شناسهٔ خبر: 66754801 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

در پیام‌های جداگانه‌ای مطرح شد؛

واکنش شخصیت‌ها و مقامات به شهادت رییس‌جمهور

اقتصاد ایران: جمعی از شخصیت‌های سیاسی و مقامات کشوری و لشکری در پیام‌های جداگانه‌ای شهادت رییس‌جمهور و همراهانش را تسلیت گفتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حین خدمت‌رسانی و افتتاح سد در استان آذربایجان شرقی (یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه) طی سانحه‌ای به شهادت رسید. آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان بالگرد حامل رئیس‌جمهور بوده‌اند که همگی به مقام رفیع شهادت نائل شدند.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی، گفت: «این مصیبت بزرگ را با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد.

انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد.

اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیا الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا (ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.»

وجود آرامش‌بخش رهبر انقلاب همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست

متن پیام حجت الاسلام سیدحسن خمینی، یادگار امام به شرح زیر است:

«حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

اینجانب از سال‌ها قبل با شهید حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی آشنایی و معاشرت داشتم. صفای باطن، تواضع و شوق خدمتگزاری به مردم مهم‌ترین ویژگی او در تمام این ادوار بود. ارتقا مسئولیت‌های رسمی، هیچ گاه باعث دگرگونی روحیات این روحانی خدمتگزار نشد. ارادت قلبی شهید رئیسی به امام چنان بود که در مهم‌ترین سالهای مسئولیت در قوه قضائیه و ریاست جمهوری نیز آن را فراموش نکرد و بر آن مداومت می‌ورزید.

همچنین لازم می دانم از امام جمعه محبوب و مردمی تبریز آیت الله آل هاشم و دیپلمات نجیب و محترم جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان یاد کنم و خدمات آنان در این سال‌ها را تکریم کنم.

ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و طلب صبر برای آنها، حشر این شهیدان با اولیا الهی را از خداوند خواستارم.

بدون شک، وجود آرامش‌بخش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این شرایط، همچون لنگرگاهی ثبات آفرین برای کشور ماست. جمهوری اسلامی ایران از ابتدای تشکیل خود با حوادث بسیار سختی رو به رو بوده است و از تمام آنها با سلامت عبور کرده است. همانگونه که پیوند عمیق میان امام و ملت ایران در دهه اول انقلاب توانست کشور را بیمه کند، امروز نیز تدبیر رهبری انقلاب و هوشمندی مردم باعث عبور از این روزها خواهد شد. ان شاءالله»

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه سابق کشورمان در پیامی گفت: شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امور خارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم. رضوان الهی برای شهدا، آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و بهروزی برای مردم ایران آرزومندم.

امیر محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «آهو شدن که قسمت هرکس نمی‌شود، ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت

خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام رضا (ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به شهادت رسید و مهمان آن امام مهربان شدند.»

تمامی جریان‌های سیاسی به ضرورت وحدت و همبستگی ملی بیندیشند

اسحاق جهانگیری، معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با صدور پیامی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی، را تسلیت گفت که متن آن به شرح زیر است:

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سقوط بالگرد حامل رئیس محترم جمهور و همراهان لحظات سختی را بر کشور، نظام و مردم رقم زد. حال خبر ناگوار جان باختن در راه خدمت به میهن رسید. خداوند حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور محترم و همراهان از جمله آیت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان شرقی و مسئول تیم حفاظت را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده‌های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت، و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت عبور از تنگناها و نگرانی‌ها عنایت فرماید.

من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می‌تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد.

اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان‌های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تأمین آرمان و خواسته‌های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند. خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.»

رئیس‌جمهور جانش را پای خدمت داد

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: ‬ «‏در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت کاش قسمت ما هم بشود». خادم الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظه آخر خادم بود. جانش را پای خدمت داد. دنیا بداند مکتب اهل بیت چنین خادمانی دارد که برای خدمت جان می‌گذارند. عجب شبی بود دیشب. هر ساعتش یک عمر گذشت تا صبح که بدن سوخته و مقطع سید پیدا شد. حالا هم که زمان متوقف شده. حال و هوامان مثل صبح شهادت حاج قاسم است. سایه رهبر عزیزتر از جان‌مان بر سر امت مستدام. سر خم می سلامت.»

خوشا به سعادت رئیس‌جمهور و همراهانش

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در پیامی گفت: «انالله و انا الیه راجعون. بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رئیس جمهور متأثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او. داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت الله آل هاشم است. در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ی پرتلاش جناب آقای امیرعبداللهیان و استاندار جوان آذربایجان شرقی و سایر همراهان این عزیزان. این واقعه‌ی تلخ را به خانواده این عزیزان، مردم سربلند ایران و بویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای (حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.»

علیرضا عنایتی، سفیر در عربستان در پیامی، تاکید کرد: «شهادت جانکاه دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهان را در مسیر خدمت به وطن تسلیت و تعزیت عرض می‌کنم. خداوند آنان را قرین و غریق رحمت واسعه خود گرداند. این مصیبت برای همکاران خارجه غم مضاعفی داشت. رحمهم الله و اسکنهم فسیح جناته»

شهادت، پاداش رئیس‌جمهور مغتنم

علی‬ بهادری جهرمی، ‬ سخنگوی‬ دولت‬ در‬ توئیتی‬ در‬ واکنش‬ به شهادت حجت‬ الاسلام‬ سید‬ ابراهیم‬ رییسی‬ رییس‬ جمهور‬ کشورمان‬ و‬ تیم‬ همراه وی در‬ سانحه‬ سقوط‬ بالگرد، نوشت: «مِنَ المومِنینَ رِجال صدقوا ما عاهدوا اللَّه عَلَیه فَمنهُم مَن قَضی نَحبهُ وَمِنهم من یَنتَظِرُ ۖ وَما بَدَّلوا تبدیلا. شهادت، پاداش رئیس‌جمهور مغتنم. روح بلند و آسمانی خادم الرضا (ع) رئیس‌جمهور محبوب و مردمی ایران اسلامی، آیت‌الله رئیسی و همراهان ایشان آسمانی شد.»

رئیس‌جمهور فداکارانه انجام وظیفه کرد

محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا در پیامی، نوشت: «بسم الله الرحمن الرحیم. مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا. رئیس جمهور مجاهد، خدوم، خستگی ناپذیر و خادم الرضا آیت‌الله حاج سید ابراهیم رئیسی در سالروز میلاد مولای خود، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به درجه رفیع شهادت نائل آمد تا با سرافرازی، پاداش عمری تلاش و مجاهدت در راه خدمت به اسلام را دریافت کند. حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

اینجانب که سال‌ها با ایشان مراودت داشته و طی سه سال اخیر از نزدیک در کنار ایشان بودم، عشق و فداکاری کم‌نظیر به نظام، رهبری و مردم، و تلاش خستگی ناپذیر ایشان را شاهد بودم. شهادت رئیس جمهور مردمی آیت الله رئیسی، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مردمی تبریز، دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، سردار سید مهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس جمهور و سایر همراهان ایشان را به محضر مبارک حضرت ولیعصر (عج)، مقام معظم رهبری، ملت شریف و قدرشناس ایران و به عموم خانواده‌های ارجمندشان صمیمانه تبریک و تسلیت عرض نموده، از درگاه حضرت حق برای آن عزیزان، حشر با سالار شهیدان و برای مصیبت دیدگان، صبر و اجر طلب می‌کنم.»

برچسب‌ها:

نظر شما