شناسهٔ خبر: 66767400 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

درخواست تایوان از چین برای توقف تهدیدات نظامی و سیاسی

اقتصاد ایران: ویلیام لای رئیس جمهور جدید تایوان، از مقامات پکن خواست تا از تهدیدات نظامی و سیاسی خود دست بردارند.

صاحب‌خبر -
- اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، ویلیام لای چینگ ته رئیس جمهور جدید تایوان، در سخنرانی مراسم تحلیف خود از مقامات پکن خواست تا تهدیدات نظامی و سیاسی خود علیه تایپه را متوقف کنند.

وی در جمع شمار زیادی از مردم در مقابل دفتر ریاست جمهوری دوران استعمار ژاپن در مرکز تایپه، اظهار کرد صلح تنها انتخاب برای چین است و پکن باید به انتخاب مردم تایوان احترام بگذارد.

رئیس جمهور جدید تایوان بار دیگر خواستار گفتگو با مقامات چین شد و افزود: من از مقامات پکن می خواهم تا فشارهای سیاسی و نظامی بر تایوان را متوقف کرده و مسئولیت جهانی خود در قبال تایوان را بر عهده گرفته و برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان و منطقه، سخت کار کنند تا اطمینان حاصل کنند که جهان عاری از ترس وقوع یک جنگ است.

وی خاطرنشان کرد ما می خواهیم این موضوع را به جهان بگوییم که تایوان برای دموکراسی و آزادی هیچ امتیازی نمی دهد. صلح تنها گزینه و موفقیت هدف ما برای صلح و ثبات بلند مدت است.

این اظهارات در حالی است که تاکنون پکن واکنشی به آن نشان نداده است. پکن همواره لای را فردی جدایی طلب خوانده که به دنبال استقلال تایوان از چین است.

این در حالی است که تایوان از زمان اعلام پیروزی ویلیام لای در انتخابات اخیر این کشور، با فشارهای فزاینده ای از جانب چین از جمله انجام فعالیت های دریایی و نظامی منظم در نزدیکی این جزیره، مواجه شده است.

لای که طی 4 سال گذشته در دوران ریاست جمهوری سلف سابق خود، عهده دار سمت معاونت رئیس جمهور بوده، تصریح کرد مردم باید درباره این تهدیدات واقع گرا باشند و تایوان باید اراده خود در دفاع از خودش را نشان دهد.

وی خاطرنشان کرد همشهریان عزیز، ما ایده آل هایی برای صلح داریم اما ما نباید خیالات واهی داشته باشیم. شهروندان باید پیش از آنکه چین از زور و اجبار برای تهاجم به تایوان استفاده کند، باید این موضوع را درک کنند: حتی اگر ما تمام ادعاهای چین را بپذیریم و حاکمیت خود را واگذار کنیم، جاه طلبی چین برای الحاق تایوان، از بین نخواهد رفت.

در همین حال آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، ضمن تبریک به ویلیام لای اظهار کرد ایالات متحده به دنبال همکاری با او برای پیش بردن منافع و ارزش های مشترک، تعمیق روابط غیررسمی درازمدت و حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان است.

در همین حال هفته گذشته منابع آگاه خبر دادند آمریکا و تایوان ماه گذشته میلادی، رزمایش مشترکی را در اقیانوس آرام در سکوت خبری برگزار کرده‌اند.

براساس این گزارش، این رزمایش شامل بازدید و مانورهای آموزشی بوده و به صورت بی سر و صدا و در سکوت خبری برگزار شد و به دلیل دخالت چین در هر گونه فعالیت نظامی بین واشنگتن و تایپه، به طور رسمی تایید نشد.

واشنگتن و تایپه در سال های اخیر، همکاری های نظامی خود را در میانه تهاجمات روزانه چین به حریم دفاع هوایی تایوان و برگزاری رزمایش های ارتش چین در نزیکی این جزیره، افزایش داده اند.

چین همواره ادعا می‌کند که تایوان باید تحت حاکمیت این کشور باشد و از چند سال گذشته تاکنون با انجام عملیات‌های نظامی در نزدیکی این جزیره تلاش کرده است تایوان را تحت سلطه خود درآورد، اما دولت تایوان همواره اعلام کرده است که خود حاکمیت مستقل دارد و مردم این کشور خود باید برای سرنوشتشان تصمیم بگیرند.

آمریکا در سال 1979 درحالی که رسماً روابط دیپلماتیک با دولت چین برقرار کرد، روابط با تایوان را کنار گذاشت. درحالی که آمریکا بر سیاست "چین واحد" تأکید دارد، ادعای حاکمیت چین بر تایوان را تأیید نمی‌کند و حامی نظامی کلیدی تایپه باقی مانده است.

چند روز پیش دولت آمریکا در لایحه کمک های خارجی خود، حدود 8 میلیارد دلار نیز به تایوان برای مقابله با چین اختصاص داد.

این در حالی است که آمریکا همواره مهم ترین حامی بین‌المللی تایوان و اصلی ترین تامین کننده تسلیحات این کشور به رغم نبود روابط رسمی دیپلماتیک است. چین نیز که همواره تایوان را جزو سرزمین چین واحد می داند، بارها از واشنگتن خواسته تا فروش سلاح به تایوان را متوقف کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما