شناسهٔ خبر: 66765839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

فرازی از کلیدی‌ترین گفته‌های آیت‌الله رئیسی؛

مروری بر نگاه رئیس‌جمهور شهید به کتاب و خودکفائی در تولید کاغذ

آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور شهید با نگاه ویژه به موضوع فرهنگ، همواره بر تولید کاغذ ایرانی تاکید داشت و احیای کارخانه چوب و کاغذ مازندران، تنها بخشی از تلاش‌های دولت وی در این مسیر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب (ایبنا)، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور شهید انقلاب اسلامی ایران، همواره به موضوع فرهنگ و حمایت از فعالان حوزه فرهنگ تاکید داشتند.

در پی سانحه دلخراش سقوط بالگرد آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه که به شهارت ایشان منجر شد، مروری کوتاه داشتیم بر کلیدی‌ترین نکات و گفته‌های وی با موضوع فرهنگ و کتاب که در سخنرانی‌هایشان مطرح شده بود.

وی در سخنانی در آیین اختتامیه جایزه کتاب سال ۱۴۰۰ با بیان اینکه کتاب، به‌عنوان پل ارتباطی بین تمدن‌ها است بر این موضوع تاکید کرده بود که از طریق کتاب، فرهنگ میان کشورها انتقال پیدا می‌کند و از این طریق می‌توانیم شخصیت‌ها را بشناسیم. به اعتقاد ایشان، کتاب‌ها پل ارتباطی بین عصرها و نسل‌ها و ارتباط بین فرهنگ، آداب، رسوم، علم، دانش و فرهیختگی است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، قلم را مورد تکریم حضرت حق می‌دانست و معتقد بود؛ «هر قلمی مورد سوگند حضرت حق نیست «والقلم ما یسطرون» هر مستور قلمی هم مورد توجه نمی‌تواند باشد، قلم مستور قلمی است که برای هدایت و سعادت انسان، نجات انسان و صعود انسان باشد. آن قلمی که مورد سوگند باریتعالی است، قلمی است که برای شناخت مسئله انسان و زندگی او در مسئله‌شناسی، در اولویت‌شناسی در شناخت راهکارهای حل مسئله برای مخاطب‌شناسی و برای زمان‌شناسی بسیار اهمیت دارد.»

رئیس‌جمهور شهید همچنین در فرازی دیگر از سخنان خود با تاکید بر حمایت از کتاب و نشر و اهل فرهنگ، به این موضوع اشاره کرد که حمایت از نویسندگان و اهل فرهنگ، باید همیشگی باشد. به‌گفته وی، دولت وظیفه حمایت از کتاب را دارد و باید زمینه‌های حمایت از کاغذ، چاپ و توزیع کتاب را فراهم کند تا مولفان بیشتر و بهتری برای تالیف کتاب و نشر آثار داشته باشیم.

توجه ویژه به نمایشگاه کتاب

رئیس جمهور طی ادوار مختلف، هم آن زمانی که در قوه قضائیه مشغول خدمت به مردم بود و هم پس از آن در مقام ریاست‌جمهوری، در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا می‌کرد. ایشان اخیراً درباره اهمیت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و توسعه عدالت فرهنگی در سخنانی گفته بود؛ «برپایی سالانه نمایشگاه کتاب تهران، نشان‌دهنده توجه به عدالت فرهنگی است. سال گذشته یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار جلد کتاب از طرف روستاها اعلام نیاز شده بود و از طرف شرکت پست برای آن‌ها ارسال شد. در طول برگزاری نمایشگاه کتاب، میان روستا و شهرستان و تهران از نظر توزیع و ارسال کتاب تفاوتی وجود ندارد.»

وی همچنین در بازدید چند ساعته خود از نمایشگاه کتاب تهران در طول دوره‌های متعدد نه فقط در بخش ناشران عمومی که در بخش ناشران کودک و نوجوان هم حضور پیدا کرده بود و از نزدیک در جریان روند فعالیت ناشران این حوزه قرار گرفت و در گفت‌وگو با ناشران و مدیران نشر درباره مسائل و مشکلات حوزه نشر و بازار کتاب گفت‌وگو کرد.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز که حدود هشت روز قبل به بازدید از بخش‌های مختلف نمایشگاه بین‌المللی کتاب ۱۴۰۳ آمده بود، این رویداد را فضای مناسبی برای ارتباط بین نویسندگان، ناشران و اهالی کتاب و تبادل افکار آنان دانست و بر این موضوع تاکید کرد که دولت مردمی برای ایجاد عدالت فرهنگی تلاش کرده برای کسانی که به هر دلیلی نمی‌توانند به این نمایشگاه در تهران بیایند نیز امکان دسترسی گسترده‌تر و آسان‌تر به کتاب را فراهم کند.

به اعتقاد رئیس جمهور شهید؛ نمایشگاه کتاب یک رویداد فرهنگی بزرگ و زمینه‌ای برای برقراری ارتباط مفید و مؤثر بین نویسندگان، ناشران و کتابخوانان و زمینه‌ای برای تبادل افکار است؛ همچنین به برکت انقلاب اسلامی عرصه نشر و توزیع کتاب به خوبی مورد توجه قرار گرفته و درحالی که پیش از انقلاب، نمایشگاه کتاب تهران به ایجاد فضایی در قالب دو چادر در کنار دانشگاه تهران خلاصه می‌شد، امروز با حمایت‌ها و تشویق‌هایی که بانی اصلی آن رهبر معظم انقلاب است، نمایشگاهی به این وسعت و کیفیت برای کتاب برگزار می‌شود که شوق و علاقه همگان را برای کتابخوانی ارتقا می‌بخشد.

ایشان همچنین به توسعه کتابخانه‌ها به‌خصوص در مناطق محروم گفته بود: «در دولت مردمی، عدالت فرهنگی بیشتر تاکید شده؛ چنانچه میزان کتابخانه‌ها در مناطق غیربرخوردار بیشتر شده است. نمونه‌ای از عدالت فرهنگی در این دولت را می‌توان در بخش افتتاح و ایجاد کتابخانه‌ها، کارهای فرهنگی، ایجاد سالن‌ها در سراسر کشور که میزان آن چند برابر بوده، جست‌وجو کرد.»

تاکید بر خودکفایی در تولید کاغذ

یکی دیگر از نکات کلیدی در سخنان رئیس جمهور شهید، توجه به موضوع خودکفایی در تولید کاغذ بود. از ابتدای تشکیل کابینه دولت سیزدهم، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با بسیج نیروهای مختلف و برگزاری جلسات مستمر با تولیدکنندگان کاغذ همچنین دستور پیگیری به معاون اول خود، بر خودکفایی تولید کاغذ در کشور تاکید داشت.

وی سال ۱۳۹۹ زمانی که رئیس قوه قضائیه بود از کارخانه چوب و کاغذ مازندران بازدید کرد، او در جریان این بازدید از تعطیلی قریب‌الوقوع این کارخانه مطلع شد و بر ضرورت احیای چوب و کاغذ مازندران تاکید کرد.

به‌دنبال حضور آیت‌الله رئیسی به‌عنوان رئیس دولت سیزدهم، ماموریتی بر دوش آموزش و پرورش گذاشته شد تا برای کتاب‌های درسی از تولید داخل استفاده کنند و این امر موجب شد که از خروج ۵۰ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شود. این اقدام موجب شد که به‌دنبال احیای کارخانه صنایع چوب و کاغذ مازندران، اکنون حدود هزار و ۲۴۱ نفر در این کارخانه مشغول کار باشند.

اکنون نیز می‌توان گفت که اگرچه سید محرومان دیگر در میان ما نیست اما راه او در خودکفایی کاغذ ایرانی ادامه دارد و اکنون کارخانه چوب و کاغذ مازندران با تلاش دولت سیزدهم احیا شده است. میزان تولید کاغذ تحریر در آن از ۴هزار و ۷۰۰ تن اکنون به بیش از ۱۲۰ هزار تن رسیده و در سال تحصیلی جاری، کاغذ کتاب دانش‌آموزان در کارخانه چوب و کاغذ مازندران تولید شده است.

نظر شما