگزار و پرتلاش ملت و وزیر امور خارجه خیراندیش و امام جمعه محترم استان و استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان را که به درجه شهادت نائل شدند، تسلیت گفت و این حادثه را دردناک و خسارت بار توصیف و اظهار امیدواری کرد که لطف ویژه حضرت پروردگار آن را جبران کند.

پیام تسلیت لاریجانی

علی لاریجانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه وی، گفت: «حادثۀ تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعۀ بزرگوار تبریز و وزیر خارجۀ تلاشگر و استاندار محترم آذربایجان شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم.

إن‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا نموده است. محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت بزرگوار و خانوادۀ محترم عزیزان، از صمیم قلب تسلیت عرض می‌کنم.»

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی کشور به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

محسن رضایی: رئیس‌جمهور فداکارانه انجام وظیفه کرد

محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پیامی، نوشت: رئیس جمهور مجاهد، خدوم، خستگی ناپذیر و خادم الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند. حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

اینجانب که سال‌ها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی ناپذیر ایشان را شاهد بودم. شهادت رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس جمهور و سایر همراهان ایشان را به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف و قدرشناس ایران و به عموم خانواده‌های ارجمندشان صمیمانه تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن عزیزان، حشر با سالار شهیدان و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر طلب می‌کنم.»

پیام تسلیت وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «آهو شدن که قسمت هرکس نمی‌شود، ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت

خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام رضا (ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به شهادت رسید و مهمان آن امام مهربان شدند.»

م/ واکنش نهادها و شخصیت‌های سیاسی و لشکری به شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

پیام تسلیت رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور

خبر غمبار شهادت سید خدوم و محبوب، رئیس جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله آقای سیدابراهیم رئیسی و همراهان عزیز ایشان پس از ساعت‌ها بیم و امید و چشم انتظاری، موجی از اندوه و حزن ملی را در دل‌های ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های جهان، پدید آورد و قلب‌های همه ما را به داغی بزرگ نشاند.

شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

عدالت‌خواهی و فسادستیزی و ساده زیستی، خستگی ناپذیری توام با خردمندی و شکیبایی، اغتنام  فرصت خدمت به مردم همراه با دوری از حاشیه‌ها، پشتکار و تواضع و دغدغه رفع مشکلات محرومان، سلوک مردمی و حضور بی‌تکلف و صمیمی در بین مردم، تمکین در برابر قانون و اطاعت عملی از ولی امر و مجاهدت برای تحقق آرمان‌های امام و شهیدان و اعلام شجاعانه آن، از بارزترین ویژگی‌های این عالم خدمتگزار و مدیر عالی رتبه و کم نظیر نظام اسلامی بود. همه این صفات حسنه، برخاسته از انس او با عبادت و سحر و توسل و ثمره خدمت خالصانه‌اش به آستان حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام بود که پاداش آن را نیز در شب میلاد امام رئوف دریافت کرد و به شهیدان والامقام، رجایی و باهنر پیوست.

امید آن بود برکات خدمت و مدیریت مجاهدانه این رادمرد انقلابی و خدوم بیش از پیش تداوم داشته باشد، اما دریغا که این آرزو محقق نشد. در این سانحه، همچنین داغدار وزیر انقلابی و خردمند و جهادی، سردار دیپلماسی انقلابی، یار عزیز سردار دل‌ها، حامی پا در رکاب جبهه مقاومت و آرمان فلسطین، دکتر حسین امیر عبداللهیان عزیز، هستیم.

در این واقعه اندوهبار، روحانی برجسته و بزرگوارِ خطّه عالم پرور و شهید پرور آذربایجان، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم، عضو مجلس خبرگان و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب و مردمی تبریز به آرزوی خود رسید و به کاروان شهدای محراب این استان، شهیدان قاضی طباطبایی و مدنی، پیوست و همه ما را مانند مردم داغدار تبریز و آذربایجان، سوگوار خود کرد.

شهادت استاندار مردمی و جهادی، جناب آقای دکتر مالک رحمتی و سایر همراهان عزیزِ این جمع خدمتگزار، عمق این داغ و سنگینی این سوگ را بیشتر می‌کند.

آنچه بیش از هر چیز در این رخدادها عیان خواهد شد اوج بصیرت و قدرت و قدردانی آگاهانه ملت بزرگ سلحشور ایران است که در تندباد حادثه‌ها استوارتر و قوی‌تر از همیشه با هدایت‌های الهی امام و رهبر حکیم خود راه رسیدن به قله‌های فتح و پیروزی را خواهند پیمود و دشمنان مفلوک و درمانده ایران بزرگ خصوصاً آمریکای جهان‌خوار و صهیونیسم رو به زوال را بیش از پیش ناامید و سرافکنده خواهند کرد.

اینجانب با تضرع و التجاء به درگاه خدای علیم و قدیر، به نمایندگی از نمایندگان معزز ولی فقیه و اعضای مکرم شورای سیاستگذاری و ائمه جمعه ایران اسلامی شهادت این خدمتگزاران عزیز و مردمی و مخلص را به پیشگاه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی و مردم آگاه و بصیر و همیشه درصحنه ایران اسلامی و همه ملت‌های مسلمان خصوصا دولت محترم و مردمی و  سایر قوا و خدمتگزاران ملت تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

انشاالله ملت بزرگ ایران مانند همیشه، با حضور آگاهانه و پرشور خود در آئین‌های وداع و تشییع پیکرهای پاک خادمان شهید خود جلوه‌های ماندگار از دلدادگی به آرمان‌های انقلاب و پیوند مردم و مسئولان را خواهند آفرید و با عنایات خاصه حضرت ولی الله الاعظم عجل الله فرجه و زعامت امام امت اسلامی مسیر پیش رو تا فتح قله‌های تمدن اسلامی را قوی‌تر از همیشه خواهند پیمود.

گزارش خبرگزاری رسا حاکی است، شمار کثیر دیگری از شخصیت ها، فعالان سیاسی، احزاب، گروه ها و جناح ها و تشکل های سیاسی و صنفی نیز با صدور پیام هایی شهادت آیت الله رئیسی و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب، مسؤولان نظام، دولت و ملت تسلیت گفتند. 

نظر شما