شناسهٔ خبر: 66764537 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

گزارش مکتوب؛

گام‌های بزرگ صنعت گردشگری در دولت شهید رئیسی

کمتر از سه سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که با پرواز بی فرود رئیس جمهورش در روز ۳۰ اردیبهشت، پایان یافت، اما رد تاثیر اقداماتش در زمینه‌های مختلف باقی خواهد ماند. یکی از حوزه‌های اقدامات مثبت دولت خادم الرضا رئیس جمهور شهید رئیسی، حوزه گردشگری است که در این یادداشت به آن پرداخته شده است.

صاحب‌خبر -

گام‌های بزرگ صنعت گردشگری در دولت شهید رئیسی
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما با همه بد اخلاقی که از سوی برخی رسانه‌های خارجی و رسانه‌های وابسته به امپریالیسم و تحریم‌های صورت گرفته از سوی آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی در زمینه ایران هراسی انجام شد، دولت شهید رئیسی گردشگری و جذب گردشگر خارجی را جزو اولویت‌های خود قرار داد تا آنچه شایسته ایران است به مردم جهان نشان دهد؛ بنابراین گزارش، نتیجه همین تلاش شهید رئیسی رئیس جمهور فقید و اعضای دولت بود که باعث شد چرخ صنعت گردشگری نه تنها از حرکت نایستاد، بلکه تندتر از گذشته حرکت کرد.
دولت با توجه به سیاست‌های تبیین شده مقام معظم رهبری در زمینه گردشگری، کمر همت بست به طوری که آمار‌ها نشان می‌دهد در طول دو سال گذشته درآمد ایران در صنعت گردشگری به ۸/۷ میلیارد دلار رسید.
گردشگران ورودی در سال گذشته ۶ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۵۵ نفر اعلام شد که در مقایسه با چهار میلیون و ۲۳۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۱ افزایش حدود ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد.
با استناد به گفته‌های علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌توان گفت: از ابتدای دولت حجم سرمایه گذاری خارجی در حوزه گردشگری رشد ۱۸ برابری داشته و تا پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۵۶ میلیون دلار رسیده است.
در پی سفر‌های استانی رئیس جمهور بود که زمینه‌های گردشگری در استان‌ها رونق بیشتری گرفت: اجرای هزار و ۶۱۰ طرح گردشگری در کشور از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون نمایانگر این موضوع است.
به گفته معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۲ هزار و ۴۰۰ طرح گردشگری هم با ۴۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در این وزارتخانه در دست اقدام است که تاکنون ۸۱ طرح با حجم سرمایه گذاری ۹۷ هزار میلیارد تومان، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت داشته است.
تصویب لغو روادید گردشگری برای اتباع ۳۳ کشور یکی دیگر از اقدامات دولت برای توسعه گردشگری است، فرصتی که سبب شد آمار ورود گردشگران در پایان سال گذشته، شش میلیون و ۳۸۲ هزار گردشگر برسد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در همین زمینه معتقد است: جمهوری اسلامی نشان داد آمادگی دارد در‌ها را به روی مردم دنیا باز کند و تسهیلات بیشتری برایشان فراهم کند تا مردم دنیا بتوانند به راحتی به کشور ما بیایند و از مزیت‌های آن استفاده کنند و در کنار آن بسیاری از تبلیغات منفی، شایعات و ایران هراسی که امروز یکی از ترفند‌های نظام استکباری است، خنثی شود.
به گفته ضرغامی، نگاه ما این است که گردشگری حق همه مردم دنیاست و ایران به لحاظ تاریخی، طبیعت، اکوتوریسم، مردم مهمان نوازی و گردشگری سلامت از دیدنی‌ترین کشورهاست.
اشتغالزایی صنعت گردشگری ایران نیز در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱۰/۳ درصدی نسبت به دو سال قبل از آن مواجه شده است که سهم صنعت گردشگری در کل اشتغال کشور در سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۶/۶ درصد بوده است.
آنچه مطرح شد بخش کوچکی از اقدامات دولت سیزدهم در زمینه گردشگری بود، اقداماتی که در عمر کوتاه این دولت که مدتی از آن در کرونا و رکود گردشگری در جهان گذشت، اما با تمام مخالفت‌ها و ایران هراسی‌ها تلاش خود را برای شناساندن ایران و جاذبه‌های گردشگری اش به دنیا انجام داد.
گزارش: سمانه طهماسبی - خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما