شناسهٔ خبر: 66756282 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

این گزارش در حال تکمیل است

سید ابراهیم رئیسی در نگاه یاران و دوستداران

مژگان رساپور

پس از شهادت سید ابراهیم رئیسی بر اثر سانحه سقوط بالگرد در روز یک‌شنبه-۳۰ اردیبهشت۱۴۰۳، شخصیت های مختلف از احزاب و گروه‌های سیاسی با صدور پیام های جداگانه شهادت وی و همراهانش را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، صبح امروز پایگاه اطلاع رسانی دولت در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خادم الرضا، خادم جمهور ایران، آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار آذربایجان شرقی و دیگر همراهان گرامی ایشان را در سانحه هوایی تسلیت گفتند.

در بخشی از پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای آمده است:‌ رئیسی عزیز خستگی نمیشناخت. در این حادثه‌ی تلخ، ملت ایران، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزشی را از دست داد. برای او صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است بر همه چیز ترجیح داشت، از این رو آزردگی‌هایش از ناسپاسی و طعن برخی بدخواهان، مانع تلاش شبانه روزیش برای پیشرفت و اصلاح امور نمی‌شد.

ایشان ضمن اعلام پنج روز عزای عمومی و تسلیت به ملت عزیز ایران، افزودند: جناب آقای محمد مخبر طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در مقام مدیریت قوه‌ی مجریه قرار میگیرد و موظف است به همراهی رؤسای قوای مقنّنه و قضائیه ترتیبی دهند که ظرف حداکثر پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

سید ابراهیم رئیسی در نگاه یاران و دوستداران

* سیدحسن خمینی در پیام تسلیت خود در پی شهادت آیت الله رئیسی، صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم را مهم ترین ویژگی او در تمام این ادوار عنوان کرد.

*‌ زهرا مصطفوی فرزند بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و رئیس هیات امنای جمعیت دفاع از ملت فلسطین عروج شهادت گونه رئیس جمهور خدوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابراهیم رئیسی را که به واقع با تمام وجود توجهش به کار برای مردم بود، به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای دام ظله و ملت غیرتمند ایران عزیز و خانواده ایشان تسلیت گفت.

* محمد جواد آذری جهرمی وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات به صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز اشاره کرد که چنین مرگ تاجرانه‌ای نصیبش شد.

* احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت شهید رئیسی را خادم الرضا توصیف کرد که در قامت رئیس‌جمهوری تا لحظه آخر خادم بود و جانش را پای خدمت داد.

* امیر محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سوگ خدمتگزار محبوب ملت ایران نوشت: «آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود_ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت».

* احمد وحیدی وزیر کشور سیدالشهدای خدمت و خادم الرضای ملت ایران را مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» دانست که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود.

سید ابراهیم رئیسی در نگاه یاران و دوستداران

* حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، شهادت آیت الله رئیسی و همراهانش را صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی عنوان کرد.

* اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، شهادت رییس محترم جمهور و همراهان را جان باختن در راه خدمت به میهن دانست.

* محمدعلی انصاری دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت ارتحال امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه سنگینی این حادثه قطعاً سال‌ ها برسر ملت مردم سایه خواهد افکند، تاکید کرد: هیچ چیزی خلاء وجودی این شخصیت‌ها را پر نمی‌کند.

سید محمد خاتمی رئیس دولت اصلاحات  شهادت رئیس جمهور کشورمان را حادثه‌ای دردناک و خسارت بار خواند.

* رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی را در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی دانست که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

* عبدالرحمن معاشر دبیرکل جمعیت گفتمان انقلاب اسلامی آیت‌الله رئیسی را چهره‌ای از یک انقلابی و مسلمان راستین و مردمی عنوان کرد.

* سید احمدرضا دستغیب رئیس کل دیوان محاسبات کشور شهید رئیسی را رییس جمهور مردمی، مجاهد، سخت کوش و خستگی ناپذیر اسلامی ایران دانست که در شب میلاد امام هشتم(ع) و در راه خدمت به مردم، به آرزوی دیرینه اش رسید و شربت شهادت نوشید.

محسن رضایی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد،‌افزود: بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

علی لاریجانی در پیام تسلیت خود گفت:‌ ان‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا کرده است.

*‌ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خدمت مخلصانه به مردم، تلاش خستگی ­ناپذیر در انجام مسئولیت، مدیریت جهادی و اخلاق مدارانه از جمله ویژگی­ های بارز آیت ­الله رئیسی عنوان کرد.

* سید کاظم انبارلویی فعال سیاسی، شهید رئیسی ار ابراهیم ملت نامید که خادم‌الرضا، خادم ملت و خادم محرومان و مستضعفین بود.

* آیت الله احمد جنتی رئیس مجلس خبرگان رهبری،‌ شهید رئیسی را نمونه اتم و اکمل مدیران انقلابی و ولایی دانست که در امور محوله از هیچ کوششی دریغ نورزید.

* آیت الله آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه رئیسی همواره در میانه میدان بود،‌ گفت: تلاش های مستمر وی در راستای وظایفش از ویژگی‌های بارز ایشان بود.

* سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت آیت‌الله رئیسی را سربازی، ولایت‌پذیری، اخلاص، صبوری، اخلاق خواند که مسئولیت‌پذیری ایشان برگ زرین تاریخ پرافتخار ایران است.

* محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، شهید رئیسی را رفیق جان خطاب کرد و نوشت: یار باصفا و صادق امام و ‌رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان.

* نصرالله پژمانفر نماینده مشهد در مجلس رئیس‌جمهور را دارای روحیه مردمی دانست که با آحاد مردم ارتباط برقرار می‌کرد و افزود: مردم او را دوست داشتند و به عنوان خادم ملت می‌شناختند.

* محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها آیت‌الله رئیسی را تابوشکن پشت میز نشستن عنوان کرد که روحیه جهادی در وجود او تبلور یافته بود.

* محمدحسن آصفری نایب رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها رئیس جمهور شهید آدمی نبود که صرفا پشت میز بنشیند. زمانی که جلسات دولت تمام می‌شد در میدان حضور پیدا می کرد. در بازدیدهای شخصی که خودش داشت، تابو نشستن پشت میز را شکست.

* سید نظام‌الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس، رئیسی را خادم ملتی نامید که در راه خدمت به مردم هم به شهادت رسید و افزود: نامش در تاریخ جاویدان می‌ماند.

* مجتبی یوسفی عضو هیات رئیسه مجلس آیت‌الله رئیسی را فراتر از یک شخص دولتی و سیاسی دانست که به عنوان یک خادم همراه مردم بود و در دل مردم جا داشت.

تعداد دیگری از نمایندگان مجلس و همچنین نمایندگان اقلیت‌های دینی مجلس شورای اسلامی با انتشار مطالبی در فضای مجازی و پیام‌های تسلیت جداگانه شهادت رئیس‌جمهوری وزیر امورخارجه و هیات همراه وی را تسلیت گفتند.

غلام حسین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه، رئیس جمهور را نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف در سال های اخیر خواند.

* غلامعلی حدادعادل مشاور عالی رهبری انقلاب با اشاره به شخصیت پرتلاش، دلسوز، معنوی و مردمی رئیسی در سوگ او نوشت: «از تو با مصلحت خویش نمی‌پردازم _ همچو پروانه که می‌سوزم و در پروازم».

* مصطفی پورمحمدی، رئیس جمهور و امام جمعه تبریز را از استوانه های شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خواند که همیشه زنده هستند.

*‌سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی کرد: نام، خاطرات و نقش آفرینی‌های "سیدالشهدای خدمت" در ایفای مسئولیت‌های خطیر و حساس در نظام اسلامی به ویژه طی دوره سه ساله ریاست جمهوری، به مثابه یک مکتب و الگوی مطلوب بایستی همواره زنده بماند.

* امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ حاتمی مشاور فرماندهی معظم کل قوا و امیر دریادار شهرام ایرانی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در امور ارتش با صدور پیام هایی، شهادت آیت الله سیدابراهیم رئیسی و همراهان شهیدش را تسلیت گفتند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تماس تلفنی با معاون اول رئیس جمهور، تاکید کرد: من شخصا و از نزدیک آقای رئیسی را می شناختم و هم اکنون شخصا ایشان را از دست داده ام. بدون شک ایشان یک وطن دوست واقعی بود که کشورش را بسیار دوست می داشت و ما نیز یک دوست و متحد معتبر را از دست دادیم.

* آیت الله موحدی کرمانی عضو مجلس خبرگان رهبری هم در پی شهادت آیت‌الله رییسی و همراهان با صدور پیامی تسلیت گفت.

شورای نگهبان،‌ خانواده شهید سلیمانی، شورای ائتلاف نیروهای انقلاب،‌ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، سعید جلیلی، جامعه اسلامی کارمندان، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، رئیس پلیس راهور فراجا، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور، رئیس دفتر بازرسی و نماینده ویژه رییس‌جمهور در امر مبارزه با فساد، رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، دستیار سیاسی و رسانه ای رئیس مجلس، علی شمخانی، محمد رضا عارف، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت، حسین مرعشی، محسن هاشمی، رسول منتجب نیا، نماینده فردوس و طبس در مجلس شورای اسلامی،‌ نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس،‌ سخنگوی کمیسیون امورداخلی کشور و شوراهای مجلس، دبیرخانه دائمی کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین و ... هم با صدرو پیام ها و بیانیه‌ های جداگانه شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفتند.

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش که برای بازدید از سد خداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بودند، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ، دچار سانحه شد و تمام سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.

ده‌ها گروه امدادی در واکنش سریع برای امداد به  رئیس‌جمهور و همراهانش اقدام کردند ولی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به علت مه آلود بودن هوا و سخت  گذر بودن منطقه جنگلی و کوهستانی، ساعت‌ها طول کشید و سرانجام بامداد امروز؛ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ گروه‌های امدادی مردمی و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند.

در این سانحه هوایی، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

انتهای پیام

نظر شما