شناسهٔ خبر: 66757770 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

از رسانه ها/ «بعضی از دستگاه ها از مسیر اصلی الزامات برخورداری از نعمت وجود امام رضا(ع) فاصله گرفته اند»

صاحب‌خبر -

شفقنا- جمهوری اسلامی نوشت: «تاسف بالاتر اینکه بعضی از دستگاه‌های رسمی و نیمه‌ رسمی در چنبره امور ظاهری گرفتار شده و از مسیر اصلی الزامات برخورداری از نعمت وجود امام معصومی که منبع نورافشانی در ایران است فاصله گرفته‌اند. صرف کردن هزینه‌های گزاف برای برپائی مهمانی‌های خیابانی با هر توجیه و بهانه‌ای باشد، قطعاً در چارچوب الزامات برخورداری از نعمت وجود عالم آل‌ محمد در این کشور جائی ندارد. این قبیل اقدامات، نتیجه‌ای غیر از هدر دادن وقت و بودجه ندارد.»

به گزارش شفقنا، روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان «عذر تقصیر به پیشگاه عالم آل محمد» نوشت:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سفر امام رضا علیه‌السلام به مرو هرچند به خواست و اراده مامون و با هدف اجرای یک توطئه حساب‌ شده علیه آن حضرت بود که سرانجام در طوس آن روز و مشهد امروز به اجرا درآمد، ولی این واقعه که منتهی به استقرار تربت پاک حضرت ثامن‌الحجج در قطعه‌ای از خاک ایران شد نعمت بزرگی برای ما مردم ایران بود.
بارزترین ویژگی امام رضا علیه‌السلام در تمام مدت حضور در مرو و طوس و تا لحظه شهادت به دست خلیفه غاصب و جائر عباسی و مباحثات علمی آن حضرت با دانشمندان مذاهب و ادیان مختلف بود. درخشش علمی حضرت در این مباحثات چنان بود که عنوان «عالم آل‌ محمد» درصدد القابشان قرار گرفت و ثمرات انوار علمی برخاسته از هشتمین امام معصوم به میراث گرانبهای مکتب اهل‌ بیت تبدیل شده است.
نعمت بودن حضور تربت پاک هشتمین امام معصوم در ایران برای ما مردم ایران الزاماتی به همراه دارد که گریز از آنها جایز نیست. آراستن ظاهری حرم مطهر برای زیارت عاشقان امام علیه‌السلام و فراهم ساختن تسهیلات برای زائرین، کمترین و ابتدائی‌ترین وظیفه است که البته در حال انجام است، اما الزام اصلی، بهره بردن از مکتب علمی عالم آل ‌محمد است که افتخار میزبانی خود را به ما ایرانیان داده است.
تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، نگاه حکومت و متولیان گماشته شده توسط حکمرانان به آستان ‌قدس رضوی نگاه سوداگرانه و عوام‌فریبانه بود. از آن حکومت و آن حکمرانان انتظاری غیر از این نیز نبود، ولی بعد از آنکه با پیروزی انقلاب اسلامی مدیریت آستان ‌قدس رضوی به حاکمیت دینی رسید، بطور طبیعی زمان برای تحقق الزام اصلی یعنی بهره بردن از مکتب علمی عالم آل ‌محمد فرا رسید. این وظیفه در دوران مسئولیت آیت‌الله واعظ طبسی با تلاش و پشتکار آن عالم مجاهد و اخلاقمدار و روشن‌ضمیر به مرحله انجام وارد شد. آیت‌الله طبسی با پرهیز از استفاده شخصی از آنچه طبق مقررات حق او به عنوان تولیت آستان‌ قدس رضوی بود و با اِعمال سیاست روشن‌بینانه‌ای که داشت توانست تحول بنیادی قابل توجهی در جنبه‌های علمی و معنوی این پایگاه بزرگ معارف اهل‌بیت به وجود بیاورد. این تلاش بنیادی اکنون نیز تا حدودی ادامه دارد و انتظار اینست که با توجه به نیاز مبرم جامعه ما به معنویت، شاهد رشد روزافزون آن باشیم.
آنچه مایه تاسف است عقب‌ماندگی جامعه از همراهی و همگامی با کاروان علمی و معنوی تراز عالم آل‌ محمد است. محافل مذهبی ما از گنجینه سرشار از علم و معنویت میراث رضوی بهره‌مند نیستند. مداحان ما معارف رضوی را در قالب اشعار و احادیث به مردم منتقل نمی‌کنند و دستگاه‌های تبلیغاتی ما مکتب عالم آل‌ محمد را با شیوه‌های علمی‌ ترویج نمی‌کنند.
تاسف بالاتر اینکه بعضی از دستگاه‌های رسمی و نیمه‌ رسمی در چنبره امور ظاهری گرفتار شده و از مسیر اصلی الزامات برخورداری از نعمت وجود امام معصومی که منبع نورافشانی در ایران است فاصله گرفته‌اند. صرف کردن هزینه‌های گزاف برای برپائی مهمانی‌های خیابانی با هر توجیه و بهانه‌ای باشد، قطعاً در چارچوب الزامات برخورداری از نعمت وجود عالم آل‌ محمد در این کشور جائی ندارد. این قبیل اقدامات، نتیجه‌ای غیر از هدر دادن وقت و بودجه ندارد.
همزمان با سالروز میلاد مسعود حضرت ثامن‌الائمه علیهم‌السلام، بابت تقصیر و قصوری که در زمینه ترویج مکتب پرافتخار این امام معصوم در جامعه ما وجود دارد عذر تقصیر به پیشگاه عالم آل ‌محمد صلوات‌الله علیهم‌ اجمعین می‌بریم. انتظار جدی از حکمرانان، عالمان، نویسندگان، دستگاه‌های تبلیغاتی و فعالان عرصه فرهنگ اینست که در بهره ‌گرفتن از میراث گرانبهای برجای مانده از عالم آل‌ محمد و انتقال آن به عاشقان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام بکوشند.

نظر شما