شناسهٔ خبر: 66763367 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

صنایع‌دستی و پیوند نسلی، پاسداشت هویت در پهنه جهانی

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛ عسکرپور عنوان کرد: صنایع‌دستی در تحقق شعار امسال که همان "افزایش تولید با مشارکت مردم" است، حرف برای گفتن دارد حتی شعار ما برای امسال پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، با توجه به آنکه مقام معظم رهبری شعار سال ۱۳۰۴ را  "افزایش تولید با مشارکت مردم"  اعلام کرده‌اند، به جرات می‌توان گفت صنایع دستی بیشترین قرابت را با تحقق این شعار دارد از این رو می‌توان برنامه‌های متعددی برای رونق بخش صنایع دستی در نظر گرفت.

محمدحسین عسکرپور (مدیر اداره‌کل حمایت از تولید صنایع دستی) با تاکید برآنکه صنایع دستی مردمی‌ترین بخش اقتصادی و فرهنگی کشور به حساب می‌آید، گفت: صنایع‌دستی در این حوزه حرف برای گفتن دارد حتی شعار ما برای امسال پیوند نسلی و پاسداشت هویت در پهنه جهانی است. در واقع صنایع دستی با توجه به مردمی بودن آن قابل پیوند با موضوعات و صنایع مختلف است و شعار رهبری در خصوص افزایش تولید با مشارکت مردم در این حوزه بیش از سایر حوزه‌ها قابل اجرا و مشهود خواهد بود.

او تاکید کرد: وقتی از مشارکت مردم صحبت به میان می‌آید باید مباحث مرتبط با قانون حمایت را نیز بیشتر مدنظر قرار دهیم. حتی در برنامه هفتم توسعه نیز به این موضوع توجه داشتیم و مباحثی در خصوص تشکل‌های حرفه‌ای صنایع دستی را مد نظر قرار دادیم و همگرایی تشکل‌ها با نگاه زنجیره ارزش را در نظر گرفتیم تا بتوانیم نگاهی به زنجیره و تشکل‌های تولیدی، بازرگانی و تجار و... داشته باشیم. این گروه‌ها و تشکل‌ها می‌توانند به صورت هدفمند و با برنامه دور یکدیگر جمع شوند و توسعه صنایع دستی و جهش تولید را به همراه داشته باشند.

عسکرپور با اشاره به آنکه در این اداره کل بخش حمایت از تولید مد نظر است، افزود: سال گذشته رویداد سه گام را برگزار کردیم که پیوند بین طراحان تولید کنندگان را رقم زدیم در این میان در سال ۱۴۰۳ در نظر داریم تا انقلابی در حوزه طراحی صنایع دستی داشته باشیم. طراحی با نگاه و سلیقه بازار و کاربردی تر کردن صنایع‌دستی را مد نظر داریم. همچنین رشته سفال و سرامیک جای جهش و تولید بیشتر دارد و باید بر روی کیفی سازی محصولات و گسترش بازارهای آن تمرکز کنیم. 

همچنین توجه به رشته‌هایی مانند چرم، آبگینه، گوهرسنگ‌ها، و زیورآلات را برای سال ۱۴۰۳ هدف گذاری کردیم تا با برنامه ازارهایی که دارند را گسترش دهیم چرا که این بخش‌ها دارای بازارها و مشتریان خاص خود است که می‌تواند هدفمند توسعه یابد.

مدیر اداره‌کل حمایت از تولید صنایع دستی یادآور شد: البته این بدان معنا نیست که سایر رشته‌های صنایع دستی مورد غفلت قرار گیرند چرا که تمام رشته‌های صنایع دستی با نگاه به زنجیره ارزش و تقویت تشکل‌های موجود و همگرایی بین آنها را در نظر داریم. قطعاً انتهای این زنجیره بازارهای خارجی و بازارهای فروش خواهد بود. اگر این زنجیره درست دیده شود در هر صنفی موثر خواهد بود. شعار امسال رهنمودی خواهد بود تا به زنجیره ارزش توجه کنیم. تولیدی که بازار نداشته باشد رو به شکست خواهد بود و بازاری که تولید خوب نداشته باشد نیز شکست خواهد خورد. طراحی‌ها در صنایع دستی حرف اول را می‌زنند و آنچه که سبب صعودی شدن تقاضا میشود، طراحی‌ها و نوآوری‌ها خواهد بود این میان پیوست‌هایی به حوزه صنایع خلاق خواهیم داشت. 

به گفته او، رشته‌هایی که بیشتر مورد توجه مصرف کنندگان خواهند بود و در سبد خرید آنها جای می‌گیرند و حتی رشته‌هایی که در حال منسوخ شدن هستند مورد توجه این اداره کل خواهد بود. از این رو توجه به زنجیره ارزش در حوزه دستبافت‌ها در مرزهای شرقی کشور، ایلام و گلستان و حتی محورهای مرکزی و غربی اجرایی خواهد شد این به این گونه خواهد بود که اساتید به این مناطق می‌روند و آموزش‌های لازم را به مردم بومی منطقه جهت تولید این صنایع دستی می‌دهند و بعد از آنکه هنرمند به مرحله تولید برسد در قالب پشتیبان آثار از آنها خریداری شده و این افراد باید به اندازه توانا باشند که بتوانند به بازارهای صادرات متصل شوند در این نقطه است که زنجیره ارزش که به آن اشاره کردم جایگاه خود را پیدا خواهد کرد مواد اولیه با کیفیت طرح خلاق آموزش صحیح و در نهایت تولید و رساندن آن به بازارهای فروش زنجیره این مهم خواهد بود. اقتصاد هویت بنیان در این راستا تعریف خواهد شد.

گفتگو: معصومه دیودار

انتهای پیام/

نظر شما