شناسهٔ خبر: 66765534 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کدام سیاستمداران جهان در حوادث هوایی جان باختند؟

وقوع حادثه دلخراش هوایی و شهادت رئیس‌جمهوری کشورمان و هیئت همراه، نخستین مورد از حوادث هوایی برای سیاستمداران و رهبران کشورهای جهان نبوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا به نقل از  استپ نیوز، بالگرد حامل رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه هنگام پرواز بر فراز یک منطقه کوهستانی پوشیده از مه غلیظ سقوط کرد. خبرگزاری‌ها گزارش داد رئیسی و هیئت همراه سوار بر بالگردی از نوع بل 212 بودند.

اما شهادت جانسوز آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و هیئت همراه در این حادثه هوایی، نخستین مورد از درگذشت سیاستمداران جهان در حوادث هوایی نبوده است. در ادامه به بررسی برخی از مهمترین اینگونه حوادث که منجر به جان باختن رهبران سیاسی کشورها شده است می‌پردازیم:

رامون ماگزایسای، رئیس‌جمهور فیلیپین، اولین رئیس دولتی بود که در یک سانحه هوایی جان باخت. او در سن 49 سالگی پس از سقوط هواپیمای نیروی هوایی این کشور در 17 مارس 1957 در حین پرواز داخلی از شهر سیبو به مقصد مانیل درگذشت. 
 
در 18 سپتامبر 1961، داگ هامارسکیولد سوئدی، دومین دبیر کل سازمان ملل متحد، بر اثر سقوط هواپیمای خود در کنگو در حالی که عازم رودزیا (زامبیای کنونی) بود جان باخت.
 
در 13 آوریل 1966، عبدالسلام عارف، رئیس‌جمهور عراق، در یک سانحه هلیکوپتر در جنوب عراق بین منطقه قرنه و بصره کشته شد. حدود سه سال بعد، رنه بارینتوس، رئیس جمهور بولیوی، در سن 47 سالگی در 27 آوریل 1969، پس از سقوط هلیکوپترش بین شهرهای توکوبایا و آرکوی درگذشت.
 
در 24 مه 1981، هواپیمای حامل جیمی رولدوس آگیلرا رئیس‌جمهور اکوادور در دامنه کوه هوایراپونگو در استان لوجا سقوط کرد. او به همراه همسرش و  مارکو سوبیا مارتینز وزیر دفاع و همسرش، دو دستیار و خدمه کابین کشته شدند.
 
در همان سال، عمر توریخوس، حاکم پاناما از زمان کودتای 1968، در یک سانحه هوایی درگذشت. در 2 مارس 1981، احمد بداوی، وزیر دفاع مصر، همراه با 13 فرمانده ارشد نیروهای مسلح این کشور در سقوط بالگرد در منطقه سیوه در مطروح جان باختند.
 
در 19 اکتبر 1986، سامورا ماشل، اولین رئیس‌جمهور موزامبیک در یک سانحه هوایی درگذشت. در 17 اوت 1988، محمد ضیاء الحق رئیس‌جمهور پاکستان بر اثر سقوط هواپیمای وی در نزدیکی شهر مولتان در مرز هند کشته شد و تعدادی از فرماندهان ارشد ارتش پاکستان نیز همراه وی بودند.
 
در 26 فوریه 2004، هواپیمای حامل بوریس تراژکوفسکی، رئیس‌جمهور مقدونیه، شش دستیار و دو خلبانش در جنوب بوسنی هنگام آماده شدن برای فرود در موستار سقوط کرد.
 
در اول آگوست 2005، جان گارانگ، معاون اول رئیس‌جمهور سودان در سقوط هلیکوپتری در راه بازگشت از اوگاندا جان باخت. گارانگ که در سن 60 سالگی درگذشت، قرار بود اولین رئیس‌جمهور سودان جنوبی پس از تقسیم سودان به دو بخش شمالی و جنوبی در 9 ژوئیه 2011 باشد.
 
در 10 آوریل 2010، لخ کاچینسکی، رئیس‌جمهور لهستان به همراه فرماندهان ارشد ارتش لهستان پس از سقوط هواپیمای آنها هنگام فرود در نزدیکی شهر اسمولنسک در روسیه جان باختند.
انتهای پیام

نظر شما