شناسهٔ خبر: 66758538 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

معرفی کتاب۳|

«صبح شام» شرح خاطرات شهید «حسین امیرعبداللهیان» از بحران سوریه/ هدف اصلی ایجاد داعش، محور مقاومت و ایران بود

کتاب «صبح شام» شرح خاطرات وزیر امور خارجه شهید «حسین امیرعبداللهیان» از بحران سوریه است که توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتاب «صبح شام» روایتی از بحران سوریه است که شرح خاطرات وزیر امور خارجه «شهید حسین امیرعبداللهیان» را به رشته ی تحریر درآورده است. سابقه روابط دیپلماتیک میان تهران و دمشق به میانه های دهه بیست شمسی برمی‌گردد و از همان سال‌ها تا به امروز، می‌توان دید که ارتباط میان دو کشور ایران و سوریه، هیچ گاه بر مبنای دشمنی نبوده است.

در کتاب «صبح شام» که از خاطرات شهید دیپلماسی حسین امیرعبداللهیان استخراج شده، روایتی از بحران سوریه در سه بخش مطرح می شود؛ در بخش نخست، بیداری جهان اسلام و عرب و مقابله هایی که با آن رخ داد، سواستفاده هایی که از ایجاد شکاف میان شیعه و سنی صورت گرفت، انگیزه های اقتصادی آمریکا برای مداخلات نظامی و اهداف او از ترویج دموکراسی در جهان عرب، تفاوت میان اعتراضات سوریه و سایر کشورهای عربی، تلاش های سیاسی صورت گرفته میان تهران و دمشق، طرح چهارماده‌ای ایران، فشارهای روانی سنگین بر دمشق، منافع کشورهایی نظیر عربستان سعودی، قطر و ترکیه از بحران سوریه، مواضع و رویکرد روسیه و چین در قبال بحران سوریه، کمک های بشردوستانه ایران و ایضا کمک‌های مستشاری در حوزه اجتماعی و سیاسی، تقسیم بندی گروه‌های معارض و تروریستی، ضرورت عملکرد مدافعین حرم و جمع بندی وضعیت سوریه بعد از بحران مورد بررسی قرار گرفته است.

در بخش دوم به تلاش های دیپلماتیک و سفرهایی که در ارتباط با تحولات منطقه صورت گرفته، پرداخته است و بخش سوم کتاب، نقش بی بدیل شهید سلیمانی در کنترل بحران سوریه و تامین امنیت ایران و سایر کشورهای منطقه را به تصویر می کشد.

این کتاب به نویسندگی محمدمحسن مصحفی در 294 صفحه مصور رنگی در سال 99 توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده و راهی بازار نشر گردیده است.

در بخشی از این کتاب آمده است:

فروردین سال ۱۳۹۰، پس از سه سال فعالیت به ‌عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در منامه، پایتخت بحرین، به تهران برگشتم و به مدیرکلی خلیج‌فارس و خاورمیانه وزارت امور خارجه منصوب شدم. چند ماه قبل، اختلافاتی بین آقای احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت و آقای منوچهر متکی، وزیر خارجه، پیش آمد. به‌تدریج دامنه اختلافات افزایش یافت و در نتیجه، آقای متکی، در زمانی نامناسب و در اثنای مذاکره رسمی با مقامات عالی‌رتبه کشور سنگال و درحالی‌که در خارج از ایران حضور داشت، از سوی رئیس‌جمهور کنار گذاشته شد و آقای دکتر علی‌اکبر صالحی هدایت دستگاه دیپلماسی را به عهده گرفت. در همان چند هفته اول، که آقای دکتر صالحی وزیر خارجه شد، وقایع و جریانات بی‌سابقه‌ای که به بیداری اسلامی شهرت یافت در کشورهای تونس و مصر آغاز شد و به‌سرعت جایگاه نخست را در تمام رسانه‌های دنیا به خود اختصاص دادند. مطالعه و بررسی جدی این تحولات بزرگ سیاسی و اجتماعی که تمام منطقه و شاید جهان را تحت تأثیر قرار داده بود؛ از مهم‌ترین وظایف وزارت امور خارجه بود.

همچنین در بخش دیگری از این کتاب آمده است:

بخش‌های اطلاعاتی ما مستندات فراوانی در دست دارند که تأیید میکند هدف اصلی ایجاد داعش و بحران بزرگی که برای منطقه ایجاد شد محور مقاومت و ایران است. قرار بود بحران در ادامه به کشور ما منتقل بشود. این نقشه‏ هایی بود که در سطح کلان برای منطقه و ما کشیده شد. کشورهای منطقه هم هر کدام، بر اساس درکی که از موضوع داشتند، وارد این ماجرا شدند. پس از سقوط شهر موصل در عراق، داعش به پیشروی ادامه داد و به نزدیکی بغداد رسید. از آنطرف تا پنجاه کیلومتری کربلا پیش رفت و از اینطرف در استان دیالی تا نزدیک مرزهای ایران جلو آمد. همانگونه که قبلاً گفتم، در این وضعیت، شورای عالی امنیت ملی تصمیم گرفت که اگر آنها به فاصلة چهل کیلومتری مرز مشترک با ایران رسیدند، به آنها حمله شود. این تصمیم اجرا هم شد. وقتی تقریباً به چهل کیلومتری مرز مشترک ایران و عراق رسیدند، نظامیان جمهوری اسلامی آنها را هدف قرار دادند و توانشان در استان دیالی عراق کاملاً در هم شکست. تردیدی وجود ندارد که اگر مقابلة به موقع با نیروهای داعش در داخل خاک عراق صورت نمی‏‌گرفت، وارد خاک ایران می‌‏شدند.

«صبح شام» شرح خاطرات شهید «حسین امیرعبداللهیان» از بحران سوریه/ هدف اصلی ایجاد داعش محور مقاومت و ایران بود

انتهای پیام/

نظر شما