شناسهٔ خبر: 66767317 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

حمایت همه‌جانبه از ورود خودروهای برقی

اقتصاد ایران: خودروهای برقی وارداتی یکی پس از دیگری به‌فهرست فروش سامانه یکپارچه خودرو اضافه و آماده ورود به بازار می‌شوند. از طرفی سیاست‌گزاران برای گسترش فرهنگ مصرف خودروهای برقی، اقداماتی جهت تسهیل واردات این خودروها انجام دادند؛ این اقدامات از کاهش تعرفه واردات آن‌ها شروع و به‌شیوه قیمت‌گذاری آن‌ها ختم می‌شود.

صاحب‌خبر -

عباس علی‌آبادی، از ابتدای کار خود بر برقی‌سازی‌ خودرو در کشور تاکید داشت. البته برخی معتقدند زیرساخت برای تردد خودروهای برقی هنوز در کشور به‌میزان کافی فراهم نیست. عده‌ای هم می‌گویند طبق اعلام وزارت نیرو، کشور با کمبود برق مواجه است و درصورتی که برنامه‌ریزی مناسبی برای توسعه زیرساخت خودروهای برقی انجام نشود، این دسته از خودروها ممکن است با مشکل روبه‌رو شوند. در این بین حتی صحبت‌هایی از فرهنگ‌سازی جامعه برای استفاده از خودروهای برقی و مزیت‌های آن نیز به‌گوش می‌رسید. البته هیچ‌یک از این گمانه‌زنی‌ها مانع واردات خودروهای برقی به‌ایران نشد.

وزارت صمت علاوه‌بر واردات تاکسی‌های برقی، در ابتدا تعرفه واردات این خودروها را ۱۵ درصد اعلام کرد و حال طبق سازوکارهای صورت‌گرفته قیمت‌گذاری این خودروها آزاد اعلام شده است.

سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای‌رقابت در این زمینه اعلام کرد: «شورای‌رقابت خودروهای تمام‌برقی را از فرآیند محاسبه قیمت از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان معاف کرد.»

این اقدام شورای‌رقابت و وزارت صمت همان چیزی است که سال‌ها فعالان صنعت و خودروسازان بر آن تاکید داشتند. آزادسازی قیمت‌ها و قیمت‌گذاری خودرو براساس سازوکار بازار، منطقی‌ترین روش قیمت‌گذاری است. درواقع می‌توان گفت این اقدام مطلوب وزارت صمت و شورای‌رقابت هم به‌نفع واردکنندگان برای واردات بیشتر خودروهای برقی است و هم مشوق خریداران برای انتخاب این خودروها خواهد بود. البته در این میان باید اشاره کرد که اکنون میزان خودروهای برقی موجود در سامانه یکپارچه قابل توجه است.

طبق اظهار نظر مهدی ضیغمی، مجری طرح واردات خودرو وزارت صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، ۸ هزار دستگاه خودرو وارداتی برقی در سامانه یکپارچه آماده عرضه است.

او در گفت‌وگویی با اقتصاد آنلاین توضیح داد: «شرکت‌های واردکننده خودروهای برقی می‌توانند خارج از سامانه جدیدی که برای خودروهای برقی باز شده، خودرو بفروشند؛ اما بسیاری از شرکت‌ها ترجیح می‌دهند در آن سامانه بفروشند و بر قیمت هم نظارت وجود داشته باشد.»

اکنون با توجه به این‌که قیمت‌گذاری برقی‌های وارداتی آزاد شده است، این مساله مطرح می‌شود که چرا سایر خودروها در مسیر آزادسازی قیمت قرار نمی‌گیرند؟ پرواضح است که سال‌ها خودروسازان داخلی تحت‌تاثیر قیمت‌گذاری دستوری در مسیر زیان‌دهی قرار گرفته‌اند. خودروسازان خصوصی هم در سال ۱۴۰۱ مشمول قیمت‌گذاری دستوری شدند. خودروهای وارداتی نیز به‌همین شکل قیمت‌گذاری شدند و هیچ‌یک با قیمتی اقتصادی تحویل مردم نشدند. حال با آزادسازی قیمت‌گذاری در خودروهای برقی، این امید وجود دارد که شورای‌رقابت و سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، سایر خودروها را در مسیر آزادسازی قیمت‌گذاری قرار دهند تا سازوکار بازار در نهایت بتواند قیمت محصولات خودرویی را تعیین کند.

کاهش قیمت ۷۰ میلیون‌تومانی فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته کاهش بهای یک تا ۲۰ میلیون‌تومانی را تجربه کردند. جایی که تارا اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش ۹۲۲ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیون‌تومان کاهش ۸۲۶ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ دنده‌ای هیدرولیک (۸۵گانه) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش ۷۲۹ میلیون‌تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما اتومات ارتقا یافته (۱۴۰۳) با ۹ میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و ۲۸ میلیون‌تومان و شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۵۰ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای ۵ تا ۷۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۷۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۹۴۰ میلیون‌تومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۰۵ میلیون‌تومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۲) با ۳۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۲۴۰ میلیون‌تومان، هایما S۷ پلاس (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۶۰۰ میلیون‌تومان و جک S۵ نیوفیس (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و ۵۹۰ میلیون‌تومان رسید.

همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که کیا K۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۵ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان، جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان و نیسان ایکس‌تریل با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در گروه خودروهای خارجی لوکس، شاهد افزایش بهای ۲۰۰ میلیون‌تومانی چند مدل خودرو بودیم. جایی که ب‌ام‌و X۴ ۲.۸ با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان، ب‌ام‌و سری ۳ (۳۳۰i) با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون‌تومان و لکسوس NX۳۰۰h fsport هیبرید فول با ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان خریدوفروش شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما