شناسهٔ خبر: 66764237 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تغییر بنیادین در اجرای چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

اجرای عمومی و غیر متمرکز چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی برای بهره وری و استقبال بیشتر مخاطبین است.

صاحب‌خبر -

تغییر بنیادین در اجرای چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان رضوی با توجه به اینکه دوازده دوره آن در هرمزگان و یک دوره در مشهد بوده است، باعث جریانی در حوزه کودک و نوجوان شد که اکثر دوره‌ها با حضور چهره‌های برجسته این حوزه بوده است.

مهدی سیم‌ریز افزود: در دوره‌های اخیر برای بهره‌وری و استقبال بیشتر مخاطبان فرآیندی در نظر گرفته شد که تغییر بنیادین در نحوه برگزاری صورت گیرد. بر این اساس مقرر شد در دوره چهاردهم شیوه جدیدی لحاظ شود که آثار به‌صورت غیرمتمرکز در شهرستان‌ها اجرای عمومی داشته باشند و در پایان گروه‌ها در مشهد در اختتامیه حضور یابند و خوشبختانه این شیوه مورد توجه گروه‌های نمایشی قرار گرفت و استقبال دو برابری نسبت به سال‌های گذشته داشتیم.

سیم‌ریز گفت: در این دوره ۱۲۳ اثر متقاضی حضور بوده که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش یافته و هیئت انتخاب با حضور مریم کاظمی، سیدحسین فدای حسین و امیر مشهدی عباس انجام شد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی افزود: ۱۵ اثر را انتخاب شد و در نهایت ۱۰ اثر انتخاب پایانی بود که ۸ اثر در بخش اصلی و ۲ اثر در بخش مهمان از شهر‌های قم، مشهد، بهشهر، لاهیجان، گرگان، بندرعباس، یزد، اصفهان، ملایر و همدان حضور دارند که همزمان در شهر‌های مربوطه اجرای عموم شد. 

وی گفت: هر گروه ملزم به ۱۰ تا ۱۵ اجرا بود که این اجرا‌ها با حمایت بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و استان‌ها صورت گرفت که هدف اصلی از اجرای این ایجاد فضای جدید در راستای امکان استفاده بیشتر مخاطبین بود. علاوه بر این با توجه به برگزاری جشنواره در دوره‌های قبل که برای گروه‌های شرکت‌کننده هزینه‌بر بود، اما در شرایط جدید تمام هزینه‌های جشنواره سرشکن و در قالب قرارداد به خود گروه‌ها پرداخت شد.

سیم‌ریز افزود: در شرایط جدید نمایش‌ها به شکل رقابتی اجرا نشد، اما تدبیر بر این است که جشنواره به سمتی خواهد رفت که شکل رقابتی آن دوباره از سر گرفته شود و تقاضای ما بر این است که گروه‌ها اجرا‌های خود را به سمت مدارس سوق دهند.

 اتابک نادری دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی هم گفت: رقابت در این دوره از جشنواره حذف و کار به صورت فستیوالی برگزار شد. به این ترتیب هر اثر در شهر خود تولید اجرای عمومی داشت که در این میان، در ۱۰ تا ۱۵ شهر اجرای عمومی انجام شد.

وی افزود: «تلویزیون تئاتر ایران» پل ارتباطی میان هنرمندان تئاتر با دنیا است تا تولیدات شهرستان‌ها دیده شود. این پلتفرم توسط انجمن‌های هنری نمایشی تولید شده تا آثار هنرمندان معرفی شود. بعد از اتمام جشنواره، آثار این دوره در پلتفرم نمایش داده می‌شود تا به صورت عمومی‌تر همه هنرمندان استان‌ها، تولیدات را مشاهده کنند.

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی گفت: تولیدمحور بودن این دوره افتخار بزرگی است و هزینه‌های جانبی در کمکبه تولید آثار پیش‌بینی شد. مرکز سیمرغ صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، دو اثر تئاتر صحنه‌ای و دو اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش در رسانه ملی انتخاب خواهد کرد که باعث افتخار مااست.

 

نظر شما