شناسهٔ خبر: 66753005 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

مجید یراق‌بافان، مجری صداوسیما در گفت‌وگو با قدس: مخاطب ما در اجراهای حرم مطهر رضوی خود حضرت هستند

مخاطبان تلویزیون مجید یراق بافان را با اجراهایش از برنامه های مذهبی به خاطر می آورند.

صاحب‌خبر -

او  از مجریان با سابقه صدا و سیماست که کار حرفه‌ای خود را از تلویزیون آغاز کرد  و بارها در حرم ائمه به ویژه در مشهد مقدس اجرای برنامه زنده داشته است.دکتر یراق بافان دکترای جامعه شناسی دارد و علاوه بر اجرا استاد دانشگاه است.

 با او درباره سفرهایش به مشهد و حس و حالش نسبت به امام رضا(ع) گفت و گو کردیم که در ادامه میخوانید.

آقای یراق بافان عازم مشهد هستید در حرم مطهر اجرا دارید؟

 هم حرم مطهر و هم برای هم صدا و سیما.

چه خاطره به یاد ماندنی از اجراهای زنده در کنار حضرت رضا علیه السلام دارید؟

چون اجراهای در حرم در محضر حضرت رضا علیه السلام است سعی می کنم به این نکته توجه داشته باشم که حضرت زنده و حاضر و ناظر هستند همانطور که در زیات نامه ایشان در ورود به حرم می خوانیم که ایشان می شنوند و می بینند به همین دلیل در اجرا حتی یک جمله هم که گفته می شود خیلی باید به آن دقت کرد تفاوتی هم ندارد که در حرم برای ۱۰۰ هزار زائر اجرا داشته باشی یا برای یک عده خیلی زیاد.

بالاخره در مناسبت های خاص مثل لحظه تحویل سال که چند میلیون نفر حضور دارند یا مناسبت هایی مثل شهادت یا تولد حضرت رضا علیه السلام تعداد بیشتری زائر آنجا هستند و حس آنها به کسی که دارد صحبت می کند و  پشت تریبون قرار می گیرد و حرف می زند منتقل می شود.

حس و حال خودتان چطور است وقتی این اجرا در یک مکانی به اسم حرم رضوی دارد اتفاق می افتد؟

 از نظر من حس بسیار خوب و در عین حال انرژی بخش و پر از معنویت است.

آستان قدس رضوی در سال های اخیر آمده در حرم مطهر استودیو تجهیز کرده و این امکان فراهم شده که از پشت بام حرم مجری ها برنامه اجرا  کنند و در مناسبت ها مثل دهه کرامت مردم می توانند به طور زنده برنامه ها را ببینند و دلهایشان با حضرت اتصال پیدا کند نظرتان در این باره چیست؟

 من بیش از سی سال است اجرا می کنم از زمان قدیم  که امکان اطلاع رسانی و پخش زنده از حرم نبود و به خاطر دارم مجوزهایی که برای برنامه ها صادر می شد چقدر  محدود  بود و فضا هم کاملا غیر تلویزیونی بود، یعنی فقط دوربینی می رفت بالای پشت بام حرم و مجری برنامه اش را اجرا می کرد.

بعدها که خیلی فضا بهتر شد نهایت داربستی می زدند با یک چادر برزنتی یا سایه بان تا مجری اجرا کند. ولی الان طی سال های اخیر مثلا ۷ – ۸ سال گذشته اتفاقات خیلی مبارکی افتاد و ضمن طلب رحمت و مغفرت برای تولیت فقید مرحوم آیه الله طبسی که ایشان هم خیلی دغدغه داشتند اما ما شاهد بودیم از زمان آیه الله رئیسی و بعد الان حجت الاسلام حاج آقای مروی ساخت و سازهایی به تناسب برنامه های تلویزیونی در حرم مطهر اتفاق افتاده، مثلا در صحن انقلاب روبروی پنجره فولاد استدیو داریم یا استودیوی کاملا تلویزیونی و مجهز  درصحن آزادی ساخته شده. که مجموعه این اتفاقات باعث شد مخاطب غیر حاضر که از طریق رسانه همراه است یا بهتر است بگویم زائر غیر حاضر که از راه دور برنامه را می بیند در زیارت شریک شود.

به همین جهت اتفاقات بسیار مبارکی رخ داده که ما هر ماه و هر سال شاهد افزایش  استاندارد سازی ها برای برنامه سازی تلویزیونی در حرم مطهر هستیم .  از نظر من این مقوله خیلی خیلی زیاد پیشرفت کرده اما بازهم جای کار دارد . به طور مثال استاندارد سازی هایی که در حال انجام است ادامه پیدا کند. به طور مثال  مطلوب سازی شیشه ای استودیوها می تواند مقداری در جهت کنترل صدا یا شرایط جوی مؤثر باشد. این ها  قابل ارتقا است و می دانم دوستان آستان قدس رضوی دغدغه دارند هم شخص تولیت  جناب حجت الاسلام مروی، هم دوستانمان در مرکز ارتباطات رسانه و دارند اقدام  انجام می دهند.

شما حضرت رضا(ع) را به چه صفتی می شناسید؟

ما در اذکار هم داریم که هر حاجتی داری خدا را متناسب با آن حاجتتان به این صفت صدا کنید مثلا اگر بیمار هستید و طلب شفا می کنید بگویید یا شافی، اگر حاجتی دارید یا قاضی الحاجات بگویید.

حضرت رضا علیه السلام هم که آیینه تمام نمای خداوند اسما و صفات و کنیه ها و القاب مختلفی دارند و من به تناسب زمان های مختلف، با اسما و صفات مختلف ایشان را صدا می کنم من لقب امام رئوف را برای ایشان خیلی دوست دارم مثل زمانی که بچه ای خودش را برای پدر و مادر لوس می کند و گردن کج می کند وقتی بخواهم تمنای دریافت مهربانی کنم ایشان را با این اسم صدا می زنم، یا اگر جلسه علمی باشد و نکته و روایتی از ایشان بخواهم بگویم یا خودم بخواهم توسل علمی کنم ایشان را با لقب عالم آل محمد خطاب می کنم، اما آن چیزی که به نظرم کمتر گفته شده و خیلی بزرگان به آن سفارش کردند این است که؛ کسانی که خیلی گره در کارشان می افتد  حضرت را با  تعبیر«غوث اللهفان»: (ای فریادرس بیچارگان) بخوانند.

چه تعبیر عجیبی است...

دقیقا! کسانی که گره زیادی در کارشان می افتد بزرگان ما سفارش کردند به این ذکرغوث اللهفان.

 معین الضعفاء و انیس النفوس و شمس الشموس این ها القاب هم هست اما من معمولا با این سه لقب  «امام الرئوف»، «عالم آل محمد »و «غوث اللهفان» حضرت رضا(ع) را صدا می‌زنم.

صدیقه رضوانی نیا

نظر شما