شناسهٔ خبر: 66762905 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

۸۴ درصد بهره‌برداری از شبکه «قیز قلعه‌سی» برای اردبیل است

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: ۸۴ درصد شبکه سد انحرافی «قیز قلعه‌سی» متعلق به استان اردبیل است که از طریق خداآفرین امکان کشت و زرع در این استان فراهم شده است.

صاحب‌خبر -

حمید فضایلی اظهار داشت: سد «قیز قلعه‌سی» یک سد انحرافی برای شبکه آبیاری خداآفرین است که تأمین‌کننده منابع آب در اراضی پایین دست و توسعه کشت و زرع آبی خواهد بود.

وی تصریح کرد: این سد که ظرفیتی بیش از 2 میلیارد متر مکعب دارد، سد تنظیمی برای تأمین آب به صورت مشترک برای 2 کشور ایران و جمهوری آذربایجان است که از طریق کانال‌های مستقل وارد اراضی پایین دست شده و امکان بهره‌برداری از آن در پایین دست و از طریق سد خداآفرین فراهم می‌آید.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل گفت: با بهره‌برداری از این سد امکان اشتغال 40 هزار نفر در بخش زراعت و توسعه محصولات باغی فراهم می‌آید و استان‌های آذربایجان شرقی و اردبیل بهره‌برداری مستقیمی را از منابع آب این سد خواهند داشت.

فضایلی افزود: این سد تا تاج 834 متر و ارتفاع 37 متر جز سدهای بزرگی است که بعد از گذشت 20 سال تکمیل و آماده بهره‌برداری شده و جز سد انحرافی با هدف تأمین آب 36 هزار و 700 هکتار در پایین دست سد خداآفرین است که امکان بهره‌برداری آن تا 84 درصد از طریق شبکه احداثی در استان اردبیل فراهم می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سد خداآفرین ظرفیت یک میلیارد و 600 میلیون تومان توزیع آب را در 2 استان آذربایجان شرقی و اردبیل دارد و با تکمیل شبکه در حال احداث کشاورزان می‌توانند از این منابع آبی بهره‌برداری کنند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای اردبیل به احداث چهار ناحیه عمرانی در شمال استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: نواحی یک و 2 عمرانی در حال بهره‌برداری است و ناحیه سه و چهار نیز تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد تا صاحبان 36 هزار و 700 هکتار از اراضی شمال استان بتوانند محصولات متنوعی را کشت کرده و به سطح سبز اراضی کمک کنند.

فضایلی بیان کرد: تمام تلاش ما بر این است تا از این شبکه به بهترین شکل استفاده شده تا افزایش ظرفیت تولید محصولات کشاورزی را تا یک میلیون تن در مغان شاهد باشیم.

به گزارش تسنیم، سد «قیز قلعه‌سی» که امروز با حضور رییس جمهور 2 کشور ایران و آذربایجان به بهره‌برداری رسید نه تنها در تأمین آب بلکه تولید برق نیز مؤثر بوده و بر روی رودخانه ارس احداث شده و 74 هزار هکتار اراضی را در قالب شبکه پایاب و از طریق خطوط انتقال به طول 144 کیلومتر آبیاری خواهد کرد.

اشتغال ایجاد شده با احداث این سد و همچنین سد خداآفرین 40 هزار نفر کشاورز، زارع و باغدار منطقه است و نه تنها به توسعه و پیشرفت منطقه و رفع فقر کمک می‌کند بلکه زمینه ایجاد مهاجرت معکوس را به روستاهای آذربایجان شرقی و اردبیل فراهم می‌آورد.

این سد بعد از گذشت 20 سال و با صرف هزینه‌ای بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان احداث شده و به بهره‌برداری رسید.

نظر شما