شناسهٔ خبر: 66762048 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

غفلت دولت قبلی در توسعه زیرساخت های سی ان جی بر شدت ناترازی بنزین در کشور افزود

یک کارشناس انرژی توضیح داد: دوگانه سوز کردن خودروها و استفاده از سی ان جی در کنار بنزین می تواند کمک کننده باشد. متاسفانه در دولت قبلی شاهد بودیم که توسعه زیرساخت های سی ان جی مورد غفلت قرار گرفت. این موضوع بر شدت گرفتن موضوع ناترازی بنزین اثرگذار بود.

صاحب‌خبر -

به زعم بسیاری از کارشناسان، خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلی از مهم ترین عوامل افزایش مصرف بنزین در کشور به شمار می روند. این خودروها علاوه بر اینکه مصرف بنزین را بالا می برند و بر مشکلات می افزایند، در زمینه ی ایجاد آلایندگی نیز برایمان دردسر ساز شده اند.

به زعم کارشناسان، باید سیاست های هوشمندانه ای به اجرا بگذاریم. به نحوی که از یک طرف فضای انحصاری فعلی خودروسازی را در کشور بشکنیم و نوعی رقابت در این زمینه ایجاد کنیم و از طرف دیگر، زمینه را برای اصلاح صنعت خوروسازی کشور فراهم کنیم.

از شواهد این طور برمی آید که اگر تصمیم عاجل و صحیحی در خصوص اصلاح کیفیت خودروها اتخاذ نکنیم، در آینده ی نزدیک با مشکلات لاینحلی مواجه خواهیم شد.

نظرات محمدصادق مهرجو، کارشناس انرژی را در خصوص مشکل ناترازی بنزین در کشور و لزوم چاره اندیشی برای آن در ادامه می خوانید.

مشکل وابستگی شدید ناوگان حمل و نقل سبک و سنگین کشور به بنزین و گازوئیل

مهرجو در خصوص ناترازی بنزین که با آن مواجه هستیم و لزوم چاره اندیشی برای آن خاطرنشان کرد: وابستگی شدید ناوگان حمل و نقل سبک و سنگین کشور به بنزین و گازوئیل برایمان مشکل ساز شده است. ناوگان حمل و نقل سبک کشور به شدت به بنزین وابسته است. ما از دو دهه گذشته با موضوع ناترازی بنزین مواجه هستیم.

وی ادامه داد: به نظر نمی رسد در آینده نزدیک موضوع ناترازی بنزین در کشور حل شود. ما سالانه یک میلیون خودرو تولید و آن را به شبکه اضافه می کنیم. واردات خودرو را هم باید به این آمار اضافه کنیم. عمدتاً این خودروها بنزینی هستند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: غیر از سال 1399 و 1400 که تقاضا برای سفرهای درون و برون شهری به خاطر همه گیری کرونا کاهش یافت و تبدیل به صادرکننده بنزین شدیم، در بقیه سال ها طی دو دهه گذشته با مشکل ناترازی بنزین مواجه بوده ایم. البته برخی سال ها واردات بنزین تا 2 میلیون لیتر در روز کاهش یافته است.

چرخه معیوب حمایت از تولید و ناتوانی صنعت برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی 

مهرجو گفت: در شرایط فعلی که سالانه یک میلیون خودرو تولید می کنیم، عمدتاً خودروهایمان بنزینی هستند و عمرشان به دو دهه پیش می رسد و مصرف بالایی دارند، به مشکل برخورده ایم. خودروهایی که در کشور مورد استفاده قرار می دهیم، سه الی چهار برابر استاندارد جهانی مصرف انرژی دارند.

وی ادامه داد: ما با هدف حمایت از تولید داخلی و با این توجیه که صنعت داخلی نمی تواند به سمت تولید خودروهای هیبریدی و برقی تغییر مسیر بدهد، همچنان شاهد تولید خودروهای بنزینی با تکنولوژی های قدیم هستیم. به عبارت دیگر، در این چرخه معیوب گیر افتاده ایم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: آنچه در بالا توضیح داده شد، مشکلات جدی برایمان به وجود آورده است و واردات بالای بنزین و گازوئیل را در کشور شاهد هستیم. وقتی مردم را ترغیب به خرید خودروهای داخلی می کنیم، باید بنزین مورد نیاز را تأمین کنیم و این موضوع تبدیل به یک تکلیف برای دولت ها شده است.

نیاز به یک انتقال پاردایمی از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و هیبریدی داریم

مهرجو گفت: نیاز به یک انتقال پاردایمی از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و هیبریدی داریم. از آنجائیکه دو خودروساز بزرگ کشور زیر نظر وزارت صمت هستند و مدیران آن ها را دولت تعیین می کند، می توانیم به آن ها تکلیف کنیم که به سمت تولید خودروهای برقی و هیبریدی حرکت کنند.

وی ادامه داد: در شرایطی که تبدیل به مونتاژکار شده ایم و خودروهای چینی را در کشور مونتاژ می کنیم، بهتر است به مونتاژ خودروهای برقی بپردازیم که به لحاظ ناترازی بنزین نیز برایمان مشکل ساز نباشند.

این کارشناس انرژی توضیح داد: شکستن انحصار در صنعت خودروسازی یک اصل اساسی است. به این منظور که خودروساز داخلی احساس کند یک رقیب جدی در کنار خودش دارد و باید با او رقابت کند، باید واردات خودروهای با کیفیت و کم مصرف را در دستور کار قرار دهیم.

وی در پایان تأکید کرد: دوگانه سوز کردن خودروها و استفاده از سی ان جی در کنار بنزین می تواند کمک کننده باشد. متاسفانه در دولت قبلی شاهد بودیم که توسعه زیرساخت های سی ان جی مورد غفلت قرار گرفت. این موضوع بر شدت گرفتن موضوع ناترازی بنزین اثرگذار بود و حالا مشکلات جدی برایمان ایجاد کرده است.

نظر شما