شناسهٔ خبر: 66765912 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مشاور وزیر راه و شهرسازی:

تعرفه خدمات مهندسی باید عادلانه و به‌روز باشد

مجید انتظاری

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: تعرفه خدمات مهندسی متناسب با کیفیت خدمات مهندسی باید به‌روزرسانی شود و عادلانه باشد. این کار سبب افزایش ارتقای کیفیت ساخت و سازها خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حسن تیزمغز با اشاره به جلساتی که با هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی خدمات آزمایشگاهی استان تهران برگزار شده اظهار کرد: از قرار معلوم مهترین دغدغه مهندسان صنف خدمات آزمایشگاهی، اصلاح شیوه‌نامه صدور پروانه و احراز صلاحیت شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی است.

وی افزود: وزارت راه و شهرسازی برای برگزاری جلسات با مهندسان صنف خدمات آزمایشگاهی آمادگی دارد. در این خصوص مهندسان باید به یک‌جمع بندی در خصوص راهکارهای رفع مشکلات صنف خود برسند و سپس نتیجه نهایی و موارد مدنظر را در اختیار مجموعه وزارت راه و شهرسازی قرار دهند تا تغییرات مدنظر بر اساس اجماع بین انجمن خدمات آزمایشگاهی و وزارت راه و شهرسازی صورت گیرد.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه تعرفه خدمات مهندسی متناسب با کیفیت خدمات مهندسی باید به روزرسانی و عادلانه باشد خاطرنشان ساخت: به روزرسانی تعرفه خدمات مهندسی سبب افزایش ارتقای کیفیت ساخت و سازها می شود و افرایش تعرفه ها باید به گونه ای باشد که هم در بردارنده رضایت مهندسان و هم سازندگان باشد.

تیزمغز همچنین  افزایش کیفیت خدمات مهندسی وکیفیت  ساخت و سازها را سبب حفظ جان ومال مردم دانست و توضیح داد: خدمات بهینه مهندسی سبب افزایش عمر مفید ساختمانها و تولید واحدهای باکیفیت می شود که نتیجه آن حفظ جان ومال انسانهاست.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در همایش جایگاه خدمات آزمایشگاهی در ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری اذعان کرد: مهندسان در افزایش بهره‌وری ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی دارند. آنها با استفاده از تخصص و دانش فنی خود، در برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و نظارت بر ساختمان‌ها، نقش مهمی در ارتقای کیفیت و بهره وری ساختمانها دارند.

وی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی در جهت تکالیف قانونی خود در جهت رفع دغدغه های مهندسان در تمامی  زمینه ها پیشگام است اذعان داشت:ساختمانها سرمایه ملی کشور هستند و باتوجه به اینکه تولید مسکن در گرو خدمات مطلوب مهندسی  است، بنابراین  باید از تمام ظرفیتها برای رفع دغدغه مهندسان بهره گرفت.

تاکید بر نقش کمیته ژئوتکنیک در ارتقای کیفیت ساخت و سازهای شهری

در ادامه رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور  بر لزوم الگوبرداری از نظام فنی اجرایی کشور برای تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی تاکید کرد و در عین حال تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور را سبب ایجاد اجماع برای حل مشکلات صنف خدمات آزمایشگاهی و درجهت ارتقای کیفیت و استحکام ساخت و ساز شهری دانست.

حمزه شکیب با اشاره به تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش که متشکل از نمایندگان سراسر استانهاست در عین حال به تعرفه خدمات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: تشکیل کمیته ژئوتکنیک، کنترل کیفیت بتن و بازرسی جوش در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، نقش موثری در ارتقای کیفیت ساخت و ساز شهری دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر در وزارت راه وشهرسازی درخصوص تعیین تعرفه خدمات آزمایشگاهی حساسیت وجود دارد در حالی که افزایش سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی و واقعی شدن این خدمات قطعا نقش مهمی در تعیین میزان سطح کیفیت خدمات آزمایشگاهی خواهد داشت.

شکیب در عین حال خواستار الگوبرداری تعرفه خدمات آزمایشگاهی از فهرست بهای ژئوتکنیک و مقاومت مصالح در نظام فنی - اجرایی شد و گفت: در حال حاضر تعرفه خدمات آزمایشگاهی در نظام فنی - اجرایی مشخص است و با توجه به این امر در نظام مهندسی هم می‌توان برای تعیین خدمات آزمایشگاهی از نظام فنی اجرابی الگوبرداری کرد.

وی در ادامه با اشاره به نقش خدمات آزمایشگاهی ژئوتکنیک در رفتار لرزه‌ای ساختمانها و با اشاره به برخی از زلزله‌های رخ داده در قریب  به ۶۲ سال پیش از بعد مطالعات ژئوتکنیکی اظهار کرد: با توجه  به اینکه ایران کشور لرزه‌خیزی است ماموریت جامعه مهندسی در پیشگیری و کاهش حوادث جانی و مالی ناشی از زلزله بسیار مهم است. در جامعه دانشگاهی ماموریت ها شامل مواردی نظیر مشارکت در عبور از مرزهای دانش در علوم مهندسی، ارایه نظریه‌های بنیادی و کاربردی در علم مهندسی زلزله، فرهنگ‌سازی پیشگیری در باور مدیران، مهندسان، سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران است.

رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: در گذشته‌های نه چندان دور علی‌رغم زلزله خیز بودن کشور ما خیلی درباره خدمات آزمایشگاهی صحبت نمی‌کردیم و خیلی هم برای ما مهم نبود. ساختمان ها با یک گمانه‌زنی ساخته می‌شدند و نه بتن کنترل می‌شد ونه جوش مورد بازرسی قرار می‌گرفت. اما الان خوشبختانه  نه فقط در تهران بلکه در سراسر کشور خدمات آزمایشگاهی انجام می‌شود و هر روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند و این نوید بخش آن است که با کمک خدمات آزمایشگاهی بتوانیم شاهد احداث ساختمانهای با کیفیت و با دوام‌تری باشیم.

ملاک صدور پروانه شرکت های خدمات آزمایشگاهی، سوابق کار حرفه‌ای باشد

در ادامه رئیس هیات مدیره انجمن خدمات آزمایشگاهی استان تهران با بیان اینکه صدور پروانه و احراز صلاحیت شرکت های خدمات آزمایشگاهی باید براساس سوابق کاری شرکتها باشد بر  لزوم‌ بازنگری در شیوه نامه تشخیص صلاحیت و صدور پروانه اشتغال بکار شرکتهای خدمات آزمایشگاهی تاکید کرد.

محمدرضا روزبهانی ضمن بیان مطلب فوق اظهار کرد: اگر ساختمان ها با بهترین مصالح ساختمانی ساخته شوند اما در فرآیند ساخت آنها از خدمات آزمایشگاهی بهره گرفته نشود، به هیچ وجه این ساختمانها از کیفیت و ایمنی لازم برخوردار نیستند.

وی گفت: البته از ۱۵ سال گذشته تاکنون جایگاه خدمات آزمایشگاهی به همت انجمن خدمات آزمایشگاهی افزایش داشته است.

رئیس هیات مدیره انجمن خدمات آزمایشگاهی استان تهران با تاکید بر اینکه غفلت از خدمات آزمایشگاهی در فرآیند ساخت ساختمانها سبب به خطر افتادن جان و مال انسانها می شود تصریح کرد:بر اساس مباحث مقررات ملی ساختمان باید تمامی ساختمان ها فارغ از تعداد طبقات و متراژ آنها مشمول خدمات آزمایشگاهی شوند.

روزبهانی ادامه داد: در صورت عدم انجام آزمایش‌های خاک، اطلاعات دقیق و صحیحی درباره ویژگی‌های خاک و پایداری سازه در اختیار نخواهیم داشت. این ممکن است منجر به اشتباهات در طراحی و اجرای سازه شود و در نتیجه، استحکام و پایداری سازه کاهش یابد. این مشکل می‌تواند در مواجهه با زلزله، بارهای سنگین یا شرایط آب و هوایی سخت، خطرناک باشد.

وی گفت: آزمایش‌های خاک در ارتقای ایمنی و کیفیت مسکن نقش بسیار مهمی دارند. این آزمایشها با ارزیابی و تحلیل خواص و رفتار خاک، به مهندسان و طراحان ساختمان کمک می‌کنند تا از نظر زمین‌شناسی و ژئوتکنیکی، طرح و ساخت ساختمان را بهینه کنند و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

روزبهانی با تاکید بر اینکه برخی از سازندگان که نمی توان نام سازنده بر روی آنها گذاشت، علاقه ای به دریافت خدمات آزمایشگاهی ندارند اظهار داشت:این در حالی است که اساسا تعرفه خدمات مهندسی دو درصد از هزینه های ساخت مسکن را شامل می شود.

نشست برخی ساختمان‌ها ریشه در نقصان خدمات آزمایشگاهی دارد

در ادامه، رییس نظام مهندسی ساختمان استان تهران ضمن تاکید بر اهمیت فعالیت شرکت‌های خدمات آزمایشگاهی در ارتقای کیفیت ساخت و سازها بیان کرد که بر اساس گزارش‌ها، برخی از پروژه‌ها پس از ساخت با مشکلات نشست روبرو شده‌اند، که چشم‌گیرترین علت آن، نقصان مطالعات خاک پیش‌ از طراحی و ساخت بوده است.

کریمی‌آنچه تاکید کرد: با توجه به نقش مهم خدمات آزمایشگاهی در ارتقا ایمنی و کیفیت ساخت، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران تلاش خود را برای توسعه و ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی انجام داده است. طی دوره‌ای که هنوز به پایان نرسیده، تلاش شده کیفیت خدمات آزمایشگاهی نسبت به گذشته بهبود یابد و حق الزحمه‌ها براساس کیفیت بالاتری که ارائه می‌شود بهبود پیدا کند. همچنین تلاش شده تا خدمات آزمایشگاهی در تمام شهرستان‌های استان تهران نیز به صورت فعال ارائه شود.

وی بیان کرد: افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی، تأثیر قابل توجهی برطول عمر مفید ساختمان‌ها خواهد داشت. این اقدامات باعث می‌شود که مالکان پروژه‌ها، اهمیت و ارزش خدمات آزمایشگاهی را درک کنند و تمام تلاش خود را بکار بگیرند تا از خدمات آزمایشگاهی بهره‌برداری مطلوبی را ببرند.

انتهای پیام

نظر شما