شناسهٔ خبر: 66764676 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

۲۸ سفر خارجی آیت‌الله رئیسی در ۳۴ ماه؛ از روسیه تا جمهوری آذربایجان

«آیت الله سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری فقید ایران در ۳۴ ماه دوران ریاست خود در دولت سیزدهم ۲۸ سفر خارجی داشت و در این مدت توسعه روابط و تقویت مراودات سیاسی با کشورهای همسایه را در اولویت کاری سیاست خارجی ایران قرار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ۶۳ ساله ایران از روز ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ تا ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ به مدت ۱۰۱۹ روز رئیس دولت بود او در آخرین سفر کاری برای افتتاح سد «قیز قلعه‌سی» در مرز ایران و جمهوری آذربایجان با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و هنگام بازگشت به علت سقوط هلی کوپتر به شهادت رسید.

سید ابراهیم رئیسی در مجموع ۲۸ سفر خارجی به ۲۳ کشور داشت. او در این مدت دو بار به تاجیکستان، دو بار به روسیه، دوبار به ترکمنستان، دوبار به ازبکستان و دوبار به سازمان ملل متحد سفر کرد. کارنامه سفرهای خارجی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد که تاکید و اولویت سیاست خارجی او تقویت همکاری با کشورهای همسایه به خصوص کشورهای آسیای میانه بوده است.

تاجیکستان

اولین سفر خارجی سید ابراهیم رئیسی درست یکماه پس از انتخابات ریاست جمهوری در شهریور این سال به تاجیکستان انجام شد. سفری که به امضای ۸ سند همکاری بین دو کشور و مطرح شدن عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای منجر شد و این دستاورد مهمی در اولین سفر خارجی او بود.

ترکمنستان

او سه ماه بعد در آذر ۱۴۰۰ به عشق آباد پایتخت ترکمنستان رفت و در حاشیه اجلاس اکو قرارداد سه جانبه سوآپ گاز به ارزش سالانه ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز را امضا کرد تا بر اساس آن گاز ایران از ترکمنستان به جمهوری آذربایجان منتقل شود.
روسیه (سفر اول)

اولین سفر رئیسی به روسیه در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ۱۴۰۰ انجام شد . وی در این سفر در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد و طیف وسیعی از همکاری‌های اقتصادی در حوزه انرژی، بانکی، ترانزیت و امنیتی در این سفر مطرح شد. ابراهیم رئیسی سه ماه در روزهای دوم و سوم اسفند به قطر سفر کرد، سفری که با طرح موضوع اوپک گازی اهمیت ویژه‌ای در منطقه پیدا کرد.

عمانکارنامه سفرهای خارجی هشتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران به خوبی نشان می‌دهد که تاکید و اولویت سیاست خارجی او تقویت همکاری با کشورهای همسایه به خصوص آسیای میانه بوده است

آیت الله رئیسی سه ماه بعد در دوم خرداد ۱۴۰۱ به دیگر کشور حاشیه خلیج فارس یعنی «عمان» رفت. او در این سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان را دوست صادق و معتبر ایران معرفی کرد و با فعالان اقتصادی درباره رفع مشکلات تجارت بین دو کشور گفت و گو کرد.

ترکمنستان و ازبکستان

ترکمنستان و ازبکستان مقاصد بعدی سفرهای خارجی ابراهیم رئیسی بودند. او ۸ تیر ۱۴۰۱ به ترکمنستان و ۲۴ شهریور همان سال برای دومین بار در کمتر از یکسال از شروع ریاست جمهوری برای شرکت در اجلاس سران شانگهای به ازبکستان سفر کرد که نشان بارزی از اهمیت تقویت همکاری با همسایگان شمالی داشت.
در این سفر بود که عضویت کامل ایران در سازمان شانگهای به طور رسمی اعلام شد. او در این سفر ۱۱ دیدار با روسای کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، روسیه، چین، ترکیه،تاجیکستان، قزاقستان و نخست وزیران هند و پاکستان داشت که به امضای اسناد و توافقات همکاری در حوزه‌های مختلف بین این کشورها و ایران منجر شد.

اولین سفر آیت الله رئیسی به نیویورک

ابراهیم رئیسی دو روز بعد از پایان این سفر منطقه‌ای در ۲۷ شهریور ۱۴۰۱ برای اولین بار برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت، سفری که به دیدار با روسای جمهوری فرانسه، سوئیس، فنلاند، صربستان، بولیوی، زیمبابوه و نخست وزیران ژاپن، پاکستان، لبنان، عراق و ارمنستان منجر شد. او در سخنرانی خود در هفتاد و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل در اعتراض به ترور «شهید قاسم سلیمانی» عکس او را در صحن سازمان ملل بالا برد و بر شکست تحریم‌های غرب علیه ایران تاکید کرد.

۲۸ سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۳۴ ماه؛ توسعه مراودات ایران اولویت نخست سیاست خارجی

قزاقستان

سفر بعدی شهید آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری فقید ایران ۲۲ روز بعد از نیویورک به قزاقستان همسایه شمالی ایران بود. او در این سفر با امیر قطر و رئیس جمهوری آذربایجان دیدار کرد و به الهام علی اف گفت که آماده‌ایم برای حل اختلافات بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ظرفیت ایران استفاده کنیم.

چین

آخرین سفر خارجی آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۱ به کشور چین بزرگترین شریک تجاری بود. او ۲۴ بهمن در سفری سه روزه به پکن رفت. در این سفر ۲۰ سند همکاری و یادداشت تفاهم در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران، فناوری اطلاعات و ارتباطات، رسانه، تجارت، مالکیت معنوی، میراث فرهنگی و مدیریت بحران بین دو کشور امضا شد.

سوریه

رئیس جمهوری فقید ایران ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ به دمشق پایتخت سوریه رفت و با بشار اسد دیدار کرد. این اولین سفر رئیس جمهوری ایران پس از بحران جنگ سوریه بود. در این سفر ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های مختلف نفت و انرژی، تجارت و تسهیل امور زیارتی بین دو کشور امضا شد.

اندونزی
مقصد بعدی سفر خارجی آیت الله رئیسی به شرق آسیا بود. او اول خرداد ۱۴۰۲ به جاکارتا پایتخت اندونزی رفت. در این سفر نیز ۱۱ سند همکاری در زمینه‌های مختلف تجاری، علم و فناوری، مبادلات فرهنگی، تولید دارو، نفت و گاز به امضا رسید.

آمریکای لاتین؛ ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا

رئیس جمهوری ایران خرداد ۱۴۰۲ به آمریکای لاتین رفت و از ۲۲ تا ۲۶ این ماه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا رفت. سرمایه‌گذاری شرکت‌های دانش بنیان ایران در ونزوئلا و کوبا و همکاری در زمینه دلارزدایی و کاهش هژمونی و نفوذ آمریکا و کاهش اثر تحریم‌ها از جمله موارد بحث و گفت‌وگو با سران این کشورها بود.

آفریقا؛ کنیا، اوگاندا، زیمباوه، آفریقای جنوبی

آیت الله رئیسی کمتر از سه ماه بعد در روزهای ۲۱ و ۲۲ تیر ۱۴۰۲ به آفریقا رفت و در این سفر دو روزه برای توسعه تجارت و مبادلات اقتصادی به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد. او ۱۰ روز پس از این سفر نیز باز هم به آفریقا و این بار برای شرکت در پانزدهمین اجلاس سران «بریکس» به دعوت رسمی «سیریل رامافوزا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی به ژوهانسبورگ رفت. در این اجلاس با عضویت رسمی ایران در بریکس (قدرت‌های اقتصادی نوظهور) موافقت شد.


سفر دوم به نیویورک

او ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ برای دومین بار برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک رفت. آیت الله رئیسی در این سفر چهار روزه در سخنرانی خود در صحن مجمع عمومی سازمان گفت: «پروژه آمریکایی کردن جهان شکست خورده است و مکتبی که می‌خواست الگوی جهان باشد به درس عبرت تبدیل و به پایان راه خود نزدیک شده است.»

سفردوم به تاجیکستان و ازبکستان

رئیس جمهوری ایران ۱۷ و ۱۸ آبان ۱۴۰۲ برای دومین بار به تاجیکستان و ازبکستان رفت و در شانزدهمین اجلاس سازمان همکاری اقتصادی اکو در تاشکند پایتخت ازبکستان شرکت کرد. او در این اجلاس گفت: ایران مصمم است منابع و انرژی بیشتری را برای رونق همکاری در اکو بسیج کند.

۲۸ سفر خارجی آیت الله رئیسی در ۳۴ ماه؛ توسعه مراودات ایران اولویت نخست سیاست خارجی

عربستان

سفر تاریخی آیت الله رئیسی به عربستان که پس از ۷ سال با میانجی‌گری چین زمینه آن فراهم شده بود، یکی از مهمترین سفرهای خارجی رئیس جمهوری فقید ایران در سال ۱۴۰۲ بود. او ۲۰ آبان برای شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره جنگ غزه به ریاض رفت و در این سفر با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار توسعه روابط دو جانبه بین ایران و عربستان مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

روسیه

سفر تاریخی آیت الله رئیسی به عربستان پس از ۷ سال یکی از مهمترین سفرهای خارجی هشتمین رئیس جمهوری ایران بود. در این سفر بر توسعه روابط ایران و عربستان تاکید شد

۱۶ آذر سال ۱۴۰۲ آیت الله رئیسی برای دومین بار راهی مسکو پایتخت روسیه شد. او در دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: ایران و روسیه همکاری خوبی در حوزه انرژی، کشاورزی و فعالیت‌های علمی دارند و گام‌های مهمتری نیز می‌تواند برداشته شود. رئیسی افزود: جنگ اسرائیل و حماس چالشی برای کل بشریت است و بمباران غزه باید هرچه سریعتر متوقف شود. پوتین نیز اعلام کرد که حجم مبادلات اقتصادی دو کشور به ۵ میلیارد دلار رسیده است.

ترکیه

سفر بعدی رئیس جمهوری ایران آنکارا پایتخت ترکیه بود. آیت الله رئیسی ۳ دی ۱۴۰۲ به ترکیه رفت. در این سفر ۱۰ سند همکاری بین تهران و آنکارا امضا شد.
الجزایر

آخرین سفر خارجی آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۲ الجزیره پایتخت الجزایر بود. او در این سفر در نشست مجمع کشورهای صادر کننده گاز شرکت کرد و با سران کشورهای قطر، تونس، موزامبیک، عراق و بولیوی دیدار داشت.

پاکستان

اولین سفر خارجی آیت الله رئیسی در سال ۱۴۰۳ پاکستان بود. او سوم تا پنجم اردیبهشت راهی اسلام آباد شد و پس از آن از شهرهای لاهور و کراچی نیز دیدن کرد. در این سفر ۸ سند همکاری با چشم انداز تجارت ۱۰ میلیارد دلاری بین دو کشور امضا و بر تامین امنیت مرزهای دو کشور تاکید شد.

 

سریلانکا
رئیس جمهوری ایران ۵ اردیبهشت در آخرین سفر خارجی خود با اهداف توسعه اقتصادی با کشورهای شرق آسیا از پاکستان به سریلانکا رفت. او در سفری یک روزه در مراسم افتتاح ابرپروژه چند منظوره سد و نیروگاه «اومااویا» در این کشور شرکت کرد و به همراه «رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهوری سریلانکا، یکی از پروژه‌های بزرگ صادرات خدمات فنی-مهندسی ایران را افتتاح کرد.

مرز ایران و جمهوری آذربایجان

آیت الله رئیسی در آخرین سفر کاری خود به مرز ایران و جمهوری آذربایجان رفت و در نقطه صفر مرزی در حاشیه رود ارس با الهام علی اف رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد. او در آخرین مراسم گفت: سد قیز قلعه‌سی نماد توسعه در منطقه و نشانه عزم و اراده دو کشور و دو ملت ایران و آذربایجان برای گسترش همکاری‌ است.

نظر شما